van het moderne uitgeven? METADATA Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU
De algemene uitgeverij in een
...maar Wat doen we plots verkeerd?
Uitgeven doe je zo Uitgeverij De Vernieuwing Zomeraanbieding
De boeken zijn toch nog steeds goed? En het is ook niet alleen maar conjunctuur. ?
Aanbiedingsstress Oplages... Verkoopinstrument...
omg omg omg
Waar is hier die ? a.k.a. wat je van ver haalt is lekker
gebeurt er, gebeurt er?? *online: nieuwe handelsketen, eigen regels! *differentiatie: sommige titels beter in de fysieke boekhandel, sommige beter online *overlap: veel “traditionele” aandacht in de media = beter in de winkel én online; heel goeie metadatering = beter online én in de winkel.
Online uitgeven doe je zo
Verschillen wil liever geen serie kan niet alles op voorraad hebben wil graag quotes om te zien of een boek leeft in de media wil weten wat de uitgeverij aan het boek gaat doen bestelt ver vooruit (aanbieding = oplagebepaling) heeft rvr wil weten wat deel 1, 2, 3 is wil graag dat alles leverbaar is wil voorbeeldhoofdstuk om te “proeven” wil weten of ‘ie op de goeie productpagina is bestelt kort van tevoren of als het er al is koopt “voor het eggie”
Digitaal: andere regels Marketing is direct en hands-on: niet zo duur maar wel zo arbeidsintensief Correcte en volledige informatie is goud Publiek is meteen medeplichtig Vindbaarheid is óók goud Ken de keten
Dus, uitgever tweepuntnul:
Welnee. Uitgever tweepuntnul: seo titelbeheer online marketing data management vindbaarheid en ontdekbaarheid de lezer direct aan kunnen spreken digitale informatiedistributie begrijpen geen aanbiedingen uitgeven maar boeken omgaan met veranderende retail-omgevingen
Maar hoe dan????? + =
Wel olie maar heus niet zo wonder: Zonder metadata kon een boek vroeger ook de winkel niet in. Het moet alleen op een iets andere manier ingezet worden. Met je boeren- verstand kom je een heel eind, hoor!
Wat is dan metadata Seo, vindbaarheid en ontdekbaarheid = zoekwoorden in titel, ondertitel en online “flaptekst” Voorbeeldhoofdstukken en andere “verleidcontent” De lezer zo goed mogelijk faciliteren met alle informatie die hij of zij nodig zou kunnen hebben Titelbeheer en data management = alle edities heten hetzelfde auteursnaam altijd hetzelfde gespeld seriegegevens etc. zorgvuldig en consequent ingevoerd De systemen zo goed mogelijk faciliteren met content die geautomatiseerd te ordenen is
...en wat is eigenlijk iets anders? Online marketing en de lezer direct aanspreken creativiteit en inlevingsvermogen digitale informatiedistributie begrijpen moderne vakkennis omgaan met veranderende retail-omgevingen en geen aanbiedingen uitgeven maar boeken ogen en oren open houden en verstandig ondernemerschap
Metadata zal ons zeker helpen......maar het gaat ons niet redden. Dat moeten we zelf doen. Caveman Swiss Army knife
Dank voor jullie Jacqueline Remmers Informatiemanager VBKU