Masterclass Mededingingsrecht VGN Utrecht, 20 oktober 2009 Berend Reuder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gastcollege Europees recht 4-VWO Canisius College Nijmegen: “Biertje?” 6 juni 2013 mr. M.F.G. Wools.
Advertisements

van verdragsbepalingen
Aansprakelijkheid: wees bewust van uw risico’s!
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Opzet presentatie Rol NMa Marktwerking in de ziekenhuissector
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
drs. M. Mulder, directeur Zorgmarkten Cure
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Verticale beperkingen
De marketingmixstrategie
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Aanbesteding of Subsidie
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
De zorgmakelaar in de GGZ
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
CMDz – “Fuseren, samenwerken en concurreren”
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Europese mededingingsregels
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Plan van aanpak asbestbrand
Outsourcing en concentratietoezicht Mr. W. Knibbeler.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Juridisch kader benchmarking De spelregels van de NMa een belemmering voor succesvolle benchmarksystemen? Theodoor Ludwig en Jasmijn van Koetsveld 1 april.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Contracteerbeleid Regiobijeenkomst VGN november 2005 Tineke Donga.
5/29/2016 Netlaw 5 november 2010 Filip Tuytschaever & Sofie De Keer.
BOVAG – De Wet van Koopmans (Mededinging) BANNING Bunnik, 30 oktober 2014.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
KAPITAALLASTEN Algemene Ledenvergadering VGN 23 juni 2011.
HET NIEUWE BV-RECHT: WAT BETEKENT DAT VOOR U? 30 MEI 2016.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Ledenbijeenkomst Zorgzwaartebekostiging Toelating en contractering VGN 7 november 2008 Tineke Donga.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Herallocatie Zorgzwaartebekostiging Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Hans Helgers, namens het bestuur van de VGN Algemene Ledenvergadering.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Breedband en staatssteun mr. drs. Marjan I. Jaarsma 1.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Toezicht van De Nederlandsche Bank op trustkantoren Een kort overzicht.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Wettelijk initiatiefrecht?
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Overheveling AWBZ naar Wmo en de rol voor HR
Cursus mededingingsrecht
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Tariefstelling Wmo 2019.
Kwaliteitszorg les 3.
Afwijken op verzoek van opdrachtgever
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Bid rigging, dat overkomt mij niet!
Transcript van de presentatie:

Masterclass Mededingingsrecht VGN Utrecht, 20 oktober 2009 Berend Reuder

Het “fietsenkartel” Uit een intern memo van Gazelle: “Prijsverhoging: volgens Batavus zou de prijsverhoging op kostprijsbasis tussen de 12 en 16% uitkomen. Men is uitgegaan van fl.2,50 voor een dollar. Verhogingen worden per 1 – 9 doorgevoerd. Het uitgangspunt van [de directeur van Batavus] is alle kostenverhogingen volledig doorberekenen. Koga zal dienovereenkomstig verhogen. Giant was daar minder duidelijk in. Giant kondigde wel een behoorlijke verhoging aan.”

Indeling  Introductie & visie NMa markt  Kartelverbod  Praktijkvoorbeeld De Zijlen  Misbruik machtspositie & AMM-instrument  Fusietoezicht  Boetes & clementie  Conclusies

Introductie

3 Pijlers van het mededingingsrecht 1.Kartelverbod  afspraken tussen ondernemingen en besluiten van ondernemersverenigingen die de concurrentie belemmeren 2.Misbruik machtspositie  eenzijdige handelingen van onderneming met machtspositie die de concurrentie belemmeren 3.Concentratiecontrole  controle fusies en overnames boven bepaalde omvang

Visie NMa markt gehandicaptenzorg

Visie NMa markt (1)  Relevante markt:  Productmarkt  Intramurale AWBZ-zorg  Extramurale AWBZ-zorg  Geografische markt  Lokaal  Gemeente  Verzorgingsgebied  Zorgkantoorregio (ZKR)  Groter?

Visie NMa markt (2) Productmarkten AWBZ-zorg  Intramurale zorg (verblijfszorg)  Voor ouderen (verzorgingshuis v. verpleeghuiszorg)  Voor lichamelijk gehandicapten  Voor verstandelijk gehandicapten (intra- en semimurale zorg)  Behandeling SGLVG  Extramurale zorg  Thuiszorg: PV & VP v. HV (Wmo) ((nog) geen differentiatie doelgroep)  Dagactiviteiten: Basis v. speciaal  Begeleiding

Visie NMa markt (3)  Geografische markten  Beoordeling aan de hand van herkomst (wettelijke vertegenwoordigers) cliënten (situatieafhankelijk)  Verblijfszorg (o.a.)  Gemeente (& omringende gemeenten (ZKR))  Bovenregionaal  Extramuraal (o.a.)  Minimaal werkgebied, maximaal ZKR  Mogelijk groter dan ZKR (Wmo)

Kartelverbod Artikel 6 Mededingingswet Artikel 81 EG-Verdrag

Kartelverbod (1) Art 6 Mw en 81 EG Verboden zijn: 1.a.) overeenkomsten tussen ondernemingen b.) onderling afgestemde feitelijke gedragingen van ondernemingen c.) besluiten van ondernemersverenigingen 2.die ertoe strekken of ten gevolge hebben 3.dat de mededinging wordt beperkt 4.a.) op (een deel van) de Nederlandse markt (art. 6 Mw) b.) op de gemeenschappelijke markt, waarbij de handel tussen lidstaten ongunstig wordt beïnvloed (art. 81 EG)

Kartelverbod (2): Afstemming Juridisch:  Onderling afgestemde feitelijke gedraging (‘OAFG’) Feitelijk:  Informatie-uitwisseling  ‘Verhalen bij de borrel’  Het doen of aanhoren van eenzijdige uitlatingen

Kartelverbod (3): Besluiten ondernemersverenigingen  Brancheorganisaties, clubs en samenwerkingsverbanden van ondernemingen  Boete voor:  Vereniging  Leden  Bestuursleden persoonlijk

Kartelverbod (4): Uitzondering (I)  Verbod alleen voor afstemmingen tussen ondernemingen  Afspraken binnen een onderneming (intra-concernafspraken) vallen niet onder het verbod

Kartelverbod (5): Uitzondering (II)  Wel beperking, maar: 1. verbetering productie of distributie of bevordering technische of economische vooruitgang (incl. milieu); en 2. billijk aandeel van de voordelen komen ten goede aan de afnemer; en 3. opgelegde beperkingen van de mededinging gaan niet verder dan noodzakelijk (proportionaliteit); en 4. mededinging wordt niet voor wezenlijk deel uitgeschakeld

Kartelverbod (6) Indeling relaties (I) Cliënt / verzekeraar Bedrijfskolom HORIZONTAAL VERTICAAL Leverancier tilliften/voeding Instelling gehandicaptenzorg Cliënt / verzekeraar Leverancier tilliften/voeding

Kartelverbod (7): Horizontale beperkingen  Doelbeperkingen: afstemming met concurrenten over:  Prijzen/kortingen  Doelgroep  (Verzorgings)gebieden  Verkoopvoorwaarden  (Doorberekenen van) kosten(stijgingen)  Gevolgbeperkingen: afspraken die beperking concurrentie tot gevolg kunnen hebben  Vb.: Inkoopsamenwerking of ketenzorg met concurrenten voor efficiëntievoordelen

Kartelverbod (8): Verticale beperkingen  Overeenkomsten met afnemers of leveranciers:  Exclusiviteit  Minimale afname/levering

Kartelverbod (9) Indeling relaties(II) Cliënt / verzekeraar Bedrijfskolom VERTICAAL Leverancier tilliften/voeding Instelling gehandicaptenzorg Leverancier tilliften/voeding CONGLOMERAAT GGZ-instelling VERTICAAL (KETENZORG)

Kartelverbod (10): Ketenzorg  Ketenzorg kan mededinging beperken  Toets ketenzorg niet-concurrenten:  Uitsluiting mogelijk? Zo ja, dan  Prikkels tot uitsluiting? Zo ja, dan  Efficiëntievoordelen groter dan negatieve effecten (effect)?  Toets ketenzorg concurrenten

Misbruik van machtspositie Artikel 24 Mededingingswet Artikel 82 EG-Verdrag

Misbruik van machtspositie(1)  Artikel 24 Mw / 82 EG verdrag:  Het is verboden misbruik te maken van een economische machtspositie  Definitie machtspositie:  “de mogelijkheid zich in belangrijke mate onafhankelijk van concurrenten, leveranciers en afnemers te gedragen”  In de praktijk: vanaf een marktaandeel van ~ 40 – 50%

Misbruik van machtspositie(2)  Uitbuiting (afnemer of leverancier)  Extreem hoge prijzen (slechte prijs/kwaliteitverhouding)  Koppelverkoop  Uitsluiting (concurrent)  Discriminerende voorwaarden en prijzen  Koppelverkoop  Extreem lage prijzen  Bepaalde kortingen  Bepaalde exclusiviteitsbedingen

Misbruik van machtspositie(3)  Misbruik is objectief: intentie is doorgaans niet vereist  Een gedraging is geen misbruik indien objectief te rechtvaardigen

Misbruik van machtspositie (4): AMM-instrument (NZa)  NZa instrument: ‘Aanmerkelijke marktmacht’ (AMM) (Wmg)  Doel: Voorkomen belemmering en bevorderen mededinging zorgmarkten  Gebruik  AMM en (potentiële) problemen  Prioriteiten  Middelen (o.a.)  Verplicht ontbundeld en/of non-discriminatoir aanbod  Leveringsplicht  Verbod reservering onredelijk deel capaciteit  Regulering tarief

