Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
COMPETENTIEONTWIKKELING
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Onthaal en service.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing Marketingoriëntatie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
gespreksvaardigheden
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Diversiteit & Inclusie
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU

Wat is marketing voor een ding?

management functie taak die iemand moet uitvoeren filosofie of manier van denken een beeld van de organisatie en de wereld waarin zij opereert set van concepten tool box technieken omzetten marketing denken in real-life action

Doel van marketing De organisatie te helpen bij het bereiken van haar missie en doelstellingen door: matchen van haar mogelijkheden en producten met de wensen en behoeften van haar klanten door te zorgen dat deze twee elkaar treffen waardoor er uitwisseling van waarden kan zijn

Product cultuur vanuit kunstenaar Aanbod gestuurd versus vraag gestuurd: ik maak wat ik wil maken Heeft artistieke basis: creativiteit is niet te sturen Delicaat mensenwerk: liggen veel gevoeligheden

Product cultuur vanuit ontvanger Biedt unieke ervaring Maakt leven rijker Afhankelijk van persoonlijke interpretatie Is integer, waarachtig Soms hoge drempels Is niet eerste levensbehoefte

Een definitie! “The aim of arts marketing is to bring an appropriate number of people, from the widest possible range of social backgrounds, into an appropriate form of contact with the artist, to arrive at the best financial outcome compatible with the achievement of that aim” (Keith Diggle, 1994)

Zelfde technieken, andere benadering Creatief & innovatief Intuïtie & guts Overbrengen liefde en niet wat men er mee wint Niet teveel opsmuk Oppassen met te commerciële technieken Veel werken vanuit stakeholders Vergaande samenwerking

SMART stappen

Wat is ons DNA Onderscheidend & verschillend Inspirerend & motiverend Begrijpelijk & geloofwaardig Consistent & spreken elkaar niet tegen Toepasbaar op de ambities van organisatie Niet alleen maar pr en opsmuk Kort, efficient, direct en to the point

Doelstellingen Visie, waar gaan we naartoe? Waar moet de organisatie in zijn geheel naar streven, en welke doelen moet men zichzelf in dit kader stellen? Wat moet de marketing doen om er te komen? Wat is doel van deze campagne binnen het grotere geheel?

DOELSTELLING: hoe zien ze eruit? SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdspad (Inspirerend) (Energiek)

SWOT interne analyse Strenghts/sterke kanten van organisatie Weaknesses/zwakke kanten van organisatie externe analyse Opportunities/kansen in de omgeving Threats/bedreigingen in de omgeving

TOWS StrenghtsWeaknesses Opportunities SO strategies use strenghts as appropriate to take advantage of opportunities WO strategies minimising or overcoming weaknesses by taking advantage of opportunities Threats ST strategies use strenghts as appropriate to overcome, defend against or avoid threats WT strategies minimise the effect or impact of weaknesses and avoid threats

Strategische acties Marketing mix plan: keuzes voor product, prijs, plaats en promotie inclusief segmenteren van doelgroepen Positionerings/merk plan: isoleer belangrijkste kenmerken van je organisatie, breng ze in kaart in relatie tot concurrentie en gebruikers Implementatie plan: hoe zorgen dat de strategie landt in de organisatie Evaluatie plan: monitoring en meten, vast stellen hoe en wanneer resultaten van metingen weer ingezet worden in vervolgplannen

Evaluatie Kwantitatief: bezoekersaantallen uit kassacomputer, ingeleverde lezersbonnen, gereplayde mails, enquêtes, onderzoek gemeentelijke bureau statistiek… Kwalitatief: gastenboek, reacties op weblogs, opmerkingen aan de bar, mystery guests… Financiële consequenties: opbrengsten minus kosten, onverwachte neven-opbrengsten… Draagvlak in organisatie: reactie directie, collega’s, politiek, stakeholders…

SWOT oefening Ga in groepjes van 8 personen bij elkaar zitten en pak als voorbeeld student van bepaalde studierichting Noem allemaal 1 algemene kans waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen Dan 1 algemene bedreiging Nu over naar jezelf, de voorbeeld student, noem allemaal 1 sterk punt van die student op zijn of haar vakgebied Dan allemaal 1 minder sterk punt

Huiswerk Zie jezelf als een sterk merk Benoem de aspecten aan je merk waar je trots op bent Maak een moodboard van jezelf En bedenk hoe je je mede-studenten ervan kunt overtuigen dat ze met jouw merk moeten samenwerken

Contactgegevens LinkedIn Bureau promotie Podiumkunsten