Programma Opening Marieke Fleer (ROCOV-Utrecht) Johan Diepens (directeur Mobycon, trendwatcher) Rob van der Bijl (lightrailexpert) Jan Korff de Gidts (Kracht van Utrecht) Pauze Discussie
Trends in het (openbaar) vervoer
Stelling 1 Het aanleggen van de tram is een paardenmiddel om de bereikbaarheid van Utrecht te kunnen garanderen
Stelling 2 De introductie van de tram gaat ten koste van de sociale functie van het openbaar vervoer
Stelling 3 De introductie van de lagevloertram zal een impuls geven aan de openbare ruimte in de binnenstad van Utrecht
Wie zijn we Detachering Personeelsmatch Verkeersbesluiten Beleidsadvies Tender Management Contractbeheer Economisch onderzoek Modellen Financieel advies Mobiliteit Verkeer Vervoer
Trends in mobiliteit Meer bestemmingen op één reis Toenemende automatisering Stil & schoon Elektrisch rijden Iedereen een rijbewijs
Maar ook Toenemende vraag mobiliteit Bezuinigingen bij de overheid Meer files Toenemende druk op ruimte Duurder wordende olie Vergrijzing Overgewicht Fijnstof
Maatschappelijke kosten autoverkeer CategorieKosten Filekosten €2,8 - €3,6 miljard Wegaanleg en onderhoud€7,1 miljard Parkeerkosten (kosten minus opbrengsten)€4,6 miljard Ongelukken (voornamelijk veroorzaakt door wegverkeer, exclusief verzekeringen) €10,5 – €13,6 miljard Geluids- en milieuoverlast (uitsluitend veroorzaakt door autoverkeer) €0,31 - €2,25 miljard Totaal €25,31 – €31,15 miljard + PM
Auto Staat 23 uur van de 24 stil Áls hij rijdt zitten er gemiddeld 1,2 personen in 3 maal meer parkeerplekken nodig dan het aantal auto’s Maken geluid, stoten vervuilende stoffen uit, relatief grote ongevalkans
Problemen worden groter
Verbetering vooral nodig afstanden >7,5 km
Uit ervaring blijkt Investeren in zowel OV als auto leidt niet tot verbetering van de positie van het OV Een OV-, fiets- en voetgangersvriendelijke stad is goed mogelijk, zonder economie te kort te doen Integendeel: autoluwe binnensteden zijn aantrekkelijker Bereikbaarheid is zeer belangrijk, autobereikbaarheid niet perse
Oplossing Dé oplossing is niet de e-auto =>Negatieve effecten autoverkeer verdwijnen niet Slimmere mobiliteit. Niet elke reis is noodzakelijk! Individuele auto is passé! De toekomst is aan collectieve vormen van vervoer!
Het nieuwe werken Flexibelere arbeidstijden (niet perse in spits reizen) Flexibelere werkplekken (thuiswerken mogelijk) Videovergaderen Onderweg werken (in het OV bijvoorbeeld)
Gereguleerd liften Aanleg speciale plaatsen waar mensen kunnen meerijden Matching van bestemmingen Betalen voor de lift De auto wordt een soort OV
Is dit de toekomst?
Veel technologische mogelijkheden Maar: we hebben al een eeuw dezelfde vervoersmiddellen, zelfs e-auto is niet nieuw! Successen van OV laten zien: niet techniek is belangrijk maar het systeem Kansrijkheid nieuwe kleinschalige vormen OV op dunne verbindingen
Wat is nog openbaar vervoer? Oplossingen nodig voor aantrekkelijk voor- en natransport Maatwerk per gebied
Peoplemover en deeltaxi Kleine (automatische) systemen Kunnen dag en nacht werken Bieden voor en natransport naar grote OV-halte Snel, collectief en flexibel Deeltaxi: evolutie van treintaxi. Toepassing met smartphones en subsidie stuk aantrekkelijker
Het idee was: Openbaar vervoer is alleen succesvol in zeer dichtbevolkte gebieden, zoals Hong Kong Gaat om de organisatie van het OV
Voorbeeld Zürich inwoners 811 OV-ritten per jaar per inwoner 15 tramlijnen Filosofie: “van overal naar overal”. Kostendekking uit kaartverkoop >50% Modal split: 66% OV 18% Auto 16% fiets/ lopen
Optimaal beleid Toverwoord: Integratie Biedt een dekkend OV systeem Biedt perfecte aansluitingen Zorg voor ketenintegratie (ook tramtreinen) Tariefintegratie (ook met huurauto en OV-fiets) Integratie OV met RO Faciliteiten bij stations (winkels, kinderopvang etc.) OV heeft zo zowel de sociale- als de substitutiefunctie
Voor NS In de Randstad op hoofdspoorlijnen overal viersporigheid Spoorboekloos rijden (minstens elke 10 minuten een sprinter en een IC) Zet in op automatisering van de trein. Voordelen: Hogere frequentie met kleinere eenheden Energie-effiencienter rijden Beter op tijd rijden Veiliger
Voor steden Huidige bus volstaat niet voor HOV Andere aantrekkelijkere vormen Tram is goed begin, maar wel duur Fijnmazig netwerk nodig Coördinatie van het OV is essentieel Waar mogelijk ‘spoorboekloos’ rijden Waar niet mogelijk => perfecte aansluitingen
Voor dunbevolkte gebieden OV vaak leeg OV vaak langzaam Vaak erg lage frequentie Geen potentie om met huidige middelen forse verbeterslag te maken =>Investeer in snelle, gestrekte lijnen met hoge frequentie en weinig haltes Zet resterend OV om in nieuwe vorm van deeltaxi en subsidie op deelautosystemen Besparing: investeren in hoogfrequente lijnen
Verbetering vooral nodig afstanden >7,5 km
E-fiets Waar veel OV gebruik is, wordt ook veel gefietst Daarom: ook inzetten op versterking van fiets E-fiets biedt mogelijkheden
De toekomst van Chris Boardman Zonne-energie MP3 speler Computer Vingerafdruk-detector Carbon-fiber Lekloos Geen spaken 2030
Uit onderzoek blijkt:
Huidige e-fietsen Worden steeds goedkoper Hebben een steeds grotere accu-inhoud (>50 km) Worden steeds hipper En ook Mensen fietsen verder & meer met een e-fiets => vergroting van de acceptabele fietsafstand (van 7,5 naar 15 km) Een concurrent voor het OV!
Conclusies Voor duurzame mobiliteit is OV onontbeerlijk Kies uitdrukkelijk voor OV én (e)-fiets in de Randstad Nieuwe techniek vooral als voor- natransport kansrijk Biedt een integraal systeem aan Snelle en frequente lijnen Grote dekking in grote en kleine steden Perfecte overstappen Integratie fiets met OV
Trends in het (openbaar) vervoer
Stelling 1 Het aanleggen van de tram is een paardenmiddel om de bereikbaarheid van Utrecht te kunnen garanderen
Stelling 2 De introductie van de tram gaat ten koste van de sociale functie van het openbaar vervoer
Stelling 3 De introductie van de lagevloertram zal een impuls geven aan de openbare ruimte in de binnenstad van Utrecht