Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Sanne Tromp Ton van der Valk
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Een “Beter Bèta School”?
Werken naar onderwijsbehoeften
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Wiskunde in Technologie
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Junior College Utrecht
Het (nieuwe) betavak NLT
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 7 september 2015.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Geïntegreerde schoolverbetering
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Ouders en school samen Maart 2016
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Koppeling visie en praktijk
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Product van TU Delft, SEC
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Heb jij ballen voor scrummen?
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van der Valk (JCU)

Waarom aandacht voor excellentie en differentiatie in het VO? Vanuit ‘beleid’: stimuleren van talentontwikkeling Vanuit de leerlingen: veel ‘betere’ leerlingen vervelen zich, voelen zich niet uitgedaagd Vanuit de docent: lesgeven wordt leuker; komt dichter bij de eigen vakkennis Vanuit de school: ambitieuze studiecultuur Talentontwikkeling vereist: aandacht voor verschillen tussen leerlingen: differentiatie

Boekje ‘excellentie en differentiatie’ Resultaat van Docent- en Schoolleider Ontwikkel Teams van het JCU ‘Good practices’ vanuit JCU-scholen Voorzien van een theoretisch kader Uitgegeven door School aan Zet: als webpublicatiewebpublicatie Het JCU heeft een aantal exemplaren laten drukken, bestellen via

Begrippen Hoogbegaafd: IQ>130 Combinatie van intellectuele capaciteit, creatief denkvermogen en motivatie Getalenteerd: potentie om in een bepaald domein (bijv. bèta) bovengemiddeld te presteren Excellent: potentie gerealiseerd: persoon presteert bovengemiddeld In onderwijs: – spreek liever over excellentie prestaties dan over excellente leerlingen

Wat is jouw visie op het bevorderen van talentwikkeling in het VO? Schrijf je visie in ca. twee zinnen op

De visies van23 SEC-master studenten Globaal drie opvattingen 1.Excellentiebevordering is goed en noodzakelijk 2.Excellentiebevordering mag niet ten koste gaan van de andere leerlingen 3.Talenten van alle leerlingen moeten worden bevorderd (door motiveren van leerlingen) Dilemma: ‘gelijkheid’ of ‘tegemoet komen aan verschillen’

Mogelijke oplossing voor gelijkheid-verschillen dilemma In vier praktische regels 1.Alle leerlingen behalen de kerndoelen 2.Èn alle leerlingen ontwikkelen hun talenten optimaal 3.De school/docent verwacht van iedere leerling even veel inspanning en tijd voor hun leerwerk 4.Docenten verdelen hun tijd gelijkelijk over alle leerlingen en geven hen gedifferentieerde aandacht en beloning Efficiënte opzet voor kerndoel-les: -Grondige oriëntatie -Uitleg op hoofdlijnen, details in groepen -Rondgaan langs groepen -Alleen groepsvragen beantwoorden

Wat wil het Junior College Utrecht? Werkplaats voor verbetering van het bèta onderwijs Betere overgang van vo naar wo Talentontwikkeling als ingang Door: Samenwerking met netwerk van 27 scholen Bètasecties èn schoolleiding Leerling- en docentenprogramma’s Producten: o.a. nlt- en wi-D-modules; keuze-opdrachten; talentprogramma’s op scholen

Wat doet het Junior College Utrecht? Leerlingen-programma’s: – U-Talent Academie (4, 5, 6vwo) – U-Talent onderbouw (1 – 3vwo) i.s.m. UM – U-Talent havo (3 – 5 havo) i.s.m. HU (FE, FNT) Kenmerk: school- en campusprogramma Docentenprogramma: – Duo-scholen, DOTs, SOTs, jaarlijkse conferentie In oprichting: U-Talent connection (10 scholen) Professionalisering: Bevorderen van excellentie in β-vakken Lerarenopleiding/ SEC master: – ‘promoting excellence in science education’ (keuze-cursus) – begeleiding van student-onderzoek

Wat nog ontbreekt ….. Talentontwikkeling is geen onderwerp in het gemeenschappelijke curriculum van de LO van de UU Vraag: moet ‘talentontwikkeling’ in de LO? – geef argumenten pro en contra