Fusietoezicht Artikel 26 e.v. Mededingingswet

Fusietoezicht (1)  Toezicht op fusies en overnames (verkrijging zeggenschap)  Ook oprichting gemeenschappelijke ondernemingen  Voorkomen belemmering mededinging  Preventieve toets  Meldingsplicht voor alle partijen

Fusietoezicht (2): Speciaal regime zorg (I)  Algemeen regime  gezamenlijke omzet boven € 113,45 miljoen, én  ten minste twee ondernemingen omzet boven € 30 miljoen in Nederland  Speciaal regime zorgzaken  gezamenlijke omzet boven € 55 miljoen, én  ten minste twee ondernemingen omzet boven € 10 miljoen in Nederland

Fusietoezicht (3): Speciaal regime zorg (II)  Nieuwe beleidsregel (>35% m.a.)  Toets zorgspecifieke aspecten (o.a. transparantie kwaliteit, reisbereidheid, toetreding);  NMa consulteert cliëntenraden (& gemeenten)  Aangekondigd: wetsvoorstel zorgspecifieke toets (fusie- effectrapportage)  Verplichte consultatie belanghebbenden  Toets IGZ op kwaliteit en bereikbaarheid

Fusietoezicht (4): Toetsing en sanctie  Toets NMa  Afbakening relevante markt  Zijn partijen (potentiële) concurrenten?  Zijn partijen leverancier c.q. afnemer van elkaar?  Zijn partijen (potentiële) ketenpartners?  Sanctie niet-melden  Boete tot 10 % van de wereldwijde omzet voorafgaande boekjaar  (Ver)nietig(baar)heid fusie of overname

Boetes & clementie

Boetes & clementie (1): Art 6 en 24 Mw  Boete voor onderneming tot 10 % van de wereldwijde omzet voorafgaande boekjaar  Last onder dwangsom  Nietigheid verboden overeenkomsten  Schadevergoeding aan benadeelden  Sinds 1 oktober 2007, persoonlijke boete leidinggevende tot €

Boetes & clementie (2) Voorbeelden Persbericht 26 september 2008:  De NMa legt thuiszorginstellingen 8 miljoen euro boete op voor marktverdelingsafspraken Persbericht EC, 1 oktober 2008  Commissie legt deelnemers aan kartel op het gebied van (onder meer) paraffinewas geldboeten op van ruim 676 miljoen euro

Boetes & clementie (3): Clementie  Vrijwillig verklappen kartel  Onderneming  Natuurlijk persoon  Informatie:  Voldoende voor start onderzoek, of  Aanzienlijke additionele waarde  Volledige en blijvende medewerkingsplicht  “race to the authority” Volgorde1e 2e / 1e NMa onderzoek begonnen NeeJa “leider van het kartel” Nee Nee/ ja Korting100%

Boetes & clementie (4) Voorbeelden Persbericht EC, 1 oktober 2008  De Commissie legt aan “paraffinemaffia” boeten op van in totaal € 676 miljoen  “(….) Ook Shell was bij het kartel betrokken, maar kreeg geen geldboete opgelegd omdat zij het bestaan van het kartel aan de Commissie onthulde.”

Conclusies

Conclusies (1)  Wees bewust:  van de markten waarop de eigen onderneming actief is;  van de positie die de eigen onderneming op deze markten inneemt;  wie de concurrenten zijn; en  op welke wijze de concurrentie kan worden beïnvloed door gedrag van (vertegenwoordigers van) de onderneming.

Conclusies (2): art 6 Mw (I) Voorkom ontoelaatbaar gedrag:  Spreek niet onderling met concurrenten over  Tarieven, kosten(structuren), investeringen etc.;  Intenties inzake cliëntgroepen en gebieden  Niet alleen daadwerkelijke afspraken, maar ook  eenzijdige (niet-publieke) mededelingen; en  overige uitwisseling van (recente) informatie over voornoemde onderwerpen vallen doorgaans onder het verbod

Conclusies (3): art 6 Mw (II) Voorkom ontoelaatbare samenwerking  Bepaal vooraf:  het karakter partners (concurrent, leverancier, afnemer of ketenpartner; omvang partners);  de mededingingsbeperkende effecten samenwerking; en  de efficiëntievoordelen bij mededingingsbeperkende effecten.

Conclusies (4): art 24 Mw  Wees bewust van een machtspositie  Voorkom uitsluitings- en uitbuitingsmisbruik  Bij misbruik is intentie niet doorslaggevend  Een gedraging is geen misbruik indien objectief te rechtvaardigen

Tot slot: handhaving en compliance  Strikte handhaving NMa  Focus zorgmarkten  Middelen (brochure ‘Bezoek van de NMa’)  Compliance: voorkomen is beter dan genezen  Kennis regels voorkomt onbedoelde overtredingen  Compliance regeling kan signalering overtredingen verbeteren  Kennis overtredingen maakt clementiemeldingen mogelijk

Einde