TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Succesfactoren van teamcoaching
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Motivatie van de professional Willy Limpens
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informeel leren en….. social media
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Begeleiden van Praktijkonderzoek
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Sum page / opsommingspagina
Coachen Maandag 14 juni 2006.
2. Eduscrum als activerende didactiek
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ouderavond Groepsorganisatie
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Studieadviesregeling
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L

Geïntegreerde schoolverbetering
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Niets is wat het lijkt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Differentiatie.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Kengetallen exporteren naar MMP
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Kwaliteit leerbedrijven
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Naar een typologie van scholen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College

TEAMTEACHING

Integrale coördinatie: kernteams onderbouwteam Gericht op leerlingGericht op inhoud Bron: Teams ontwikkelen (VO-raad) TEAMTEACHING mentorenteamvaksectieleergebiedteam

TEAMTEACHING Verkenning: Denk aan een situatie waarin je zelf met collega’s als team hebt gewerkt Wat gaf meerwaarde (voor studenten, team of jezelf)? Wat werkte juist belemmerend (idem)? Wissel uit in groepje van 4 Rapporteer: belangrijkste meerwaarde en grootste belemmering

TEAMTEACHING WAAROM (doel + model) HOE (organisatie) WIE (teamrollen) WAT (afspraken)

WAAROM Wat wil je als team bereiken? verbreding expertise (persoonlijke) zorg voor leerlingen keuzemogelijkheden leerlingen zelfstandigheid leerlingen van elkaar leren …

WAAROM Welk model past daar het beste bij? in alle modellen: (multidisciplinair) team in voorbereiding en ondersteuning per model verschillend: 1 docent per groep 1 docent per groep, af en toe collega inzetten verschillende docenten per groep meerdere groepen met multidisciplinair docententeam als boven, maar dan met stamdocent per groep geen vaste groepen

HOE Roostering, organisatie en facilitering Nodig: contacttijd, werktijd, overlegtijd, etc. Organisatie, bv.: - tijdseenheden - momenten op de dag - beschikbaarheid leerlingen, docenten, TOA’s - beschikbaarheid lokalen en materialen - evt. beschikbaarheid externen - …

HOE Roostering en organisatie Randvoorwaarden en haalbaarheid Hoe voorkom je een explosieve toename van de werkdruk?

WAT Afspraken maken over: keuze onderwijsinhouden didactische aanpak verantwoordelijkheid en taakverdeling regie en klassenmanagement gezamenlijke normen en regels in de klas communicatie met leerlingen leerlingvolgsysteem beoordeling eigen samenwerkingsproces evaluatie …

WIE Niveau’s in teamwork: 1.verzameling van losse individuen 2.enkele mensen die iets met elkaar te maken willen hebben 3.hecht team met een open communicatie, energiek in het werk 4.superteam waar de samenwerking individuen naar een hoger niveau tilt, waar ‘flow’ is

WIE Belangrijk bij teamwork: wie is waar goed in (inhoud, proces) benut elkaars kwaliteiten, gebruik teamrollen hoe zorg je voor (kennis)uitwisseling vertrouwen, cq. durven los te laten eigen belang vs. teambelang elkaar aanspreken bij irritatie op welke manier geef je elkaar feedback doe ook eens iets leuks met elkaar!

TEAMTEACHING Wat moeten docenten hiervoor kunnen:

TEAMTEACHING Transfer van individueel naar samen : leervragen stellen  gezamenlijke leerdoelen opstellen eigen ontwikkeling sturen  eigen ontwikkeling koppelen aan teamontwikkeling (of schoolontwikkeling) zelf in vakoverstijgend projectgroepjes studeren  in vakoverstijgende groepjes onderwijs vormgeven

TEAMTEACHING Transfer van individueel naar samen : leerstijlen  teamrollen reflectiemethodieken  collectieve reflectie klassenmanagement  hoe doe je dat als team groepsdynamica  groepsprocessen in je eigen team samenwerkend leren  samenwerkend doceren (NB: dezelfde principes gelden ook hier!)

Informatie en literatuur VO-raad: Brochure: Teams ontwikkelen! Vragenlijst: Werken in teams Teamrollentest: Artikelen: Dieten, H.van, Geest, W.van der (2006). De waarde van Slash21. Bespiegelingen over het onderwijsinnovatieproject. Stichting Carmelcollege/KPCgroep Goetz, K. (2000). Perspectives on Team Teaching; A Semester I Independent Inquiry. Egallery 1, nr.4 Nieuwland,L. Neut, I.van der, Van Rooyen, E.e.a.(2002). School als kennisonderneming. Een inventarisatie. BBA groep beleidsonderzoek den Haag