Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling van toeristengebieden
Advertisements

Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Glow Eindhoven.
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Citymarketing in perspectief
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Economie in de bovenbouw
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Toerisme in Zuidoost Azië
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
Communicatie & Educatie Samen! Werkgroep Communicatie & Educatie.
50.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Krimp in de gemeente Sudwest Fryslan en de gemeente Leeuwarden.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
-- (Presentatie start om uur) -- Herstructurering Vlietlocatie e.o. en Sluispolder West Informatiebijeenkomst 6 oktober 2014.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Ledenvergadering 16 november Verkiezingsprogramma Alphen aan den Rijn, van groei naar bloei!
Advies aan gemeenteraad Bergen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
aantrekkingskracht van informatica
t/m diverse toeristische platforms
Thema 5 “De Stad”.
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Globale ontwikkeling steden
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Bewoners binnenstad Sneek
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Bedrijfshuisvesting in Meierijstad
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Traject De Beleverij WELKOM!.
Karpata Restaurant-Hotel
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Weer in de lift.
Transcript van de presentatie:

Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt

Belangrijkste zwakten (volgens 3 ateliers) Top 5 zwakten 1.(Gevoel van) onveiligheid 2.Gebrek aan trots onder de inwoners van Gouda 3.Binnenstad: vervallen delen, lege plekken, woning- en winkelleegstand en gebrek aan groen (parken) 4.Diffuus imago (geen in het oogspringende onderscheidende kwaliteit; men verwacht meer kaas; verschil regio (negatief) en rest van het land (neutraal/positief)) 5.Gebrek aan parkeervoorzieningen in/dichtbij het centrum en aansluiting op het openbaar vervoer

Belangrijkste sterkten (volgens 3 ateliers) Top 5 sterkten 1.Naamsbekendheid in binnen- en buitenland 2.Aantrekkelijk historisch centrum (cultuurhistorische topstad) 3.Centrale ligging van de stad (gelegen binnen het Groene Hart uitstekende uitvalsbasis voor een bezoek aan onder meer de vier grote steden) 4.Kleinschaligheid van (de binnenstad van) Gouda, overzichtelijk wat betreft voorzieningen 5.Aantrekkelijke evenementen met een (inter)nationale aantrekkingskracht

Sterkten Hardware (materieel) Centrale ligging van de stad (gelegen binnen het Groene Hart uitstekende uitvalsbasis voor een bezoek aan onder meer de vier grote steden) Aantrekkelijk historisch (cultuurhistorische topstad) centrum Veel groen en blauw in de nabije omgeving Kleinschaligheid van (de binnenstad van) Gouda, overzichtelijk wat betreft voorzieningen Goed niveau van voorzieningen (basisscholen, huisartsen, club- en buurthuizen) Opwaardering van bestaande wijken Aanbod geschikte bedrijfsruimte Revitaliseren van het bedrijfsterrein Goudse Poort Betaalbare woningen (vergeleken met de omliggende steden zoals aan Utrecht)

Sterkten – vervolg Software (immaterieel) Naamsbekendheid binnen- en buitenland (beperkte lading: internationale bekendheid met name verkregen door Goudse kaas) Evenementen met bovenregionale aantrekkingskracht, zoals Kaarsjesavond, Gouda bij Kunstlicht, Kaas-en ambachtenmarkt en Keramiekdagen Waterrecreatiemogelijkheden in de nabije omgeving Orgware (organiserend vermogen) Stabiel bestuur (veelal dezelfde politieke samenstelling, weinig wisselingen van de wacht) De gemeente is actief bezig met het verbeteren van het ondernemersklimaat

Zwakten Hardware (materieel) Slechte bodemkwaliteit (het bouwrijp maken van grond kost veel geld) Gebrek aan parkeervoorzieningen in/dichtbij het centrum en aansluiting op het openbaar vervoer Slechte ontsluiting vanaf de snelweg richting de binnenstad Onvoldoende onderscheidende winkel- en horeca-aanbod, ontbreken van middelgroot hotel Beperkt aanbod hoger onderwijs (één HBO) Uitstraling nieuwbouwwijken, beperkt aanbod luxewoningen Weinig aanbod uitgaansvoorzieningen jeugd Binnenstad: vervallen delen, lege plekken, woning- en winkelleegstand en gebrek aan groen (parken) De (binnen)stad is vies/rommelig Slechte ontsluiting binnen Gouda Gouda is haar regiofunctie op het gebied van retail verloren, de gemeente heeft te weinig aandacht besteed aan de behoeften van de bewoners betreffende retail

