Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
BattleBots The school battle.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Transdisciplinaire projecten
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Stagecoördinatie op De Rank
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Co-teaching Caroline Offerhaus
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Van visie naar curriculum
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Rendeert voor ons allemaal !
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Leerlingen en ouders aan het woord
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Gepersonaliseerd leren
Leerling- kenmerken Motivatie
Masterclass voor lerarenopleiders
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?

Personalia Serge Coppens Karel de Grote Hogeschool Lerarenopleider PBSO Beleidsmedewerker toetsbeleid PBKO / PBLO / PBSO Beleidsmedewerker diversiteit PBKO / PBLO / PBSO …

Inhoudstafel 1)Teamprofessionaliseringstrajecten over lesgeven in de grootstedelijke context 2) Methodieken 3) De rol van de trajectbegeleider

Sta even stil bij volgende vragen. Wanneer ben je laatst geïnspireerd geraakt door een navorming? Wanneer heb je laatst je cursus aangepast, n.a.v. navormingsactiviteiten? Wanneer heb je laatst kennis gedeeld met collega’s, n.a.v. navormingsactiviteiten?

Team- professionaliserings- trajecten over lesgeven in de grootstedelijke context

1) Teamprofessionaliseringstrajecten over lesgeven in de grootstedelijke context 5 - jarig traject Verplicht voor + 50 % KDG Keuze uit verschillende trajecten 10 u bijeenkomst (in trajectgroep/en) + 20 u voorbereiding en realisatie traject 2 sporen Finale doelstelling: studenten voorbereiden op graag en vaardig lesgeven aan superdiverse klassen in de grootstad.

Methodieken

Methodieken 8 step change model - Kotter

Methodieken / vooraf 1)Leerbehoeften expliciteren / introduceren (= create a sense of urgency) bv. lezing, een activiteit die lectoren in contact brengt met de thematiek, conceptverheldering, … 2) Draagvlak creëren voor het project (=create a guiding coalition) bv. bevraging lectoren naar hun engagement, investeren in een werkgroep die het project aanstuurt, …

Methodieken / bij de start 1)Voltallig team van lectoren informeren over de doelstellingen van het project. (=create and communicate a vision of change) bv. expliciteren van het kader waarbinnen onderzoek dient te gebeuren.

Methodieken / bij de start bv. van het kader lerarenopleiding PBSO Lectoren: verwerven, op eigen niveau, inzichten over wat diversiteit is. worden zich bewust van het eigen kader waarmee ze naar leerlingen en lesgeven kijken. bevragen kritisch het eigen kader waarmee ze naar leerlingen en lesgeven kijken. Formuleren, voortbouwend op voorgaande leerdoelen, inzichten en concrete acties m.b.t. de eigen lesgeefpraktijk:

Methodieken tijdens bijeenkomsten van de trajectgroepen From removing obstacles - consolidating changes.

Methodieken / tijdens bijeenkomst 1 van de trajectgroep Onder begeleiding van een trajectbegeleider: 1)Formuleren van een leervraag (gemeenschappelijk / eventueel persoonlijk) Bv. leervragen trajectgroep ‘stage in een organisatie – PBSO’ 1)Hoe divers zijn leerlingen met migratiewortels waarmee we als tutor aan de slag gaan? Hoe kunnen we de bestaande diversiteit in kaart brengen? 2)Hoe verhouden thuis – en schoolcultuur zich ten opzichte van elkaar? Hoe kijken leerlingen en ouders met migratiewortels naar ‘ons’? 3)Hoe hangen bepaalde vormen van diversiteit (bv. sociale klasse, cultureel – etnische categorieën) samen met groepsvorming bij jongeren met migratiewortels?

Methodieken / tijdens bijeenkomst 1 van de trajectgroep bv. van vragen om leervragen scherp(er) te krijgen. Individuele keuze – helpende vragenScherpe leervragen – helpende vragen Welk thema lijkt jou op dit moment het belangrijkst/interessantst/… ? Welke thema trekt jou het meeste aan? Van welke thema lig je wakker? Rond welk thema zie je jezelf een jaar werken? Wat is jouw leervraag? Geeft jouw leervraag je goesting om mee aan de slag te gaan? Is je vraag voldoende concreet/afgebakend? Hoe maak je je vraag nog meer concreet/afgebakend? Is je vraag haalbaar om te beantwoorden binnen het format? Hoe maak je je vraag nog meer haalbaar? Is je vraag voldoende uitdagend? Hoe maak je je vraag nog meer uitdagend? Op welke manier heeft jouw vraag te maken met leraar zijn in ‘t stad?

Methodieken / tijdens bijeenkomst 1 van de trajectgroep Onder begeleiding van een trajectbegeleider: 2) Ontwerpen van een leerpad Bv. leerpaden trajectgroep ‘stage in een organisatie – PBSO’ Interviews: Vragenlijst om na te gaan hoe leerlingen leren (geïnspireerd op de lemo) : Sofie Vragenlijst om zicht te krijgen op de leefwereld leerlingen : Serge Vragenlijst voor de klastitularis van de leerling(en): Nog te bepalen Interviews: Vragenlijst voor de ouders en de verantwoordelijke van de organisatie: Pieter Literatuurstudie: Ter beschikking stellen van literatuur: Ludo

Methodieken / tijdens bijeenkomst 2 van de trajectgroep Onder begeleiding van een trajectbegeleider: 1)Ruimte laten voor de bespreking van kritische incidenten 2)Linken van ervaringen aan leervragen / ruimer kader Bv. werken met reflectiedraden 1) In welke mate lukt het om tijdens dit traject los te komen van het eigen referentiekader / vooroordelen? 2) Welke leermiddelen / technieken / aanpak werken leer – bevorderend? 3) Is ons onderwijs wel aangepast aan de noden van leerlingen? 3) Verder verfijnen van de leerpaden

Methodieken / tijdens bijeenkomst 3 van de trajectgroep (onder constructie) Onder begeleiding van een trajectbegeleider: 1)Beantwoorden van de leervragen 2)Evalueren van de antwoorden 3)Evalueren van de methodologie 4)(aanzet) Transfer naar het curriculum

Uitdaging Methodieken uitwerken die de transfer bevorderen van ervaringen uit professionaliseringsactiviteiten naar het curriculum. Anchor the changes

Rol van de trajectbegeleider

Sturen Coachen Organiseren

Meer weten? Serge Coppens Pothoekstraat 125, 2060 Antwerpen T: 0494 / E: