Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Respect op school Geen VOET om op te staan.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Met de Kennisbasis in zee!
Natuur en Techniek in de Basisschool
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Vakdidactiek 30 september 2013
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Pilot maatschappijwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor je hart of bloedsomloop

Patricia Kruit Hogeschool van Amsterdam LEREN REDENEREN EN EXPERIMENTEREN MET CONCEPT CARTOONS

Inquiry Based Science Education sinds jaren 60 doelen: – Redeneren met concepten – Redeneren met bewijzen voornamelijk in doen van experimenten (hands-on), niet denken (minds-on) drempel voor docenten hoog laagdrempelige methoden nodig : concept cartoons!

Kenmerken alledaagse verschijnselen alternatieve verklaringen – elke verklaring zelfde status – plausibel – vaak voorkomende pre-(mis)concepties met lege tekstballon

Concept cartoons 1991 Naylor & Keogh..’’ a strategy to elicit learners’ ideas, challenge their thinking and support learners in developing their understanding.’’ alle niveaus natuurwetenschappelijke onderwerpen

Voorbeelden…

Onderzoek concept cartoons + leerlingen – andermans meningen – stimuleert argumenteren – hogere orde denken – testen – cognitief conflict – misconcepties – motivatie en betrokkenheid

en concept cartoons + docenten – omgaan met leerlingideeën – ontwikkelen eigen kennis – simpel uitvoerbaar

Eigen onderzoek Fanny Wu Ed van den Berg concept cartoons uitproberen met kinderen (9-12) experimenten ontwerpen docentenhandleiding

Vragen stimuleren concept cartoons tot zelf experimenten ontwerpen? leidt dit tot redeneren met concepten en bewijsmateriaal? welke problemen hebben leerlingen met redeneren en ontwerpen? welke richtlijnen heeft docent nodig om dit proces te ondersteunen?

Eerste ervaringen groepen 6 – 8 groot enthousiasme ideeën voor experimenten redelijke verklaringen schrijven lastig

Leerlingen moeten uitzoeken hoe zij ijsblokjes zo snel mogelijk kunnen laten smelten….

Het project heterogene groep 7 met 29 leerlingen drie cartoons, elk 2 lessen 1.Cartoon met discussie 2.Experiment uitvoeren groepslogboek

Wat heb je geleerd?

Wat heb je geleerd over onderzoek?

Stimuleren concept cartoons om zelf experimenten te ontwerpen? ja, leerlingen zeer enthousiast schrijven is lastig onderdeel maar dan het moeilijkste……..

Leidt dit proces tot redeneren met concepten en bewijsmateriaal? Ja en nee…. meeste redeneren gebeurde bij interactie met de docent! resultaten niet juist geïnterpreteerd conclusie grijpt niet altijd terug op gekozen verklaring opzet experiment leidt niet tot juiste conclusie

Welke richtlijnen hebben docenten nodig? op juiste moment juiste vragen stellen inzicht in concept van cartoon zelf bedenken wat mogelijke experimenten zijn ……

Samenvatting natuurwetenschap en techniek is heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen concept cartoons leiden tot redeneren en ontwerpen experimenten pakken pre-(mis)concepties aan op alle niveaus, van basisschool tot HBO hands-on en minds-on taal: via redeneren, verslag doen, logboek docent interventie is nodig

Bedankt voor het luisteren!