Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! LVC3 en LVC4: LECSO, landelijk expertise centrum Speciaal Onderwijs Jelle Bosch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Sectorplan: de regio aan zet!
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Ambities 80 thuiszittende jongeren, oud-leerlingen PRO of VSO naar en in werk begeleiden Inzet jobcoachbegeleiding Eigen casebegeleider Intake op locatie.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Aan de slag met de Werkschool Groningen
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
NME: kiezen, leren, meedoen
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wat is passend onderwijs?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Inclusieve Arbeidsmarkt NHN Aanpak Jeugdwerkloosheid AJW 2.0
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! Jelle Bosch Marc
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Banenafspraak Jeugdzorg Nederland 9 juni
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Een sluitend aanbod voor kwetsbare jongeren
Passend onderwijs.
Pilot project Gemeente Gennep
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Versterk de Jobcoach IN de school
Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk!
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! LVC3 en LVC4: LECSO, landelijk expertise centrum Speciaal Onderwijs Jelle Bosch Freerk Steendam

Niets veranderlijker dan de mens…. …. behalve politiek Den Haag

Agenda 1.Opening 2.Omroep MIK 3.Inventarisatieronde: Halen en brengen 4. Boris en de Werkschool: Uitkomsten, opbrengsten en ervaringen 5. Entree-opleiding: Consequenties en alternatieven 6. ESF 2014 – Terugkoppeling Inventarisatieronde: Halen en brengen 8. Afronding

2. Omroep MIK  Relatie met Wet Werken naar Vermogen  On-line omroep voor en door jongeren met een beperking  Vooral gericht op jongeren uit vso en pro  Ondersteuning jongeren bij zoeken en vinden van werk  Ondersteuning van scholen met informatie

Inventarisatieronde…

4. Boris & de Werkschool Uitkomsten, opbrengsten en ervaringen

Project ‘Boris brengt je bij ‘n baan’ De kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven zetten hun diensten in om leerlingen uit het Voortgezet VSO te ondersteunen naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Boris bestaat uit een drietal stappen: 1.Loopbaanoriëntatie en beroepskeuze 2.Inrichting en uitvoering maatwerktrajecten 3.Plaatsing op de arbeidsmarkt

Bevindingen vanuit scholen  Zorgen dat werkwijze op dezelfde manier gestructureerd wordt (EVC – objectiveren van uitkomsten)  Loskomen van eigen (schoolse) denken; meer denken vanuit werkplek  Onwetendheid wegnemen bij scholen over wat kenniscentra te bieden hebben (inkopen en beoordelen van EVC-trajecten)  Stage-ervaringen verzilveren door kenniscentra  Methodiek is soms onvoldoende geïntegreerd binnen de school door gebrek aan tijd en personeelsproblemen.  Toeleiding naar de arbeidsmarkt wordt niet op alle scholen (of door leerlingen en ouders) als volwaardig uitstroomtraject gezien.

Bevindingen vanuit kenniscentra  Dossiervorming bij scholen onderling verschilt nogal  Communicatie tussen scholen en kenniscentra verbetert  Opstellen van vaste criteria waaraan leerlingen per branche moeten voldoen om traject succesvol af te sluiten  Scholen zijn nog onvoldoende op de hoogte van mogelijkheden voor leerlingen binnen een aantal (onbekende) sectoren  Loopbaanoriëntatie bij scholen sluit niet goed aan bij de mogelijkheden in de branches  Objectivering van behaalde resultaten is nodig zodat deze certificering overal dezelfde waarde heeft

Ontwikkelingen en opbrengsten binnen project Boris  BorIS Informatie Systeem (Handboek)  Aanbod maatwerktrajecten kenniscentra

Werkschool SBB, UWV, Jeugdzorg, VO-raad PO-raad

Doelgroep Bedoeld voor specifieke leerlingen van VSO, PrO en MBO1/AKA, met arbeidscapaciteit School bepaalt zelf, in overleg, welke leerlingen Leerling blijft ingeschreven op school Jongeren van 16 – 21 jaar Biedt: sluitende begeleiding van school naar werk Werkschool voert zelf niet uit, maar ‘regisseert’ de organisaties die leveren Praktijk tot nu toe: leerlingen met grote specifieke (zorg)problematiek, (bijna) 18-jarigen, toe aan werkomgeving

Praktijkervaring voorop Werk= leidend; gaat om het krijgen van een baan = scholing sluit aan op behoefte werkgever = begeleiding plus administratieve hulp Maximaal 3 jaar; gemiddeld 2 jaar Formuleprincipe: zo snel als mogelijk 3 of 4 dagen naar werkgever of werkomgeving Maximale ontzorging werkgever en school/leerling Financiering door UWV-middelen en bijdrage school Rechtmatigheidstoets vooraf

Financiën  Landelijke overeenkomst tussen UWV en De Werkschool: - Arrangement A: maximaal 1 jaar, € ,- per traject - Arrangement B: maximaal 3 jaar, € ,- per traject  Bijdrage van de school (Mogelijke toekomst: gesprekken met O&O-fondsen)

Aanmelding bij Werkschool Intake en Diagnose (school- begeleider & werkschool regisseur) Toets UWV Expertise SBB Specifieke expertise Licht Zwaar Wel arbeids- oriëntatie Geen arbeids- oriëntatie Handicap gerelateerd advies Match werkgever Opstellen trajectplan leerling Uitvoerings- afspraken Inkoop Start uitvoering Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5

Overeenkomsten tussen Boris en de Werkschool  Diagnose moet helder zijn en in beeld brengen wat het arbeidsvermogen is van de jongere  Mogelijkheden op de arbeidsmarkt moet goed in beeld zijn gebracht  De KC’s brengen hun bestand van leerbedrijven in voor de plaatsing van jongeren op de regionale arbeidsmarkt.  Taken- en opleidingspakket worden in onderling overleg tussen werkgever en jongere vastgesteld.  Certificering vindt plaats op voor de bedrijfstak herkenbare onderdelen  Werkgever wordt ondersteund bij de arbeidsinpassing van de jongere, zowel materiaal als sociaal  De leerplaats wordt na certificering omgezet in een duurzame arbeidsplaats

Verschillen tussen Boris en de Werkschool BorisWerkschool Vso scholen en KC’s in regio aan elkaar gekoppeld Bredere doelgroep: vso, pro en ROC Leerling blijft onder de hoede van de aanleverende school Neemt leerling over van de aanleverende scholen Koppeling van twee bestaande voorzieningen Samenwerkingsverband van regionale voorzieningen

Ervaringen delen uit de praktijk  Zijn er in uw regio al pilotprojecten van de Werkschool van start gegaan?  Wat zijn de eerste ervaringen m.b.t. de Werkschool?  Hoe ziet u beide projectaanpakken Boris vs. Werkschool

5. Entree-opleiding  De entreeopleiding is bedoeld voor leerlingen die geen rechtstreekse toegang tot het mbo hebben (voldoen niet aan instroomeisen)  Doel van entreeopleiding is het voorschakelen van leerlingen richting beroepsonderwijs of arbeidsmarkt.  Opleiding is niet toegankelijk voor uitvallers uit het beroepsonderwijs.  Entreeopleiding is niet bedoeld als ‘kopstudie’ voor het vso of pro, maar als doorstroomfaciliteit.

Entree-opleiding: belangrijkste wetswijzigingen  Geen sprake van diplomabekostiging.  Maximale duur studieprogramma is één jaar en mag twee jaar duren (bekostiging in het 2e jaar is lager).  Toelating alleen mogelijk wanneer leerling niet voldoet aan toelatingseisen mbo 2 of hoger.  Het is geen ‘terugvaloptie’ voor uitvallers op niveau 2 of 3.  Binnen 4 maanden ontvangt leerling een bindend studieadvies  Diploma entreeopleiding geeft toegang tot mbo 2 of arbeidsmarkt.  Entreeopleidingen omvatten AKA en alle vakgerichte niv. 1 opleidingen.

Alternatieven

Business Club  Inzetten op de 3 R’en  Naar het voorbeeld van sportverenigingen  Formaliseren van afspraken en vastleggen van diensten over en weer  Denken in natura in plaats van €  Wellicht mogelijk als subsidietraject (bijv. Start Foundation); ontwikkelen methodiek en standaardinstrumenten

Waar Onderwijs Werkt (W.O.W) Inhoud  Netwerk vormgeven met vso / pro scholen en bedrijven.  Bedrijfsleven wordt nauw betrokken bij vormgeving en uitvoering van de leerroute arbeid.  Bedrijven worden voorbereid en begeleid bij het in dienst nemen van jongeren wanneer zij nog op school zitten. Doel Een duurzame brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven

Project Boris (het vervolg…)  Onderzoek naar voortzetting financiering; regionale uitrol  Wegwijs in de Boris methodiek  Regionaal overleg voor het delen en uitwisselen van kennis tussen scholen en kenniscentra  Vormgeven van maatwerktrajecten en certificering door kenniscentra  Matching leerling en functie; standaardisering leerwerktrajecten  Monitoren van Boris trajecten

Maatwerkverband Samenwerkingsdoelen  Het inrichten van optimale individuele maatwerktrajecten, waarbij gebruik gemaakt wordt van elkaars faciliteiten.  Het samenstellen van een (digitale) catalogus waar het aanbod en specialisaties van de deelnemende scholen in staan en geplande activiteiten.  Samenwerking op casusniveau; uitwisseling best practices  Gezamenlijke inventarisatie en doorvertaling landelijke ontwikkelingen

6.ESF 2014 – 2020  Insteek kabinet: geen ESF naar NL  Wel programmavoorbereiding als ‘Plan B’  Vertegenwoordiging onderwijs bij opzet programma  Insteek : resultaten zichtbaarder en concreter trajecten met ‘standaardprijzen’ brede doelgroepdefinities

Terugkoppeling Inventarisatieronde…

…bedankt voor uw belangstelling! Tot ziens bij de volgende KAN bijeenkomsten in het najaar van 2012 Voor vragen: Meer informatie: