Sneek 8 maart 2010. start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Op naar…
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De rekenvaardige burger
Mavo Informatie Algemeen
Transcript van de presentatie:

Sneek 8 maart 2010

start

Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer basiskennis taal en rekenen  bij internationale onderzoeken is een voorzichtige neerwaartse tendens zichtbaar  verlies van kennis en vaardigheden tijdens de (leer)loopbaan

Achtergrond behoud en uitbouw van kwaliteit aansluiten van onderwijssectoren onvoldoende beheersen basiskennis en – vaardigheden weinig taal en rekenen na de basisschool na basisschool taal en rekenen een andere inhoud te weining onderhoud discontinuïteiten in het systeem Waar gaat die zorg over?

Achtergrond Ja, maar.... maatschappelijke eisen zijn verhoogd politiek nadruk op basiskennis kernvakken niemand kan iets worden verweten nogmaals discontinuïteit in het systeem Is die zorg terecht?

start

Achtergrond Wat kan beter voor taal en rekenen? Eisen overheid variëren per sector (termen, domeinen, mate detail) en sluiten onvoldoende aan Onvoldoende onderhoud of verdieping van basisvaardigheden Onderwijsprogramma’s niet doorlopend Onvoldoende aansluiting lesmethoden Onvoldoende aansluiting toetsen en examens Onvoldoende (gespecificeerde) informatie over instromende leerling Referentieniveaus taal en rekenen eenduidige ijkpunten taal en rekenen

Achtergrond onderzoek huidige situatie advies over gewenste situatie  niveau moet omhoog drempels geslecht referentiekader taal en rekenen Expertgroep  veldraadpleging naar gevoelige onderdelen advies  referentiekader taal en rekenen bijgesteld en vastgesteld

fundamentele niveaus en streefniveaus hoe onderdelen aansluiten te onderhouden kennis en vaardigheden te verdiepen kennis en vaardigheden Referentiekader

Vertaling naar onderwijstypen Referentieniveaus

Referentiekader efficiëntere en effectievere onderwijsprogramma's –inhouden sluiten beter aan –duidelijk wat leerlingen moeten kennen en kunnen –één taal voor alle sectoren handvat voor taal- en rekenbeleid houvast vervolgonderwijs –remediëring? –onderhoud? –uitbouw? Voordelen referentiekader

Opbouw referentieniveaus taal vier fundamentele niveaus met een opklimmende moeilijkheidsgraad elk fundamenteel niveau omvat het voorgaande niveau voor het behaalde fundamentele niveau is het volgende niveau het streefniveau

Taaldomeinen Mondelinge taalvaardigheid Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Begrippenlijst en taalverzorging.

Taal opgave 1 A.Erna vond autosleutels op straat. B.Guus leidt de bezoekers rond. C.Heb jij je ook zo geërgerd? D.In de voorband zat een verroestte spijker.

beheersing A.Erna vond autosleutels op straat. B.Guus leidt de bezoekers rond. C.Heb jij je ook zo geërgerd? D.In de voorband zat een verroestte spijker. Groep 81% Vmbo 4 gl/tl1% Havo 45% Vwo 437%

Taal opgave 2 a.Dat zijn oude sleeën. b.Ik lust wel een patatje. c.Kijk maar in die blikken trommel. d.Oma draagt een haarbant.

beheersing a.Dat zijn oude sleeën. b.Ik lust wel een patatje. c.Kijk maar in die blikken trommel. d.Oma draagt een haarbant. Groep 873% Vmbo 4 gl/tl88% Havo 494% Vwo 499%

Referentieniveaus rekenen Opbouw referentieniveaus rekenen twee kwaliteiten –fundamentele kwaliteiten (meer toepassingsgericht) –streefkwaliteiten (voorbereiding abstracte wiskunde) elke kwaliteit (fundamenteel en streef) heeft drie niveaus geen 4 e niveau rekenen: dat is wiskunde.

Rekendomeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden

rekenen opgave 1 Welk bedrag hieronder is ongeveer 12 ¾ miljoen euro? A.€ C. € B.€ D. €

Beheersing... Welk bedrag hieronder is ongeveer 12 ¾ miljoen euro? A.€ C. € B.€ D. € Groep 874% Vmbo 4 gl/tl89% Havo 494% Vwo 499%

rekenen opgave 2 Op bijgevoegde landkaart staat een wandelroute van 30 km Op de kaart is deze route 15 cm Op welke schaal is de route getekend? A.1:2C. 1: B.1:50D. 1:

Beheersing Op welke schaal is de route getekend? A.1:2C. 1: B.1:50 D. 1: Groep 89% Vmbo 4 gl/tl13% Havo 421% Vwo 453%

Referentiekader aanpassing schoolbeleid kwaliteit docenten ijking bestaand materiaal: leerlijnen, toetsen etc. nieuw additioneel materiaal en leeswijzers in vo: alle leerlingen moeten een rekentoets afleggen (onderdeel van eindexamen) Wat gaat u merken van het referentiekader?

2009/ / / / / /2015 POvoorbereidingAMvB IJkingscie Plicht Info-overdracht VODiagn. toets Test rekentoets Diagn. toets pilot rekentoets Diagn. toets pilot rekentoets Diagn. toets pilot rekentoets Examens Mbo1Diagn. toets Pilot examens Diagn. toets Pilot examens Besluit voortgang Mbo2/3Diagn. toets Pilot examens Diagn. toets Pilot examens Examens Mbo 4Diagn. toets Pilot examens Diagn. toets Pilot examens Diagn. toets Pilot examens Examens SOvoorbereidingAMvB IJkingscie Plicht Info-overdracht PABOOntwikkeling kennisbasis Invoering kennisbasis Kennisbasis Landelijke examens

De Inhaalslag

Welke concrete keuzes moet u maken? Rekenaanbod alle ‘reken’ vakken betrokken? alleen wiskunde? apart vak rekenen? Taalaanbod alleen docenten Nederlands of ook andere docenten? alle leerlingen? alle achterstandsleerlingen RT? alle leerjaren? alleen onderbouw?

Wat is eventueel nodig? extra formatie stuurgroep reken en/of taal overleg voorafgaand en vervolg onderwijs reken- of taalcoördinator (bij)scholing docenten diagnose- en toetsinstrumenten aanpassing leerlingvolgsysteem nieuwe methoden

Referentiekader actuele informatie voor alle sectoren over het referentiekader. U kunt zich daar abonneren op nieuwsberichten. specifieke informatie taal en rekenen voor primair onderwijs. specifieke informatie taal en rekenen voor middelbaar beroepsonderwjis. i.o. specifieke informatie taal en rekenen voor voortgezet onderwijs. Meer informatie ?