Differentiatie en excellentie onmisbaar onderdeel van de LO? Belemmeringen – Grotendeels nieuw onderwerp; ten koste van wat? – Opvatting: startende docenten moeten zich eerst basisvaardigheden eigen maken – Vrees: sterk vakgerichte docenten storten zich op dit onderwerp Waarom dan toch ‘verplicht’ onderwerp in de LO? – Tegemoet komen aan verschillen tussen leerlingen onmisbaar onderwerp in LO – getalenteerde leerlingen in de klas maken noodzaak tot differentiatie concreet – Veel scholen ontwikkelen ‘talent’programma’s

Talentprogramma’s op je stagescholen? Weet jij ongeveer welke stagescholen, waar jij je lio’s naartoe stuurt, een programma voor talentontwikkeling hebben? En of/hoe de schoolpracticumdocent daarbij betrokken is? En of/hoe de lio ermee te maken krijgt?

Talentontwikkeling in de LO: hoe? 1.Een drie-uurs bijeenkomst over ‘bevorderen van talentontwikkeling in de bètavakken’ rond 3 onderwerpen: a.Differentiatieopdrachten bètavakken b.Hoe differentiatie in school en les te organiseren? c.Voorbeelden van ‘good practices’ uit scholen en VO-HO netwerken 2.Gevolgd door een verdiepende keuzecursus van 3 dagdelen

In drie groepen: concrete aanbevelingen voor LO maken Ontwerp een LO-programma van 1 uur over: Groep 1: concrete differentiatieopdrachten bètavakken op : (hoe) deze gebruiken in de LO? Groep 2: tien modellen voor differentiatie in de school (zie boekje ‘differentiatie en excellentie’ H5 en 6): (hoe) deze gebruiken in de LO?‘differentiatie en excellentie’ Groep 3: good practices uit (stage)scholen en VO-HO- netwerken (zie boekje ‘differentiatie en excellentie’ ): (hoe) deze in de LO gebruiken?‘differentiatie en excellentie’

Rapportage Groep 1: LO-activiteit differentiatieopdrachten bètavakken Groep 2: LO-activiteit: hoe organiseer je een programma voor talentontwikkeling? Groep 3: leren van good practices van ‘bevorderen van talentontwikkeling’

Afronding Een LO-programma Voor artikelen en lesmateriaal van het JCU; zie onder publicaties’ en ‘lesmateriaal’

1. Visie: eerst waarom, dan wat en hoe Gewoonlijk: discussies starten bij wat en hoe Gevolg: men blijft het oneens Gesprek over ‘waarom’ leidt tot gezamenlijke doelen, een visie Vanuit de visie discussie over wat en hoe Overkoepelend doel: realiseren van een schoolcultuur waarin aandacht voor verschillen tussen leerlingen heel gewoon is

2. Wat en hoe: keuzen maken op schoolniveau Wat? – Talentprogramma’s (bèta of breder? vwo of breder) – Of differentiatie voor de hele klas? – Verbreden (bijv. meer keuzevakken) – Of verdiepen/verrijken? – Model en inhoud helder voor docenten en leerlingen! Hoe? – In één keer alles veranderen, of stap voor stap – Aandacht richten op al aanwezige ‘good practices’ – Je opstellen als lerende school: evalueren en bijstellen

3. Docenten ruimte geven zich te ontwikkelen rond differentiatie – Betrekken bij ontwikkelingen – Scholing – Tijd voor materiaalontwikkeling, overleg, lesbezoek – ‘good practices’ in de school zichtbaar maken – Gesprek aangaan over belemmeringen

Docenten empoweren voor differentiatie Betekenisvol: differentiatie leidt tot –Betere kijk op wat leerlingen kunnen –Lesgeven interessanter Competentie: differentiëren kùn je (leren) –Ieder doet al wat in de klas –Leren van je ervaringen Invloed geven: –bij realiseren differentiatie rekening houden met wensen Ruimte voor keuzen: –Je kunt differentiëren op je eigen manier invullen