Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met neuropsychologische gevolgen na NAH in de chronische fase
Advertisements

Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
“In balans” met sociale netwerken
Maayke van Suijlekom.
Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH
Het geheugen is goud waard!
Titel voorbeeld titel Gecombineerde visuele en gehoorbeperkingen Ontwikkeling behandelprotocol Waarom deze behandeling? Door verouderingsprocessen zoals.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Erik J.A. Scherder.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Diabetes en de hersenen
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Schizofrenie en verwante stoornissen
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Wat is motorisch leren? (1)
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Optimaal ontstressen.
Vermoeidheid na een CVA
Een nieuwe kijk op “nazorg” voor patiënten met NAH
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Cognitieve revalidatie
ASS in de levensloop: onderzoek
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
(Digitale) voorlichting aan ouderen
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Dossier Empowerment.
Zorgstandaard CVA/TIA
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website) Alleen voor AMC partners (d.m.v. inloggen) Alleen voor eigen gebruik, cliënten en/of zelf aangewezen.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
MS, denken en voelen (Naam org
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
Monique Berger (lectoraat revalidatie, expertisecentrum Bewegingstechnologie) Hester van der Sloot (lectoraat innovatieve beweegstimulering en sport, opleiding.
& 23 maart bijzonder lectoraat revalidatie b eter snappen, meten en beinvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren onderzoek.
Effect van voeding op gezonde leefstijl bij longziekten
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
De Kracht van Communicatie
Social work Rotterdam 9 november 2016 Margo Trappenburg
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Disclosure belangen NHG spreker
Heb ik een probleem dan? Arno Prinsen GZ Psycholoog InteraktContour
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Acupunctuur na een acute beroerte
Transcript van de presentatie:

cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool

bijzonder lectoraat revalidatie meedoen met beperkingen beter snappen, meten en beïnvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren bewustwording, kennis delen en ontwikkelen, regionale en landelijke samenwerking 2

3

meest voorkomende cognitieve problemen na CVA? 4

Cognitieve problemen na CVA? aandacht, (werk)geheugen, tempo van informatieverwerking, executieve functies, sociale communicatie en emotionele controle (Donovan 2011) vaak in combinatie met en onder invloed van elkaar voor vermoeidheid en stemmingsproblemen direct gevolg of, evenals onzekerheid, indirect (secundair) gevolg 1 jaar na ontstaan 57% last van cognitieve beperkingen (Ihle-Hansen, 2011) 33 % hierdoor afhankelijk van zorg (Franke 2001, Visser-Meilly 2009) niet alleen ingrijpend voor de getroffenen maar ook voor hun partners en verdere sociale omgeving. 5

training na CVA? ‘Use it or loose it’: belang van vaak langdurig, intensief en individuspecifiek oefenen (Turner- Stokes 2005, Kwakkel 2008) Motorische revalidatie Neuropsychologische revalidatie o Cognitieve training (herstel, compensaties, hoe los ik problemen op (strategieën)) o Sociale vaardigheidstraining (assertiviteit, omgaan met anderen) o Psychologische begeleiding (verwerking, stemming) o ……………. 6

Gamen in training? 7 Gamen en motorische functies en activiteiten (Kramer 2007; Cameirão 2009; Cunha 2010; Lange 2010; Green 2010; Galvin & Levac 2011; Schmidt 2011; Saposnik 2011; Laver 2011)

cognitieve functies: geen effect? geen generalisatie? maar …. o Cogmed-training : >werkgeheugen bij ADHD (Westerberg en Klingberg 2007), Multiple Sclerose (Flavia, 2010) en CVA/NAH (Lundquist, 2010) o Finn (2011) Lumosity >visuele volgehouden aandacht ouderen met milde cognitieve problemen o selectieve aandacht, motor inhibitie, mentale flexibiliteit en werkgeheugen (van Muijden, Band, Hommel, 2010; Galvin & Levac, 2010; Colzato, 2011). 8

Cognitieve games: aandacht, geheugen, tempo, flexibiliteit Cognitieve problemen na CVA, jaar; mnd na ontstaan CVA RCT 9

Eagle Eye Memory Matrix Color Match let the games begin! 10

wat train je in deze games 11

Cognitieve games: aandacht, geheugen, tempo, flexibiliteit Cognitieve problemen na CVA, jaar; mnd na ontstaan CVA RCT 12

13

intervention gaming: 8 weeks long 5 days per week approx minutes per day control group receives general information about the brain once a week during 8 weeks coaching is provided by experienced trained instructors website spelenderwijsbeter.nl supports participants 14

uitkomstmaten Effectuitkomstmaten score op gevalideerde cognitie tests score op vragenlijsten cognitieve problemen, self-efficacy en kwaliteit van leven resultaat op een functionele, alledaagse (cognitieve) taak. Procesuitkomstmaten Score in cognitieve games, geregistreerd door Lumosity. 15

projectgroep 16

vragen TherapWii.nl Brains4U.nl 17