Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Dutch Logistics 2040: designed to last
Vernieuwende partnerschappen
Transport en Infrastructuur
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Het Covenant of Mayors of Burgemeestersconvenant in Nederland.
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Demografische Voorsprong benutten Inleiding door gedeputeerde mw. Odile Wolfs S eminar “Bevolkingsdaling, gevolgen voor bestuur en financiën.” Maastricht,
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Het nieuwe beren commitment: Boars november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Cohesie- beleid EU- cohesiebeleid 2014 – 2020 Voorstellen van de Europese Commissie.
Ontwerp Operationeel Programma Doelstelling 3 Transnationale territoriale samenwerking Noord-West Europa IIIB NWE Gemeenschappelijk Technisch.
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
In de verte zie ik een slimme en gezonde stad… 2 september 2015 | Leendert van Bree.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Werkpakket 1: Polycentrisme Polycentrisme als leidend concept voor analyse en toekomstig ruimtelijk beleid dr. Veronique Van Acker (promotor: prof. dr.
Innoveren voor meer en beter transporteren Hoe staat het met het innovatievermogen van de transportsector? Panteia 18 januari 2013.
Operations & Supply Chain Director
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Smart and sustainable mobility. Smart Mobility Logistics ITS.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Landelijke Ronde Tafels voor Smart Mobility. Samen werken aan randvoorwaarden voor versnelling en opschalen van implementatie.
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
Gezondheid & de Omgevingswet
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Agenda Kennistafel binnenvaart VNDelta
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Hoofdstuk 3 Europa.
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Van wet naar Brabantse praktijk
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Transcript van de presentatie:

Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit

Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten en last mile issues Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Panteia staat midden in het Europese en Nederlandse transport- en mobiliteitsbeleid

Trans European Transport Network (TEN-T) Panteia heeft zes van de negen transportcorridors voor haar rekening genomen Mediterranean corridor (3) Oriënt/East-med corridor (4) Rhine-Alpine corridor (6) Atlantic corridor (7) North Sea – Mediterranean corridor (8) Rhine – Danube corridor (9) Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Trans European Transport Network (TEN-T)

Economische cohesie (goederenvervoer) Sociale cohesie (personenvervoer) Werkgelegenheid Duurzaamheid Bereikbaarheid Economische groei Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten TEN-T en de impact op transport- en mobiliteitsbeleid

Corridor fora opgericht Critical issues / bottlenecks zijn geïdentificeerd Projectenlijst geïdentificeerd Werkplan gepubliceerd Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken

Implementatietoets: Nederland is goed voorbereid en goed gepositioneerd Toch zijn er ‘critical issues’ en bottlenecks geïdentificeerd Juncker European Investment Plan (2014) stelt € 315 miljard beschikbaar om strategische investeringen financieren, zoals transport en mobiliteit Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken

Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken

Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Een greep uit de Nederlandse projectenlijst

De impact van het niet investeren in de Rhine – Alpine corridor betekent dat in Europa in 2030, banen minder gecreëerd zijn De impact op Nederland in 2030: > minder banen Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Het effect van TEN-T op werkgelegenheid Bron: Fraunhofer-ISI, Karlsruhe, 2014 Impact op banen bij niet investeren: Rhine - Alpine

Congestie in de EU In of rond stedelijke gebieden en kost bijna 100 miljard Euro op jaarbasis (1% EU - BNP) 70% van EU-burgers leeft in stedelijke gebieden Stedelijke mobiliteit wegtransport: 40% van alle CO2 emissies tot 70% van andere emissies Uitdaging: mobiliteit verbeteren en op hetzelfde moment congestie, geluid, ongelukken en vervuiling reduceren Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Stedelijke mobiliteit

Europese Commissie: Urban Mobility Package ‘Together towards competitive and resource efficient urban mobility’ Panteia gelooft in het SUMP-concept (Sustainable Urban Mobility Plans) als kader voor Strategisch (duurzaam) mobiliteitsbeleid Panteia actief deelgenomen in NL en EU bij de gedachtevorming en implementatie van SUMP: Teamleider van de review van het actieplan stedelijke mobiliteit & deelname expert meetings als input voor de ‘Urban Mobility Package’ Actieve partner en medeauteur van de opgestelde guidelines SUMPs voor poly-centrische regio’s Ondersteuning bij Parkstad Limburg bij het opstelling van SUMP en onderliggende acties Opstellen SUMP inclusief maatregelen voor Brasov en Constanta Europees handboek mobiliteitsknooppunten (maart 2015) Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Stedelijke mobiliteit

Innovatieve terminals Vracht en/of passagiersfaciliteiten Efficiënte verbinding tussen de kernnetwerken en stedelijke gebieden (binnenhavens, spoorterminals) Multimodale transport- en mobiliteitsoplossingen Vermijden dat korte en het lange afstandsverkeer elkaar hindert Verbeteren van het vervoer van en naar de stedelijke gebieden Panteia is een actieve partner en mede-auteur van het Europees handboek Mobiliteitsknooppunten vanuit een holistisch perspectief Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Knooppunten en last mile issues

Vergroten van de Nederlandse capaciteit. Sluizen voor waterwegen (bv. IJmuiden, Terneuzen en Prinses Beatrixsluizen) ERTMS en geluidsreductie maatregelen voor spoorwegen ITS en veilige parkeerhavens voor autowegen Maximale gebruik van de achterlandverbindingen, om de concurrentiepositie van de Nederlandse zeehavens te behouden Mogelijkheid voor 740m goederentreinen op internationale routes Een uitgebreid netwerk van > CEMT IV waterwegen SUMP en Europese ervaringstools Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Kansen voor Nederland

Ambitie: Panteia wil leidend zijn en blijven in het Europese en Nederlandse transport- en mobiliteitsbeleid Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Panteia staat midden in het Europees en Nederlands transport- en mobiliteitsbeleid