Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
18 mei Algemene beschouwingen CDA Noord-Beveland 2014 Inleiding Algemene beschouwingen 2014 Geen duidelijkheid kortingen Decentralisaties.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Klantwaardering in beeld met KWH
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
Welkom Regio overleg 5 november 2009 VAC Haarlem VAC Bloemendaal VAC Heemstede VAC Haarlemmermeer.
SDH Opzet enquête november items over Harreveld 4 prioriteiten: – Prio A: Binnen 2 jaar – Prio B: Binnen 10 jaar – Prio C: Gewenst.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Onveilig ……… Met name in:  Oostsingel, Westdampark  Achterstraat, Wagenstraat  Pinautomaten, Stegen Hangjongeren Slechte verlichting.
DORPSVISIE NIJEVEEN Vijftig+ vrijwilligers hebben deelgenomen aan de Dorpsvisie Het initiatief is van de Dorpsvereniging en is financieel.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Actiepunten Uitvoering Dorpsvisie Zuidwolde. Actiepunten stickeren WONEN 1.Onderzoek doen, of er animo bestaat voor een ‘geclusterd wonen’ voor ouderen,
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Parkmanagement op Bedrijventerrein Schiebroek Rotterdam.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
{ Oudesluis op het web. Oudesluis heeft ongeveer 750 inwoners 25 tot 45: 26% 45 tot 65: 33% 65 en ouder: 10% 2009.
Digitale dienstverlening gemeente Oss Resultaten van het digitaal Burgerpanel September 2012 Team Onderzoek & Statistiek.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
Skaeve Huse Presentatie voor en participatie door omwonenden
BIZ BEDRIJVENTERREINEN BREDA-OOST 3B-O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Ontwerp Wmo beleidsplan
Cliëntenraad Sociaal Domein
Leefbaarheid in Hellendoorn
De succesformule van Dienstverlening
Democratische vernieuwing Nijkerk
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Hartelijk welkom Contactmiddag.
Groot Onderhoud Noordkade
# Uw mening telt! Resultaten enquête 2018 UW MENING TELT!
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Uitkomst Quickscan Kampen
Transcript van de presentatie:

Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011

Opbouw presentatie Onderzoek –Deelname –Opzet Respons en betrouwbaarheid Resultaten: –Totaaloverzicht –Per burgerrol Conclusies en adviezen

Deelname onderzoek 2x per jaar mogelijkheid tot deelname Frequentie vrijblijvend Gemiddeld 1x per 2 jaar 79 gemeenten totaal 2010 en gemeenten < inwoners 2010 en 2011 NB Resultaten onder embargo tot en met 19 maart 2012

Opzet onderzoek Bestaat uit: –Zelfonderzoek (jaarlijks) –Burgerpeiling (1x per 2 jaar) –Klanttevredenheidsonderzoek (1x per 2 jaar) Alle resultaten zijn te raadplegen op:

Respons en betrouwbaarheid Burgerpeiling –1200 vragenlijsten, 522 respondenten = respons van 44% (norm 30%) Klanttevredenheidsonderzoek –102 ondervraagden (norm 100)

Resultaten (totaal) Burgerrollen Gem. gemeenten < inwoners Burger als kiezer 6,06,1 5,9 Burger als klant 7,47,07,87,7 Burger als onderdaan 6,26,66,36,2 Burger als partner- 5,8 Burger als wijkbewoner 7,1 6,9

Burger als kiezer Thema Gem. < inwoners Invloed als kiezer5,85,75,8 Vertegenwoordiging door de gemeenteraad 5,65,55,6 Vertrouwen in B&W6,36,46,56,3 Waarmaken beloften B&W5,8 5,95,7 Mening over goed gemeentebestuur 6,46,36,66,2

Burger als klant Thema Gem. < inwoners Openingstijden7,36,67,47 Wachttijd loket8,07,98,98,2 Vriendelijkheid medewerker7,98,08,78,6 Verzorgdheid medewerker8,07,88,4 Inleving medewerker8,17,18,48,2 Deskundigheid8,27,88,4 Doorlooptijd8,27,78,38,2 Duidelijkheid informatie8,47,88,58,3

Burger als klant (2) Thema Gem. < inwoners Bereikbaarheid 8,07,08,28 Parkeergelegenheid 7,26,57,77,4 Overzichtelijkheid 7,27,38,17,8 Bewegwijzering 7,05,77,77,5 Wachtruimte 6,78,1 7,7 Privacy 6,3 7,57,2 Prijs dienstverlening 5,35,666,2

Overige indicatoren klant (1)

Overige indicatoren klant (2) Voorbereiding bezoek: 10% op afspraak 90% niet en heeft daarbij aangegeven daar geen behoefte aan te hebben 26% wint via internet informatie in ter voorbereiding (gem. 19%) Belangrijke aspecten bezoek: 1.Deskundigheid (gem. openingstijden) 2.Vriendelijkheid (gem. deskundigheid) 3.Openingstijden (gem. vriendelijkheid)

Overige indicatoren klant (3) Wachttijd loket –91% geholpen < 5 min. (gem. 73%) –In een keer geholpen Ja, hoeft niet terug te komen 32% Ja, bestelling ophalen2% Ja, bestelling nog ophalen50% Nee, onjuiste documenten7% Nee, nog niet klaar0% Andere reden terugkomen9% Gewenst contact ipv bezoek –Schriftelijk 11% (gem. 16%) –Telefonisch 19% (gem. 24%) – 23% (gem. 19%) –Internet34% (gem. 30%)

