Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Dagopleiding HBO5 Marketing
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Sectorwerkstuk Den Bosch
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Welkom! P. Bongers Jaarteamleider klas 3 en 4 Informatieavond klas 3.
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Welkom Ouderavond klas 2 en 3 22 september 2015.
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
Praktijkervaring en reflectie
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
BPV. Even voorstellen BPV- coördinator * voorstelformulier goedkeuren * formulieren verwerken * vragen rondom BPV beantwoorden.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Pré-NLT-module 3D-printen
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
Daphne Keller 30 augustus 2017
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Oranje Nassau College Zoetermeer
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Daphne Keller 29 augustus 2018
Technasium in de bovenbouw
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket / ELAN, Universiteit Twente

Agenda  Introductie Technasium, O&O  Pilot aantekening O&O  Evaluatieresultaten  Vervolg  Discussie

Onderzoek & Ontwerpen  60 Technasium scholen  Authentieke opdrachten  Differentiatie & profilering scholen  Meesterproef met begeleiding HBO/WO  O&O-aantekening via nascholing  Aantekening nu ook als ECENT- pilot in lerarenopleiding i.s.m. Stichting Technasium  Context: beta/techniek vernieuwingen krijgen plek in lerarenopleidingen

Aantekening O&O voor docenten in opleiding 1.Pilot 2011 en Programma:  Workshops uit reguliere nascholing (locatie Utrecht)  Stage technasium en instituutsbijeenkomsten (eigen regio)  Maken van een O&O opdracht 3.Deelnemers (16) van lerarenopleidingen TUE, TUD, UT, RUG, Fontys en Windesheim

Thema’s workshops  Intro competentiegericht leren  Maken van een O&O-opdracht  Beoordelen & evalueren  Begeleiden  Bedrijfscontacten  Creatieve denktechnieken

Stage-elementen  Kennismaking met projectwerk  Aandacht voor begeleiden, niet het voortouw nemen, wel voortgang bewaken etc  Aandacht voor contacten met opdrachtgever bij start en afronding  Beoordeling  Ontwikkelen opdracht in context van stageschool en betrokken bedrijf

Maken van een O&O opdracht  Authentieke opdracht van bedrijf of organisatie  In database opdrachten invoeren (mijnTechnasium)  Commentaar verwerken  Onderbouwing gemaakte keuzes

Afronding Alle onderdelen afgerond, dan:  Uitreiking O&O-certificaat door Stichting Technasium  Toekenning EC-studiepunten door lerarenopleiding

Eerste evaluatieresultaten  Waardering workshops en locatie goed: 7.7 – 8.7 als rapportcijfer  Eerder met de stage beginnen ivm verbinden workshops en stage-ervaringen.  Bij workshops introductie technasium toevoegen  Instituutsbijeenkomsten nader uitwerken  Terugkomdag toevoegen ivm reflectie en als afrondingsmoment  Afstemmen eisen Technasium en lerarenopleidingen

Vervolg  Volgend jaar zeker weer (pilot vorm)  Vanaf mogelijk als keuzevak in lerarenopleidingen  Is aantekening O&O voor meer lerarenopleidingen interessante optie?  Pilot kan component worden van lesbevoegdheid Ontwerpen  Daarmee architecten, industrieel ontwerpers ed in scholen aan de slag vol- of deeltijd. Toegevoegde waarde?!  Vragen en discussie