Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit
Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten en last mile issues Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Panteia staat midden in het Europese en Nederlandse transport- en mobiliteitsbeleid
Trans European Transport Network (TEN-T) Panteia heeft zes van de negen transportcorridors voor haar rekening genomen Mediterranean corridor (3) Oriënt/East-med corridor (4) Rhine-Alpine corridor (6) Atlantic corridor (7) North Sea – Mediterranean corridor (8) Rhine – Danube corridor (9) Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Trans European Transport Network (TEN-T)
Economische cohesie (goederenvervoer) Sociale cohesie (personenvervoer) Werkgelegenheid Duurzaamheid Bereikbaarheid Economische groei Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten TEN-T en de impact op transport- en mobiliteitsbeleid
Corridor fora opgericht Critical issues / bottlenecks zijn geïdentificeerd Projectenlijst geïdentificeerd Werkplan gepubliceerd Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken
Implementatietoets: Nederland is goed voorbereid en goed gepositioneerd Toch zijn er ‘critical issues’ en bottlenecks geïdentificeerd Juncker European Investment Plan (2014) stelt € 315 miljard beschikbaar om strategische investeringen financieren, zoals transport en mobiliteit Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken
Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Uitkomst corridor onderzoeken
Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Een greep uit de Nederlandse projectenlijst
De impact van het niet investeren in de Rhine – Alpine corridor betekent dat in Europa in 2030, banen minder gecreëerd zijn De impact op Nederland in 2030: > minder banen Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Het effect van TEN-T op werkgelegenheid Bron: Fraunhofer-ISI, Karlsruhe, 2014 Impact op banen bij niet investeren: Rhine - Alpine
Congestie in de EU In of rond stedelijke gebieden en kost bijna 100 miljard Euro op jaarbasis (1% EU - BNP) 70% van EU-burgers leeft in stedelijke gebieden Stedelijke mobiliteit wegtransport: 40% van alle CO2 emissies tot 70% van andere emissies Uitdaging: mobiliteit verbeteren en op hetzelfde moment congestie, geluid, ongelukken en vervuiling reduceren Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Stedelijke mobiliteit
Europese Commissie: Urban Mobility Package ‘Together towards competitive and resource efficient urban mobility’ Panteia gelooft in het SUMP-concept (Sustainable Urban Mobility Plans) als kader voor Strategisch (duurzaam) mobiliteitsbeleid Panteia actief deelgenomen in NL en EU bij de gedachtevorming en implementatie van SUMP: Teamleider van de review van het actieplan stedelijke mobiliteit & deelname expert meetings als input voor de ‘Urban Mobility Package’ Actieve partner en medeauteur van de opgestelde guidelines SUMPs voor poly-centrische regio’s Ondersteuning bij Parkstad Limburg bij het opstelling van SUMP en onderliggende acties Opstellen SUMP inclusief maatregelen voor Brasov en Constanta Europees handboek mobiliteitsknooppunten (maart 2015) Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Stedelijke mobiliteit
Innovatieve terminals Vracht en/of passagiersfaciliteiten Efficiënte verbinding tussen de kernnetwerken en stedelijke gebieden (binnenhavens, spoorterminals) Multimodale transport- en mobiliteitsoplossingen Vermijden dat korte en het lange afstandsverkeer elkaar hindert Verbeteren van het vervoer van en naar de stedelijke gebieden Panteia is een actieve partner en mede-auteur van het Europees handboek Mobiliteitsknooppunten vanuit een holistisch perspectief Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Knooppunten en last mile issues
Vergroten van de Nederlandse capaciteit. Sluizen voor waterwegen (bv. IJmuiden, Terneuzen en Prinses Beatrixsluizen) ERTMS en geluidsreductie maatregelen voor spoorwegen ITS en veilige parkeerhavens voor autowegen Maximale gebruik van de achterlandverbindingen, om de concurrentiepositie van de Nederlandse zeehavens te behouden Mogelijkheid voor 740m goederentreinen op internationale routes Een uitgebreid netwerk van > CEMT IV waterwegen SUMP en Europese ervaringstools Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Kansen voor Nederland
Ambitie: Panteia wil leidend zijn en blijven in het Europese en Nederlandse transport- en mobiliteitsbeleid Transport en mobiliteit; Corridors en stedelijke knooppunten Panteia staat midden in het Europees en Nederlands transport- en mobiliteitsbeleid