Burger als onderdaan Thema Gem. < inwoners Veiligheid in de buurt -7,1 7 Aandacht gemeente voor verbeteren van leefbaarheid en veiligheid in de buurt - 6,6 6,4 Gemeente informeert de buurt over aanpak van leefbaarheid en veiligheid in de buurt -6,45,8 Gemeente betrekt de buurt bij de aanpak van leefbaarheid en veiligheid in de buurt -6,15,65,7 Gemeente is bereikbaar voor meldingen en klachten over onveiligheid en overlast in de buurt -6,76,86,6 Reactie op meldingen en klachten over onveiligheid en overlast in de buurt -6,16,26

Burger als onderdaan (2) Thema Gem. < inwoners Gemeente doet wat ze zegt bij verbetering van leefbaarheid en veiligheid -5,85,95,8 Leefbaarheid in de buurt-7,57,47,5 Duidelijkheid regels6,86,96,86,6 Ontbreken van regels5,66,15,7 Tegenstrijdige regels6,15,86 Handhaving regels6,1 5,9

Burger als partner Thema Gem. < inwoners Burgers worden voldoende betrokken bij totstandkoming gemeentelijke plannen -5,7 5,8 Gemeente is geinteresseerd in de mening van haar burgers -6,4 6,2 Voldoende inspraakmogelijkheden op gemeentelijke plannen -666 Burgers worden voldoende betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke plannen -5,5 5,6

Burger als wijkbewoner (1) Thema Gem. < inwoners Directe woonomgeving 7,97,7 7,57,6 Leefbaarheid buurt -7,5 7,47,5 Winkels in de buurt 7,57,9 87,5 Speelmogelijkheden 6,56,6 6,76,6 Straatverlichting 7,47,3 Basisonderwijs in de buurt 7,68,1 7,9 Onderhoud wegen, paden, pleintjes -7,2 76,5 Voorzieningen jongeren -4,9 4,75,1

Burger als wijkbewoner (2) Thema Gem. < inwoners Winkels in de gemeente 8,28,1 87,1 Uitgaan 7,47,6 7,36,7 Cultuur 6,36,1 6,4 Verenigingen, clubs 7,6 7,57,4 Sportvoorzieningen 7,8 7,77,5 Onderwijs 7,8 7,77,5

Burger als wijkbewoner (3) Thema Gem. < inwoners Gezondheidsvoorzieningen 7,2 7,3 Welzijnsvoorzieningen 5,8 5,4 5,55,9 Bereikbaarheid buurt 7,5 7,4 7,67,9 Parkeermogelijkheden in de buurt 5,9 6,0 6,26,6 Openbaar vervoer in de buurt 7,5 7,6 7,76,5 Parkeermogelijkheden in gemeente 5,4 5,6 5,76,6 Openbaar vervoer in de gemeente 7,2 7,5 6,5

Burger als wijkbewoner (4) Thema Gem. < inwoners Onderhoud openbaar groen - 7,4 7,36,6 Schoonhouden buurt 7,4 7,1 76,7 Afvalinzameling 7,6 7,57,6 Onderhoud wegen en fietspaden - 7,2 7,36,8 Verkeersveiligheid 6,7 6,9 6,5 Verkeersveiligheid buurt 6,5 6,6 6,4

Open vragen Burgerpeiling geeft mogelijkheid opmerkingen te plaatsen. Resultaten worden geanalyseerd en worden overgedragen aan de afdelingen. Persbericht burger informeren status ivm anonimiteit

Conclusies en adviezen Klant –waardering is aanzienlijk gestegen –investeren in website 2.0  uitvoeren kwaliteitsaudit op huidige website Onderdaan –betrekken en informeren van burgers bij aanpak leefbaarheid en veiligheid verdient aandacht  wordt meegenomen in de burgerpeiling omtrent veiligheid

Conclusies en adviezen (2) Partner –IVDO 2.0 voorziet in een vernieuwde aanpak van inspraak –Aanvullend onderzoek nodig voor beoordeling van bedrijven en instellingen  Bewijs van goede Dienst Wijkbewoner –Goede beoordeling voor onderhoud openbaar gebied –Goede beoordeling winkelaanbod  behoud hiervan wordt meegenomen in centrummanagement

Conclusies en adviezen (3) Wijkbewoner(vervolg) –Aandacht voor parkeerbeleid  in 2013 is een evaluatie van het parkeerbeleid voorzien. Daarnaast is parkeren een thema in het kader van centrummanagement –Aandacht voor culturele en jongerenvoorzieningen  wordt meegenomen in de visie op maatschappelijke voorzieningen en IVDO 2.0

Inhoud persbericht Burger bedanken, goede respons Wat doen we goed, wat kan beter Wat doen we met de resultaten Open vragen  anoniem onderzoek, gemeente kan niet persoonlijk reageren Uitnodigen voor inloopspreekuur (!)

Vervolg… 13 maart 2012 presentatie B&W –Kennis nemen resultaten onderzoek –Instemmen conclusies en adviezen –Vaststellen mededeling + presentatie aan de raad –Vaststellen persbericht 20 maart 2012 resultaten openbaar –Publicatie rapport + presentatie website gemeente –Persbericht