van het moderne uitgeven? METADATA Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IK WIL GRAAG MIJN FAMILIE, COLLEGA’S EN VRIENDEN UITNODIGEN VOOR EEN BARBECUE IN MIJN NIEUWE HUIS (IK WAARSCHUW JE ALVAST: HET IS MAAR EEN SIMPEL OPTREKJE.
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
Visual Knowledge Building
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
De Drama Driehoek.
LIES werd op jaar, is reeds 13 jaar gestorven en werd dus 14 jaar oud 13 plus 14, 27 een enorm stuk van ons leven 27 jaar geleden in juni,
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Afspraak Heb je morgen soms ook een afspraak met de tandarts ?
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Met 30% korting! Dus nu voor 50 euro!
Men vraagt zich af waarom …??
Kindermoment.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
KOBO CONFIDENTIAL PAGE 1 KOBO – een introductie. HET VERHAAL VAN KOBO Kobo is een van de snelst groeiende bedrijven op het gebied van eReading wereldwijd.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Het verleden en de toekomst van muziek.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Vrouw vs. man -.
die niet om jou zou huilen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Waar = groen Niet waar = rood
Ontdekzondag 2014.
Vrouw contra man.
Het Leven /04/2017.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
De HEL ObamaBlair De Wever Sterven alle drie en komen elkaar tegen in de hel.
De theorie van de dramadriehoek
6 pijlers van de code in beeld
Bezittelijk voornaamwoord
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Lagoonia.
Interpreteren van data
De HEL.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Schrijven met een strategie
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Het opbouwen van een data base
Woord van Leven Juli 2014.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Henk Vermeulen 2020 begint morgen -Toekomstprofielen in de mediasector.
V r o l i j k K e r s t m i s Voor iedereen !.
Blok 2.
Lotje en de superhelden
Wij willen jullie graag uitnodigen voor een barbeque komend weekend op ons nieuwe zomeradres.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Altijd online!.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Welkom Voorganger: Ds. F. Westermann Ouderling van dienst: K. Muis Muziek: Huisband Schriftlezing: Mattheus 26: 69 t/m 75.
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Men vraagt zich af waarom …
Methodiek: Plancyclus
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Ds. Hans Eschbach Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven Kom Heilige Geest Vernieuw uw kerk Vernieuw mijn leven.
METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016.
Werk aan de winkel. Bankrekening openen Beste Kinder- en Jongerenrechtswinkel, Veel van mijn vrienden hebben een bankrekening. Mijn ouders vinden dat.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoe schrijf je een recensie?
Online Marketing voor het MBO
marten nubé uitgeverij digitalis
Transcript van de presentatie:

van het moderne uitgeven? METADATA Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU

De algemene uitgeverij in een

...maar Wat doen we plots verkeerd?

Uitgeven doe je zo Uitgeverij De Vernieuwing Zomeraanbieding

De boeken zijn toch nog steeds goed? En het is ook niet alleen maar conjunctuur. ?

Aanbiedingsstress Oplages... Verkoopinstrument...

omg omg omg

Waar is hier die ? a.k.a. wat je van ver haalt is lekker

gebeurt er, gebeurt er?? *online: nieuwe handelsketen, eigen regels! *differentiatie: sommige titels beter in de fysieke boekhandel, sommige beter online *overlap: veel “traditionele” aandacht in de media = beter in de winkel én online; heel goeie metadatering = beter online én in de winkel.

Online uitgeven doe je zo

Verschillen wil liever geen serie kan niet alles op voorraad hebben wil graag quotes om te zien of een boek leeft in de media wil weten wat de uitgeverij aan het boek gaat doen bestelt ver vooruit (aanbieding = oplagebepaling) heeft rvr wil weten wat deel 1, 2, 3 is wil graag dat alles leverbaar is wil voorbeeldhoofdstuk om te “proeven” wil weten of ‘ie op de goeie productpagina is bestelt kort van tevoren of als het er al is koopt “voor het eggie”

Digitaal: andere regels Marketing is direct en hands-on: niet zo duur maar wel zo arbeidsintensief Correcte en volledige informatie is goud Publiek is meteen medeplichtig Vindbaarheid is óók goud Ken de keten

Dus, uitgever tweepuntnul:

Welnee. Uitgever tweepuntnul: seo titelbeheer online marketing data management vindbaarheid en ontdekbaarheid de lezer direct aan kunnen spreken digitale informatiedistributie begrijpen geen aanbiedingen uitgeven maar boeken omgaan met veranderende retail-omgevingen

Maar hoe dan????? + =

Wel olie maar heus niet zo wonder: Zonder metadata kon een boek vroeger ook de winkel niet in. Het moet alleen op een iets andere manier ingezet worden. Met je boeren- verstand kom je een heel eind, hoor!

Wat is dan metadata Seo, vindbaarheid en ontdekbaarheid = zoekwoorden in titel, ondertitel en online “flaptekst” Voorbeeldhoofdstukken en andere “verleidcontent”  De lezer zo goed mogelijk faciliteren met alle informatie die hij of zij nodig zou kunnen hebben Titelbeheer en data management = alle edities heten hetzelfde auteursnaam altijd hetzelfde gespeld seriegegevens etc. zorgvuldig en consequent ingevoerd  De systemen zo goed mogelijk faciliteren met content die geautomatiseerd te ordenen is

...en wat is eigenlijk iets anders? Online marketing en de lezer direct aanspreken  creativiteit en inlevingsvermogen digitale informatiedistributie begrijpen  moderne vakkennis omgaan met veranderende retail-omgevingen en geen aanbiedingen uitgeven maar boeken  ogen en oren open houden en verstandig ondernemerschap

Metadata zal ons zeker helpen......maar het gaat ons niet redden. Dat moeten we zelf doen. Caveman Swiss Army knife

Dank voor jullie Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU