Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte van de hogescholen!(?)’ van 14 februari 2014
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent 2 Onderzoek naar planlastvermindering in het hoger onderwijs in opdracht van Minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel Pascal Smet. Decramer, A., De Rynck, F., Dewaele, J., & Wayenberg, E. (2013). Planlast in het hoger onderwijs. TH&MA, (4), 20–27. PhD Performance management in Higher Education Employee performance management in Higher Education. Decramer, Adelien (PhD Series – Universiteit Gent – Faculteit Economie en Bedrijfskunde)
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit GentSturen Implementation gap Sturen op: o Input o Proces o Output o Outcome
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit GentPlanlast Toenemende druk om te presteren en om prestaties zichtbaar te maken Variatie o Universiteiten – Hogescholen o Alfa – Beta – Gamma faculteiten o Statuut medewerker
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent Vlaamse overheid in een systeem van Polycentrische sturing Polycentrische sturing Vooral in systeem van kwaliteitszorg Kernprobleem: Elke actor kijkt naar zichzelf Vlaamse regelgever als ‘meta-governor’ 6
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent Waarschuwing Vaststelling: trend naar sturing op prestaties en effecten, maar sceptische blik op deze trend vanuit het veld Gevaar: verschillende lagen van sturing op elkaar in plaats van het ene systeem te vervangen door een ander systeem 7
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent Aanbeveling 8 “…Wil de Vlaamse overheid effectief omschakelen naar een andere sturingsfilosofie dan zou die keuze alvast consequent en helder moeten zijn: omschakelen naar beoordeling van prestatie en effecten zou moeten betekenen dat veel regelgeving moet worden opgegeven die nu stuurt op input en activiteiten. De autonomie en de responsabilisering van de instellingen moet dan zo maximaal mogelijk zijn. Mocht deze trend naar prestatiemeting zich helemaal doorzetten, dan zal een vernieuwd debat over de sturing in en van het hoger onderwijs zich absoluut opdringen. “
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit GentWelzijn
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent Aandachtspunten voor effectiviteit resultaatsgericht management Dilemma autonomie – controle Doelstellingen Doelstelling van de organisatie Interne consistentie van het systeem Betrokkenheid van het lijnmanagement Teams 10
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit Gent
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit GentPerformantiecyclus Uit te voeren taken Gewenst gedrag Competenties Resultaten Teamdoelstellingen Persoonlijke doelstellingen
Faculteit Economie en Bedrijfskunde – Universiteit GentAanbevelingen Taakgerichte planning, opvolging en evaluatie -> resultaat en teamgerichte planning, opvolging en evaluatie. Communicatie Teamwork en Teamgerichte doelstellingen. Rol van de leidinggevende o Coach en vorm de directe leidinggevenden om zijn/haar rol als lijnmanager op te nemen. o Evalueer en waardeer de lijnmanagers aan de hand van teamprestaties. Strategische waarden Werkbare Planning voor de medewerker 13
Dank voor uw aandacht! contact: