Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
De historie & de toekomst
Prenataal en Postnataal
Vapro -D Month Year Givaudan.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
MBO passend onderwijs
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Autisme en intelligentie
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Sociale media op school
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Optimale Parkinsonzorg
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Uw gemeente & mensen met een beperking
Autismespectrumstoornis
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.

Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Omgaan met de gevolgen van trombose
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Passend onderwijs.
ViaVia Info-presentatie
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Maar wij kunnen het niet alleen!
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.

Aanleiding  Moeder van 3 adoptie kinderen, uit Polen.  Eén van de kinderen heeft FAS.  Sociaal verpleegkundige van GGD. (schoolverpleegkundige)  Student toegepaste psychologie. Achter de voordeur van de NCRV, 22 mei 2014 Achter de voordeur Het verhaal van Miralda Meere

Onderzoeksvraag Hoe sluit in de huidige situatie de psychosociale begeleiding aan bij de psychosociale behoeften van een pleeg/adoptief kind met FAS(D), zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen?

Zes Deelvragen 1. Wat is het foetaal alcohol syndroom? 2.Welke gevolgen heeft FAS(D) op de psychosociale ontwikkeling van het kind? 3.Welke mogelijkheden zijn er voor psychosociale hulpverlening aan pleeg/adoptief kinderen?

4.Wat zijn de psychosociale behoeften van kinderen met FAS(D)? 5.Hoe wordt de huidige hulpverlening aan kinderen met FAS(D) vorm gegeven? 6. Welke problemen ondervinden ouders bij de psychosociale hulpverlening bij de hulpverlening aan hun pleeg/adoptief kind met FAS(D)?

Opzet van het onderzoek  Literatuur onderzoek  Ronde tafelgesprek  Enquête  Interviews

Enquête  Omvangrijk: 110 vragen.  Gericht op het kind, van 0-12 jaar.  Ingevuld door de ouders.  Zowel op papier als digitaal was mogelijk.  74 ouders hebben meegedaan, 66 ouders volledig.

Uitslagen  Verdeling geslacht:  63 % jongen  35 % meisje

Leeftijd GeboortejaarAantal kinderen Geboren voor

Neven diagnoses  52 % heeft naast FAS(D) nog 1 of meer diagnoses.  Vaak hechtingstoornis of ADHD.  22 % heeft 3 of meer diagnoses.

Neven diagnose

Intelligentie onderzoek  Literatuur onderzoek: verstandelijk beperkt.  86 % van kinderen heeft IQ onderzoek gehad.  Resultaat niet helder, vaak onduidelijk ingevuld. Score intelligentietestAantalWaarde volgens Resing & Blok Gemiddelde intelligentie Beneden gemiddelde intelligentie Zwakbegaafd Licht verstandelijk beperkt Niet te testen1 Niet getest/geen uitslag30

Kennis behoeften 3 vragen over de behoefte van kind mbt info over FAS(D).  Open praten over FAS,  8 % vaak,  43% soms  46 % zelden/nooit.  Behoefte aan kennis  8 % vaak  42% soms  51% zelden/nooit.

 Behoefte aan lotgenoten contact.  7 % Vaak  27 % Soms  51 % Zelden/nooit.

Behoefte aan structuur Veel overeenkomsten in de antwoorden.  >80 % Ingedeelde dagstructuur en dag/nachtritme essentieel.  69% Vaak behoefte aan voorspelbare wereld.  91% Duidelijkheid over wat er verwacht wordt.  66% Vaak behoefte aan eenduidige uitleg.

Persoonlijke ontwikkeling  Veel behoefte aan gewetensontwikkeling.  Consequenties leren zien (zie grafiek).

Leren omgaan met geheugenproblemen minder centraal.

Behoefte om het zelfvertrouwen te stimuleren

Sociale vaardigheden. Contact gezinsleven en vriendschap onderhouden even moeilijk.

Wonen in pleeg/adoptief gezin  Omgaan met veranderingen in gezin 1/3 ervaren geen probleem, 40 % soms.  Behoefte aan zekerheid om in gezin te blijven: 47 % vaak 17 % soms 33 % zelden/nooit.

 Behoefte om geaccepteerd worden: 33 % Vaak 32 % Soms 32 % zelden/nooit.  Behoefte aan het verwerken van verleden 33 % vaak 30 % soms 35 % zelden/nooit.

 Behoefte aan verwerken rol biologische moeder 23 % Vaak 19 % soms 46 % zelden/nooit.

Onderwijs Ervaringen zijn erg verschillend. Veel herhaling en modeling. Vaak meer tijd nodig om te leren. Kennis is bij leerkrachten niet altijd aanwezig. Veel kinderen op SBO school straks passend onderwijs?

Problematiek

Uitleg aan het kind

Uitleg aan ouders

Nazorg

Ervaringen met begeleiding  28 % Goede ervaringen.  28 % Ouder voelt zich voldoende ervaren om zelf hun kind te begeleiden.  28 % Onbekendheid waar de ouders terecht kon voor begeleiding.  24% Onvoldoende kennis bij de begeleiding.  19 % Geen passende begeleider gevonden met ervaring met FAS(D).

Aangeboden begeleiding

Effectieve begeleiding

Kennis bij begeleider

Ervaring bij begeleiders

Optimale ontwikkeling

Samenwerking  59 % Voldoende contact tussen begeleiders.  53 % Voldoende contact tussen school en begeleiding.  29% Voldoende rapportage naar huisarts.  64 % een gezamenlijk overleg met alle begeleiders.

Optimale ontwikkeling Belangrijkste vraag:  Sluit de zorg aan bij wat het kind nodig heeft?

Knelpunten  Initiatieven en coördinatie van zorg vaak bij de ouders.  Er is weinig kennis en ervaring bij begeleiding.  Versnippering van de zorg, weinig communicatie tussen begeleiding en/of school.  Onbekendheid bij het vinden van zorg.  Beperkt voorlichting, weinig nazorg en begeleiding.

Aanbevelingen  Landelijke samenwerking tot één begeleidingsprotocol.  Multidisciplinaire polikliniek.  Meer naamsbekend van FAS poliklinieken en FAS Stichting.

 Delen van kennis en ervaringen zowel met ouders/begeleiders.  Aandacht voor het kind b.v  Lotgenoten contact en sociale media  Kennis over FAS delen  Oorzaak van FAS delen  Rol voor het verleden.

Samen op het eindpunt