Zwakten - vervolg Hardware (materieel) Afwezigheid van een openbare HBO-instelling (in Gouda bevindt zich alleen de Christelijke Hogeschool De Driestar) (De binnenstad van) Gouda is slecht toegankelijk voor minder validen Software (immaterieel) Gevoel van onveiligheid, met name vanwege hangjongeren Laag bestedingsniveau bezoekers Gebrek aan trots onder de inwoners van Gouda (onderwaardering) Matig imago van Gouda bij niet-bewoners (onbekend maakt onbemind) Imago komt niet overeen met het daadwerkelijk geboden toeristisch product (bijvoorbeeld het imago van Gouda kaasstad - waar tref je echter nog kaasmakerij aan in Gouda?) Verschil imago van Gouda binnen de regio (negatief) en de rest van Nederland (neutraal / positief) Gouda is haar regiofunctie verloren mede als gevolg van het slechte imago, (meerdere (winkel-) voorzieningen zijn vertrokken, hotelpartijen krijgen geen financiering van banken door het slechte imago, aansluiting met (steden in) de regio gemist)

Zwakten - vervolg Software (immaterieel) Ontbreken van een duidelijk profiel van Gouda (waar staat Gouda voor? Wat is de kapstok voor Gouda? Gouda heeft geen USP) Orgware (organiserend vermogen) Beperkte kennis politiek wat er leeft onder de ondernemers Professionaliteit marketing en promotie organisatie(s) (Stichting Marketing Gouda en VVV) Lage organisatiegraad Horecavereniging en SOG (Samenwerkende Ondernemersorganisaties Gouda) Relatie tussen gemeente en ondernemers (gebrek aan ondernemersgeest en durf, ontevreden gevoel van horeca- en retailondernemers) Gebrek aan ambitie (te weinig durf/lef) en visie (onvoldoende sturing) bij de gemeente, maar ook derden (bijvoorbeeld wat betreft het organiseren van festivals en evenementen) Beschikbare feiten en cijfers over toerisme en bestedingen (nodig om bijvoorbeeld bedrijven over de streep te trekken ten aanzien van investeringen/bijdragen wat betreft het toeristisch product) Het duurt bij de gemeente lang voordat plannen tot uitvoering worden gebracht, wat bij ondernemers tot frustratie leidt (denk aan de plannen voor een hotel/grand café voor het Bolwerk en plannen voor additionele parkeertorens)

Kansen in de markt Betere bereikbaarheid en ontsluiting van Gouda door verbetering openbaar vervoer (RijnGouweLijn en intercitystation) Uitbreiding van verzorgingsgebied door verstedelijking (Zuidplaspolder, Westergouwe en Gouweknoop) Stijging vrijetijdsbestedingen van Nederlandse bevolking Investering in het centrum van een middelgrote stad leidt tot omzetstijging (gebleken uit koopstromen-onderzoek van de provincie) Steeds meer mensen shoppen in een andere stad (mobiliteit) Investeringsbereidheid van ondernemers groeit Stijging aantal vitale 50+-ers en groei van hun uitgaven Gouda heeft veel (economische) potentie Toenemende behoefte aan nostalgie en authenticiteit Toenemende interesse in religie/levenbeschouwing/ spiritualiteit (terug van weggeweest)

Bedreigingen in de markt Concurrentie dichtbij liggende (winkel)centra Buiten beeld bij beslissers (provincie en rijk) Vertrekoverschot bewoners Ondernemers hebben weinig binding met Gouda (NB: landelijk op gemiddeld niveau) Onvoldoende aansluiting personeelsaanbod en werkgelegenheid Gouda heeft weinig kennisintensieve bedrijven terwijl er landelijk een sterke economische groei is van kennis- en creatieve economie Afname gemiddeld aantal uren vrije tijd van de ‘gemiddelde’ Nederlander Concurrentie van andere steden Teruglopend groen en blauw in het Groene Hart