Uitwerking kadernotitie afvalbeleid 2014-2022 Rob Slaats.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer huishoudelijk afval recyclen
Advertisements

Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
De selectieve fracties bij ondergrondse inzameling
Gescheiden Inzameling STImuleren
Controleren is een containerbegrip Een blik vanuit de praktijk Sam Gijbels.
Producentenverantwoordelijkheid in Nederland 3 praktijkvoorbeelden
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
Limburgse Afvalconferentie 12 juni 2008
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
MOTIEVEN ACHTER DE SYSTEEMKEUZE IN BELGIË
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Afvalproef Westeinde?.
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
PMD inzamelen om scheidingspercentage te verhogen
Nedvang Regierol & WasteTool (PMD).
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
NVRD Workshop Milieustraten – 29 september 2015
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
Diftar NVRD Training 10 december 2015
Oud papier 2011 en verder….. Afwegingen Kosten inzameling lopen op € per jaar Opbrengsten zijn hoog € per jaar Wel borging minimum prijs,
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Initiatieven en marktontwikkelingen Ter verbetering afvalscheiding 2.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Nieuw afvalbeleidsplan gemeente Maastricht NVRD workshop grondstoffenbeleidsplan schrijven Panningen, 5 april 2016.
1 RWS BEDRIJFSINFORMATIE Verbetering afvalinzameling en scheiding in de hoogbouw Gemeente Den Haag 4 september 2015 Gijs Langeveld.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
Afvalwater buitengebied Komen tot een gezamenlijke richting voor de aanpak van het afvalwater in het buitengebied.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Nieuw Afvalbeleid voor de gemeente Enschede. Gemeente Enschede wil het afval beter gaan scheiden door de huis-aan-huis-inzameling te versterken.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
“Afval op z’n retour” Presentatie Valkenswaard 21 januari 2016.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
GPR Gebouw Inzicht in duurzaamheid
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Presentatie Afvaldriehoek Resultaten werksessie en interviews
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Filmpje starten…..
Aanleiding Veel restafval Wordt verbrand Dus meer scheiden:
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
voedselveilig gebruik van gerecycled kunststof
Toegevoegde waarde of cherry picking
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
OP WEG NAAR EEN “AFVALLOOS MAASTRICHT” IN 2030
Invoering omgekeerd inzamelen en diftar in Lisse
Afval apart? Gewoon DOEN!
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
Westelijke mijnstreek Programma van eisen brengvoorzieningen
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Van Afval naar Grondstof
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Invoering diftar januari 2013 Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
4 juni 2019 Diftar Paradox, NVRD, Arnhem Paul Spiertz, Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats

Kadernotitie afvalbeleid Vastgesteld maart 2014 Geeft ambities voor milieu, kosten, service en regie Landelijke doelstellingen voor 2020 aangescherpt: - 75% hergebruik (Helmond in 2014: 70%) -100 kg restafval/per inwoner (Helmond in 2014: 192 kg/inwoner) Conclusie: aanpassingen inzameling onontkoombaar Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Uitwerking Meerdere sporen –Bronscheiding: zo veel mogelijk fracties thuis scheiden en apart inzamelen –Nascheiding: waar mogelijk fracties gecombineerd inzamelen –Of: slimme combinatie van beiden Keuze bron- of nascheiding uitstellen: –Initiatieven nascheiding, technische ontwikkelingen, vergoedingen –Keuze maken in 2016/2017 UItwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Vervolgstappen Nu uitwerken: –Fracties die sowieso apart moeten worden ingezameld (i.v.m. kwaliteits- en opbrengstverlies): glas, textiel en papier –Fracties die via nascheiding kunnen worden teruggewonnen: plastic, metaal, drankkartons (PMD) –Flexibiliteit (geen ‘onomkeerbare’ keuzes) Later uitwerken: GFT-afval, restafval, KGA en overige stromen Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Uitgangspunten  milieu: scheidingspercentage en hergebruik moeten omhoog  aanpassen inzameling noodzakelijk  kosten: zo laag mogelijk  verbeteringen mogelijk  lagere lasten voor burgers  service: verhoging serviceniveau levert gemak op voor de burger  draagt bij aan doelstellingen voor milieu en kosten  regie: gemeente wil regie op afval- en grondstofstromen (wettelijke taak)  nu nog niet overal in de stad het geval. UItwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Afwegingskader/dilemma’s Hergebruikpercentages –Forse inspanning! Wet Milieubeheer –Kostenbeheersing is verplichting gemeente Aanbestedingswet en ‘schaarse vergunningen’ –Systematiek aanwijzingen niet houdbaar; huidige aanwijzingen staan wel rechtens vast –Huidige invulling aanwijzing (verenigingen) verhoogt kosten voor gemeente Papier-inzameling –Vergoeding aan verenigingen zonder tegenprestatie is niet rechtmatig Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Plastic, metaal, drankkartons (PMD) Gecombineerde h.a.h.-inzameling Bestaande haalstructuur en frequentie voortzetten Introductie nieuwe zak: steviger en gerecycled materiaal Gebruik maken van landelijke vergoedingen Laagdrempelig, snel en relatief goedkoop in te voeren Geen onomkeerbare keuzes en investeringen Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Glas Bestaande brengstructuur optimaliseren Gebruik continueren van landelijke vergoedingen Volledige effecten mogelijk pas bij flankerende maatregelen Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Textiel Bestaande losse brengvoorzieningen opheffen Nieuwe, eigen brengstructuur inrichten en exploiteren Kansrijke combi met brengstructuur papier Kansrijk voor lokale werkgelegenheid/SROI Aanbestedingsplichtig Bestaande haalstructuur nader bezien Positie/aanwijzing Kringloopwinkel vooralsnog gerespecteerd Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Oud papier Structuur: combinatie van haal- en brengsysteem in alle wijken Bestaande haalstructuur voortzetten en verbeteren Laagbouw: minicontainer; hoogbouw: verzamelcontainer Aanbestedingsplichtig Brengstructuur: één voorziening per wijk (mits rendabel) door actieve verenigingen; combineren met brengvoorziening textiel mogelijk Ervaring in andere gemeenten: minicontainer levert fors méér papier op Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Aandacht voor verenigingen Actieve rol verenigingen bij afvalinzameling belangrijk Goede voorbeelden van brengvoorzieningen: Fanfare de Vooruitgang (Stiphout) en Houtse Kluppels (Mierlo Hout) Deze manier van werken uitrollen over hele stad Mogelijk zelfs uitbreiden met textielinzameling Alle verenigingen krijgen mogelijkheid om mee te doen Afbouwregeling (max 4 jaar) voor niet-actieve verenigingen Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Wat levert het op? Méér hergebruik: van 70 naar 76,5 % Minder restafval: van 192 naar 159,6 kg/inwoner Bijna ton aan fracties –wordt als grondstof hergebruikt –wordt niet meer verbrand Kostenbesparing: vanaf 2017 ca ,= structureel Andere voordelen: –Meer service voor de burger –Grotere, actieve rol verenigingen –Schonere stad –Etc. Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1

Hoe verder? Start inzameling PMD op korte termijn Optimalisatie glas- en textielinzameling uitwerken (collegebevoegdheid) Uitwerken definitief voorstel papierinzameling i.o.m. verenigingen  definitief collegebesluit  RIB na collegebesluit Uitwerking kadernotitie afvalbeleid ; deel 1