Bedrijfsplan 1
Proces en invloed De centrumgemeentevariant Democratische legitimatie Dichtbij burger (dienstverlening) Efficiencywinst, financiële consequenties Verminderen kwetsbaarheid Kwaliteitsverbetering Wat merken de medewerkers er van? 2
ActiviteitRaadCollegePortef. houderManagementMedewerker Voorgenomen besluit April 2015Februari 2015 Advies ORApril 2015* Sociaal planApril 2015* ToestemmingMei 2015* InstellenJuni 2015 Sturing PHO-SozaApril 2015 Implementatie voorbereiden April 2015 Implementatie uitvoeren v.a. juni 2015 Gezamenlijke dienst operationeel 1 januari 2016 UitvoeringRichten: beleid en AVV Richten: beleid, AVV, MJP, DVO Inrichten en verrichten Verrichten 3
Opdracht: centrumgemeentevariant in bedrijfsplan Dit betekent: Het is een organisatorische verandering; inhoud van de dienstverlening aan burgers blijft ongewijzigd Dienstverlening aan de regio door een organisatieonderdeel van de gemeente Maastricht Alle gemeenten volledig gelijkwaardig v.w.b. dienstverlening aan de burgers Maastricht organiseert de bedrijfsvoering volgens de eigen standaarden 4
Invloed Raad: Toestemming instellen lichte GR Volledige regie op beleid, budget en AVV Volledig controlerend Invloed college B&W: Instellen lichte GR Volledige regie op dienstverlening (meerjarenplan en DVO en aanverwante rapportages) Eigen projecten (meerwerk=meerkosten) Invloed portefeuillehouder: Collegiale bestuurlijke aansturing in PHO-Soza Reguliere dienstverlening in MJP en DVO Snelle procedures voor projecten, inschieters, rapportage 5
Basisdienstverlening Alle functies in de relatie burger<>dienst centraal aangeboden Wanneer burgers onvoldoende mobiel dan huisbezoek conform 3D Wanneer burgers informatie willen dan website, telefonisch, netwerk w.o. bijvoorbeeld KCC van de gemeente, middenveld, verenigingsleven Couleur Locale Alles bovenop de basisdienstverlening Met name deelname in sociale teams dan wel op gemeentelijke locatie Wanneer meerwerk dan ook meerkosten 6
Uitgangspunt solidariteitsbeginsel: elkaar succes gunnen en niemand financieel of inhoudelijk nadeel. Backoffice (‘kost geld’): potentie € Frontoffice (‘verdient geld’): kostenneutraal, meeropbrengsten mogelijk afhankelijk van gevoerd beleid WMO Valkenburg a/d Geul: in bespreking met Maastricht Effect desintegratiekosten: verdeling over alle partijen met een relatieve meer-bijdrage van Maastricht. Terugverdientijd 2,22 jaar Conclusie: efficiency binnen kaders eerdere besluitvorming 7
Verminderen taken per medewerker T.o.v. Pentasz: verbetering in het geval van ondersteunende medewerkers T.o.v. Valkenburg a/d Geul: verbetering in het geval van primaire en ondersteunende medewerkers Onderlinge vervangbaarheid T.o.v. Pentasz en Valkenburg a/d Geul sprake van veel grotere functiegroepen en derhalve vervangbaarheid 8
Voordeel voor Maastricht: Toename kennis en ervaring kleinschalige aanpakken Toename kennis en ervaring grensoverschrijdende aanpakken Voordeel voor Pentasz en Valkenburg a/d Geul: (m.n. voor/via de medewerkers) Verdieping door specialisatie Toegang tot opleidingsfaciliteiten Maastricht Deelnemen in kwaliteitstransformatie Sociale Zaken Maastricht (Veel) meer toekomstperspectieven 9
Medezeggenschapstrajecten Businesschange Plaatsingsprocedure Implementatie van: ICT Huisvesting P&C-cyclus 10