[klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Introductiebijeenkomst
Social media gebruiken om een baan te vinden
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
CONCEPT VDAB SMART VACATURES Ramzi, Jen, Robin. Onze doelgroep  Werklozen en pas afgestudeerden  Wie een betere/nieuwe job wilt NIET WIE, MAAR HOE !!!
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Facebook Zie de kansen!.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Bezittelijk voornaamwoord
Social Media.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Tips voor de blogger in spé.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
BeKnown How-to: Bedrijfsprofielen en Vacature -Apps.

NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Het nieuwe solliciteren:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
De dag van het solliciteren Blok 1
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Altijd online!.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
UVW LinkedIn Presentatie
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Interview met Leon Bosma Manager Testing bij Ordina en klant van Onbegrensd Talent.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Operationeel plan DIMAGINI
Introductie social media
Inleidende Module Waarom Web 2
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Vacatureteksten schrijven
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Solliciteren met Social Media
Twitter • LinkedIn • Facebook
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Dienstverlening Krikke Consult
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

[klant logo] Recruitment en Social Media Cases en Tips voor [klantnaam]

Vraag vanuit [klantnaam](en aanvullend) Inzet social media door [klant] thans Welke best practices zijn er? Wat zien we bij concurrerende werkgevers? Evaluatie ‘Werken bij [klant] site’ Cases vacatures [klant-expertise] / commercieel Cases vacatures Techniek / ICT Ambitieniveau: wat [klant] in-house blijven doen, wat inkopen?

Wat gaan we doen vandaag? Kennismaken: wie-o-wie? Korte update stand-van-zaken Social Media [klant] en de arbeidsmarkt: concurrerende werkgevers Werken-bij-site [klant]: 1 e korte evaluatie Oefenen: je zoekt een baan Cases [klant] vacatures: SEO Werken bij [klant]: kansen via LinkedIN? Best en Worst Practices LinkedIn Idem Facebook Wat verwacht baanzoeker? The candidate experience

Eerst maar kennismaken: wie-o-wie? Part 1 Bij wie in de familie (dochter?) zit een Kunsthistorica? XXXX werkt toch niet meer bij XXXX? Welke sites zou zij kunnen bijwerken? Waarom weet ik dat op ik FaceBook de enige echte XXXX te pakken heb? Op welke vacature (uit 2011!) kan ik nog solliciteren bij Jessica?! Waar stond zij met Patrick in maart? Wie zit er nogal wat uurtjes achter de mengtafel? Van welke modellen houdt hij? Hoe heet zijn Broer? Welk probleem had Jaap met zijn wasmachine? Welke skills & expertise worden hem het meeste toegekend?

Trends social media: alles ‘veel’ ?! Erik Qualman: the Social Media Revolution (part 3) GntaQmTSF6hTqrzA GntaQmTSF6hTqrzA Veel = waar, met welke waarde? Zin vs. Onzin Leuke aftrapper online recruitment:

Kennismaken: wie-o-wie? Part 2 Wie heeft er nogal wat ‘inhaalwerk op LinkedIn’? Wie is er getrouwd met XXX? Maarehh… wie zoent (zij?) daar nu op Facebook? Kunnen we haar bellen op ? Wie coacht het hockeyteam ‘XXX’? Wie woont er in XXX? Wie van HR / MarCom laat het minste van zichzelf zien op het Web?

Intermezzo: De nieuwe medewerker, steeds grilliger Uitstroom minder te voorspellen, wie werkt wel/niet langer door? Instroom loopt vast: nu reeds tekort technici + IT + … Veelgezochten kiezen voor ZZP’schap Andere potentials huiverig voor switch: opgeven vaste baan? Hypotheek? Verhuizen? Kortom: personeelsplanning steeds lastiger! Terwijl: vinden, werven, opleiden/inwerken gaat juist níet sneller (immers honkvastheid, ZZP-willen blijven, opleidingsmismatch)

Wat valt op bij Concurrenten? Hier hoort een overzicht van de concurrenten, althans wat betreft de arbeidsmarkt: hoe is het bij hen gesteld met de ‘werken bij’ sites, de vindbaarheid van hun vacatures e.d.?

Wie het beter weet, mag het ….. Werken bij?? waar mag ik tekenen? bent u daar nog? Werken bij Delta Lloyd: geroemd en bekroond, maar toch… Bol.com nog iets op aan te merken??

Wat valt op bij Concurrenten [klant]? Hier wordt nader uitgewerkt: Diepere evaluatie vindbaarheid, aantrekkelijkheid, ‘candidate experience’ bij arbeidsmarkt-concurrenten

Wat valt op bij [klant]? Twitter: is in beheer bij afd. Communicatie? Mooi xxx volgers! Kansen voor directe benadering kandidaten! Pagina [klant] als werkgever weinig dynamisch, alleen één link naar ‘vacatures’, verder prima Facebook [klant]: veel interactie, vacatures worden enigszins opgepikt en ‘liked’ Vacature pagina ‘xxx’: nog geen integratie Social Media SEO vacaturepagina’s [klant]: eerst oefenen!

