Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KFAC Waarschoot Organisatie jp. KFAC Waarschoot vzw Raad van bestuur KFAC Waarschoot vzw Gerechtelijk correspondent Verhuur en sponsoring Evenementen.
Advertisements

SAMENWERKEN-NETWERKEN
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
CBFA PROF. MICHEL J. DE SAMBLANX 11 februari 2010.
Efficiënt besturen in de social profit
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Van tweeluik naar driehoeken
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Raad van Advies Een woordje uitleg….
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
1 Vereniging voor Pensioenrecht Studiebijeenkomst 28 september 2004 Wie houdt toezicht op het bestuur van een pensioenfonds? Mr. P.P. de Koning Voorzitter.
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
met rechtspersoonlijkheid
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
Introductie OHSAS
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
denk. doe. word. participeer.
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
1 Het vinden en motiveren van bekwame bestuurders in de social profit Geert Volders Algemeen Directeur Acerta Consult Managing Partner Corgo 23 juni 2010.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
KOOGO vzw 24 mei 2014 Algemene Vergadering Welkom.
Van tweeluik naar driehoeken
Werken met de Friese meldcode
Vereniging Vlaamse Brandweervrijwilligers vzw
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
1958: 1 e Multi Disciplinair Team Kindermishandeling, Denver (Col.) Samenstelling Een kinderarts Een maatschappelijk werker Een (kinder)verpleegkundige.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Wat is de (G)MR? Afvaardiging van ouders en personeel Inspraak en advies op de gang van zaken en beleid van de school Directeur is adviseur Vergaderingen.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Jeugdbeschermingskader
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Kunst en kunde van het lobbyen
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Sturing op verbonden partijen
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Ontwerpeisen en aanbevelingen VCLB
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
De vereniging anno 2020 juni 2018.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
HuisArtsen Vereniging Antwerpen Centrum
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Besturingsmodel NVA Opties
Transcript van de presentatie:

Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010

2 Overzicht De groep Emmaüs Deugdelijk bestuur –Binnen de zorgsector –Hospital governance Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs

3 De groep Emmaüs Emmaüs is een organisatie werkzaam binnen de gezondheids- en welzijnszorg. Met meer dan 5500 medewerkers bieden we dagelijks zorg in 5 verschillende sectoren: –Algemene ziekenhuizen (2 voorzieningen) –Geestelijke gezondheidszorg (7 voorzieningen) –Ouderenzorg (2 voorzieningen) –Zorg voor personen met een handicap (3 voorzieningen) –Kind, jeugd en gezin (kinderdagopvang, bijzondere jeugdzorg en kinderzorg en gezinsondersteuning) (7 voorzieningen) De 21 voorzieningen van Emmaüs liggen voornamelijk in de provincie Antwerpen.

4

5 De groep Emmaüs in cijfers (per 31 december 2009) Aantal plaatsen/bedden: Investeringen: 37,3 Mio EUR Personeelsleden: 5.561, of VTE Geconsolideerd balanstotaal: 472,1 mio EUR Geconsolideerd resultaat: 5,4 mio EUR SectorAantal plaatsen/bedden Algemene ziekenhuizen874 Geestelijke gezondheidszorg1.690 Ouderenzorg202 Zorg voor personen met een handicap534 Kind, jeugd en gezin691 Totaal3.991

Deugdelijk bestuur binnen de zorgsector Schaalvergroting en professionalisering –Bestuursmodellen –Aandacht voor alle stakeholders –Bewustzijn van beheersrisico’s Complexiteit: fusies, groeperingen, associaties Verantwoording afleggen –Financiële informatie –Impact van bestuursdaden op praktijkvoering

Hospital governance Governance model voor ziekenhuizen Basisprincipes: –Betere maatschappelijke legitimering van ziekenhuisbeslissingen –Duidelijke taakverdeling –Participatie van medici aan ziekenhuisbestuur –Evenwicht tussen verantwoordelijkheid en beslissingsmacht RVB –Verhogen van transparantie

Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs Algemene vergadering Raad van Bestuur Dagelijks bestuur Sectorale bureaus Gespecialiseerde comités –Auditcomité –Remuneratiecomité

Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs Algemene vergadering –Hoogste gezagsorgaan belast met de wettelijke bevoegdheden –Bevoegd voor fundamentele beslissingen die voortbestaan van voorzieningen betreffen –Benoemen van voorzitter en ondervoorzitters van RVB –Leden: Initiatiefnemers (18 stemmen) Bestuurders (16 stemmen) –Ondertekenen een gedragscode

Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs Raad van Bestuur –Neemt LT beslissingen en beslissingen die voorzieningoverstijgend zijn –Maandelijks vergaderen –16 bestuurders: voorzitter RVB en Vertegenwoordigers van de initiatiefnemers (3) Uitvoerende bestuurders (4) Bestuurders in kader van samenwerking met andere organisaties (2) Externe of onafhankelijke bestuurders (6): duur mandaat beperkt tot 4 keer 3 jaar –Alle bestuurders hebben als bijkomende taak uitvoerend bestuurder, lid van sectoraal bureau en/of lid van een comité –Ondertekenen een gedragscode –Evaluatieprocedure

Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs Dagelijks bestuur –Wekelijks vergaderen –4 uitvoerende bestuurders –Hebben een arbeidsovereenkomst met de vereniging –Verantwoordelijk voor uitvoering van de beslissingen van RVB binnen hun sector(en) –Tussenpersoon tussen bestuur en de directie van de voorzieningen

Deugdelijk bestuur binnen Emmaüs Sectorale bureaus –Neemt MLT beslissingen voor de voorzieningen ressorterend onder een specifieke sector –Maandelijks vergaderen –Bestaan uit bestuurders en externe adviseurs, aangesteld door de RVB –Algemeen directeurs van voorzieningen wonen deze vergaderingen bij –Bestuurders en externe adviseurs ondertekenen een gedragscode

Gespecialiseerde comités: auditcomité Opdracht vastgelegd door RVB Adviserende functie t.a.v. RVB Opgericht in leden Komen 4 à 5 keer per jaar samen Taken vastgelegd in auditcomité charter –Monitoren van de risico bewaking door de organisatie –Toezicht op de effectieve werking van het interne controle systeem –Toezicht op externe controle functie van bedrijfsrevisor –Toezicht op financiële rapportering –Monitoring van de interne audit (werking en doeltreffendheid)

Gespecialiseerde comités: remuneratiecomité Opgericht in 2003 Bestaat uit voorzitter, externe ondervoorzitter en een externe bestuurder Opereren binnen het door de RVB vastgelegde kader Adviseren RVB over remuneratie van afgevaardigd bestuurders en eventuele afwijkingen voor leidinggevenden