Programma 14.15 Opening Marieke Fleer (ROCOV-Utrecht) 14.15 Johan Diepens (directeur Mobycon, trendwatcher) 14.45 Rob van der Bijl (lightrailexpert) 15.15.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Advertisements

DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Marco Oving Projectleider
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid in Limburg
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Domotica beleid en inzet VWS
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
Arbeidsmarkt en CAO College voor Arbeidszaken Dick Voortman Gemeentebeurs 7 december 2006.
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Kan een werelddeel krimpen?
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
1 Platform Ondernemingsraden Epe, 21 nov ~ Piet Vessies 2017.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
Meten en meetkunde in het verkeer
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Thema 5 “De Stad”.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Welkom VWO 5..
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Programma Opening Marieke Fleer (ROCOV-Utrecht) Johan Diepens (directeur Mobycon, trendwatcher) Rob van der Bijl (lightrailexpert) Jan Korff de Gidts (Kracht van Utrecht) Pauze Discussie

Trends in het (openbaar) vervoer

Stelling 1 Het aanleggen van de tram is een paardenmiddel om de bereikbaarheid van Utrecht te kunnen garanderen

Stelling 2 De introductie van de tram gaat ten koste van de sociale functie van het openbaar vervoer

Stelling 3 De introductie van de lagevloertram zal een impuls geven aan de openbare ruimte in de binnenstad van Utrecht

Wie zijn we Detachering Personeelsmatch Verkeersbesluiten Beleidsadvies Tender Management Contractbeheer Economisch onderzoek Modellen Financieel advies Mobiliteit Verkeer Vervoer

Trends in mobiliteit Meer bestemmingen op één reis Toenemende automatisering Stil & schoon Elektrisch rijden Iedereen een rijbewijs

Maar ook Toenemende vraag mobiliteit Bezuinigingen bij de overheid Meer files Toenemende druk op ruimte Duurder wordende olie Vergrijzing Overgewicht Fijnstof

Maatschappelijke kosten autoverkeer CategorieKosten Filekosten €2,8 - €3,6 miljard Wegaanleg en onderhoud€7,1 miljard Parkeerkosten (kosten minus opbrengsten)€4,6 miljard Ongelukken (voornamelijk veroorzaakt door wegverkeer, exclusief verzekeringen) €10,5 – €13,6 miljard Geluids- en milieuoverlast (uitsluitend veroorzaakt door autoverkeer) €0,31 - €2,25 miljard Totaal €25,31 – €31,15 miljard + PM

Auto Staat 23 uur van de 24 stil Áls hij rijdt zitten er gemiddeld 1,2 personen in 3 maal meer parkeerplekken nodig dan het aantal auto’s Maken geluid, stoten vervuilende stoffen uit, relatief grote ongevalkans

Problemen worden groter

Verbetering vooral nodig afstanden >7,5 km

Uit ervaring blijkt Investeren in zowel OV als auto leidt niet tot verbetering van de positie van het OV Een OV-, fiets- en voetgangersvriendelijke stad is goed mogelijk, zonder economie te kort te doen Integendeel: autoluwe binnensteden zijn aantrekkelijker Bereikbaarheid is zeer belangrijk, autobereikbaarheid niet perse

Oplossing Dé oplossing is niet de e-auto =>Negatieve effecten autoverkeer verdwijnen niet Slimmere mobiliteit. Niet elke reis is noodzakelijk! Individuele auto is passé! De toekomst is aan collectieve vormen van vervoer!

Het nieuwe werken Flexibelere arbeidstijden (niet perse in spits reizen) Flexibelere werkplekken (thuiswerken mogelijk) Videovergaderen Onderweg werken (in het OV bijvoorbeeld)

Gereguleerd liften Aanleg speciale plaatsen waar mensen kunnen meerijden Matching van bestemmingen Betalen voor de lift De auto wordt een soort OV

Is dit de toekomst?

Veel technologische mogelijkheden Maar: we hebben al een eeuw dezelfde vervoersmiddellen, zelfs e-auto is niet nieuw! Successen van OV laten zien: niet techniek is belangrijk maar het systeem Kansrijkheid nieuwe kleinschalige vormen OV op dunne verbindingen

Wat is nog openbaar vervoer? Oplossingen nodig voor aantrekkelijk voor- en natransport Maatwerk per gebied

Peoplemover en deeltaxi Kleine (automatische) systemen Kunnen dag en nacht werken Bieden voor en natransport naar grote OV-halte Snel, collectief en flexibel Deeltaxi: evolutie van treintaxi. Toepassing met smartphones en subsidie stuk aantrekkelijker

Het idee was: Openbaar vervoer is alleen succesvol in zeer dichtbevolkte gebieden, zoals Hong Kong Gaat om de organisatie van het OV

Voorbeeld Zürich inwoners 811 OV-ritten per jaar per inwoner 15 tramlijnen Filosofie: “van overal naar overal”. Kostendekking uit kaartverkoop >50% Modal split: 66% OV 18% Auto 16% fiets/ lopen

Optimaal beleid Toverwoord: Integratie Biedt een dekkend OV systeem Biedt perfecte aansluitingen Zorg voor ketenintegratie (ook tramtreinen) Tariefintegratie (ook met huurauto en OV-fiets) Integratie OV met RO Faciliteiten bij stations (winkels, kinderopvang etc.) OV heeft zo zowel de sociale- als de substitutiefunctie

Voor NS In de Randstad op hoofdspoorlijnen overal viersporigheid Spoorboekloos rijden (minstens elke 10 minuten een sprinter en een IC) Zet in op automatisering van de trein. Voordelen: Hogere frequentie met kleinere eenheden Energie-effiencienter rijden Beter op tijd rijden Veiliger

Voor steden Huidige bus volstaat niet voor HOV Andere aantrekkelijkere vormen Tram is goed begin, maar wel duur Fijnmazig netwerk nodig Coördinatie van het OV is essentieel Waar mogelijk ‘spoorboekloos’ rijden Waar niet mogelijk => perfecte aansluitingen

Voor dunbevolkte gebieden OV vaak leeg OV vaak langzaam Vaak erg lage frequentie Geen potentie om met huidige middelen forse verbeterslag te maken =>Investeer in snelle, gestrekte lijnen met hoge frequentie en weinig haltes  Zet resterend OV om in nieuwe vorm van deeltaxi en subsidie op deelautosystemen  Besparing: investeren in hoogfrequente lijnen

Verbetering vooral nodig afstanden >7,5 km

E-fiets Waar veel OV gebruik is, wordt ook veel gefietst Daarom: ook inzetten op versterking van fiets E-fiets biedt mogelijkheden

De toekomst van Chris Boardman Zonne-energie MP3 speler Computer Vingerafdruk-detector Carbon-fiber Lekloos Geen spaken 2030

Uit onderzoek blijkt:

Huidige e-fietsen Worden steeds goedkoper Hebben een steeds grotere accu-inhoud (>50 km) Worden steeds hipper En ook Mensen fietsen verder & meer met een e-fiets => vergroting van de acceptabele fietsafstand (van 7,5 naar 15 km) Een concurrent voor het OV!

Conclusies Voor duurzame mobiliteit is OV onontbeerlijk Kies uitdrukkelijk voor OV én (e)-fiets in de Randstad Nieuwe techniek vooral als voor- natransport kansrijk Biedt een integraal systeem aan Snelle en frequente lijnen Grote dekking in grote en kleine steden Perfecte overstappen Integratie fiets met OV

Trends in het (openbaar) vervoer

Stelling 1 Het aanleggen van de tram is een paardenmiddel om de bereikbaarheid van Utrecht te kunnen garanderen

Stelling 2 De introductie van de tram gaat ten koste van de sociale functie van het openbaar vervoer

Stelling 3 De introductie van de lagevloertram zal een impuls geven aan de openbare ruimte in de binnenstad van Utrecht