Oefening SEO: je zoekt een baan en je… (Part 1) Je bent een [professional op domein klant] en je zoekt….. Je hebt de [opleiding] afgerond en je zoekt werk met veel ‘buitendienst’ Je hebt de [opleiding] afgerond en je zoekt werk met veel ‘commercie’ Je werkt al meer dan 5 jaar in [domein klant] (WO) en je wilt (leidinggevend) verder

SEO Vacatures [klant]: cases ‘vacature xxx’ geeft in 1 e 3 Google-pagina’s geen [klant]- vermelding; ‘vacature xxx’ geeft als 8 e resultaat de [klant]-vacature! Welke trefwoorden passen het best? Vacature xxx Medewerker =>> Markplaats! Umfeld?? ‘vacature account manager [domein]’: geen [klant]-hits, is de vacature ‘Relatiebeheerder’ ingevuld?

[klant]: kansen via LinkedIn? 216 ‘current employees’ GD op LinkedIn Ambassadeurs, wie? (500+ in aflopende volgorde => [opsomming 8 namen] Specifiek voor ICT: [naam A, B, C, D] Company page [klant]: makkelijk te vinden? 825 volgers! Echter….

Best Practices op LinkedIn Ogilvy & Mather: followers! Sonos, job section! Google…. [concurrent A] [concurrent B]: careers met youtube integratie

Verwachtingen baanzoekers; ‘the candidate experience’: solliciteren als feestje? Transparantie: sollicitatieprocedure, arbeidsvoorwaarden, geen drempels, job alerts Gemak: solliciteren via één klik, bv mbv LI-profiel, vraag-en-antwoord via chat Persoonlijk: direct contact recruiter / vacaturehouder, ook ná 5 uur. Bij gesprek: wie krijg ik te spreken en in welke rol? Hoe snel hierna welke volgende stappen? Dus: verwachtingen managen! Ieder contact telt! Alles is branding/marketing! Best practices: 7 genomineerden digitaal-werven award: Cap Gemini, Deloitte, Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie, VUmcCap GeminiDeloitte EnexisQuinityTam Technische UnieVUmc Maar ook: SAB Miller/ Grolsch Ratings werkgevers: Ook:

Intermezzo: Hoe kan [klant] zich impopulair maken bij werkzoekenden? Algemene, ambtelijk-nietszeggende vacatureteksten Vacatureprofielen: veel vragen, weinig bieden Bij 1 e inschrijving meteen hemd van het lijf vragen Gesprek: lang laten wachten, koeioneren Géén reactie op sollicitatie, níet op de hoogte houden Algemene, nietszeggende afwijzing Wel referenten benaderen, dat níet melden maar ogv dat wel afwijzen

Facebook? Heeft [klant] daar iets te zoeken? Je bouwt een fanbase op: dan, Facebook verzamelt info over je fans en gebruikt die informatie voor getargete communicatie… Van anderen. Stel je bent recruiter en je zoekt technici… Mwah. Dan zie je je kansrijke kandidaten toch liever niet gebombardeerd worden met vacatures van je rivaal? Het is ingewikkeld om de juiste instellingen te vinden Leuke dingen moet je buiten de timeline organiseren, want ze mogen niet van Facebook Facebook bepaalt wie jouw updates te zien krijgt Via Facebook heb je nooit rechtstreeks contact met je fans Het kan zijn dat de voorwaarden zomaar eenzijdig wijzigen niet-over-het-hoofd/ niet-over-het-hoofd/

Top 10 recruitment pagina’s op Facebook Een goed voorbeeld is de Politie. De Facebook pagina ‘Kom bij de Politie‘ heeft al ruim fans, die samen maandelijks zo’n reacties achterlaten. Verder is de Facebookpagina van Open armen, die het werken in de zorg promoot, heel actief. Voor de verschillende doelgroepen zijn er verschillende Facebookpagina’s geopend. Zo is er een Facebookpagina van Tante Lenie over de thuiszorg, een Facebookpagina van Ome Bert over het verzorgingstehuis, een Facebookpagina van Constance van Aerdenne over de verpleeghuiszorg en de Facebookpagina van Kleine Brian over de kraamzorg. Naast de verschillende Facebookpagina’s zijn alle vier de personages ook te volgen op Twitter.Kom bij de PolitieOpen armenTante LenieOme BertConstance van AerdenneKleine Brian

Discussie, feedback Jaap Roorda