VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Logical Framework Approach
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Van, voor én door het onderwijs.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
L O B LoopbaanOriëntatie en Begeleiding. L O B Leerplicht tot en met leerjaar waarin je 16 jaar wordt Kwalificatieplicht tot het behalen van niveau 2.
De evaluatie van een project
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Een theoretische verkenning
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Ondernemendheid in het vmbo
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Workshop ‘visieversneller’
19 FEBRUARI 2015 Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ hebben: Basisberoepsgerichte Leerweg of Kaderberoepsgerichte.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
LOB binnen Taalbrug DG.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Basiskennis LOB.
Toekomstgericht onderwijs
Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio KIGO project Natuurpark Groote Beerze.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
LOB in het PTA van het VMBO
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Lesgeven zonder cijfer?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De toekomst van de maatschappelijke stage
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT ONDERNEMEN DIMPH RUBBENS

OOGSTEN EN ZAAIEN VMBO GROEN Omgevingsgericht werken in het vmbo ( regioleren, praktijkleren) Ondernemendheid in het vmbo groen noodzaak Kigo ondernemendheid in vmbogroen noodzaak

WAT IS GOED ONDERWIJS ? Noem 2 elementen van goed (ondernemend) onderwijs op een vmbo school

GERT BIESTA Pedagoog en filosoof (1957) Goed onderwijs (i.p.v. effectief onderwijs) Goed onderwijs (i.p.v. goed leren) Drie doeldomeinen Kwalificatie (kennis, vaardigheden en disposities) Socialisatie Subjectivatie Bewust, expliciet en in balans ‘Wereldgericht’ onderwijs

HET PRACHTIGE RISICO VAN ONDERWIJS ! ? Stelling: Er staat veel op het spel, omdat, in de woorden van de dichter W.B. Yeats, onderwijs geven niet het vullen is van een emmer, maar het ontsteken van een vuur. Onderwijzen is ook niet een interactie tussen machines, maar een ontmoeting tussen menselijke wezens. Het is gewaagd omdat leerlingen geen objecten zijn die gemodelleerd en geregisseerd kunnen worden, maar actieve, verantwoordelijke wezens Het gaat in tegen het vermijden van risico's waarop veel onderwijspraktijken gericht zijn in de huidige tijd. Risico's nemen moet weer een centrale plek krijgen in ons onderwijs.

SAMENWERKEN O’S

SAMENWERKING MET 5 O’S IN DE REGIO Op welke manier wordt er samengewerkt met de 5 O’s in de regio? Is er voor elke O een meerwaarde gecreëerd? Ondernemers Onderwijs Omgeving Overheden Onderzoek Op welke manier heb je als school 'echt leren buiten de school' (van buiten naar binnen leren) vorm gegeven?

BEHOEFTE ONDERNEMENDHEID IN DE REGIO De regio heeft ondernemende werknemers en werkgevers nodig. Om in het toekomstige (groene) beroepenveld een plek te veroveren zullen alle leerlingen moeten beschikken over een ondernemende houding als werknemer of werkgever Welke gegevens zijn er in de regio boven tafel te halen die iets zeggen over de behoefte van de regio aan ondernemende werknemers en werkgevers? Zoek naar diverse documenten, websites van regionale instellingen en het bedrijfsleven, waarin aantoonbaar is dat ondernemendheid een behoefte is van die partijen

REGIOANALYSE Regioanalyse -Naar je school kijken als onderdeel van de regio ipv als school naar de regio kijken. -Regioanalyse vertalen naar locatiegebonden activiteiten -Activiteiten buiten de school uitvoeren voor leerlingen anders dan stage, waarbij het ondernemend leren centraal staat

DOELGROEPEN EXTERNE STAKEHOLDERS Lokale en regionale stakeholders: lokale ondernemers (bron, ontwerpen of kritisch analyseren en uitvoeren leerarrangementen) ouders vmbo-leerlingen (werkrelaties met topsectoren, voorbeelden lll,keuzeprocessen, LOB) intermediairs groene maatschappelijke stages betrokkenen bij de regionale werkplaatsen (slimme arrangementen ontwerpen waarbij vmbo in aanraking komt met onderzoek) (Maatschappelijke) instellingen in de regio regionale organisaties van LLTB, ZLTO, LTO Noord, Greenery, Veiling, VHG en andere brancheorganisaties, productschappen) groene onderwijsketen vmb-mbo-hbo-wur

LONKEND, GROENE PERSPECTIEF REGIO ALS BETROUWBAAR, TOEKOMSTIG WERKVELD Zijn er voor beelden van lonkende perspectieven voor groene beroepen in de regio? Zijn er voorbeelden te noemen van activiteiten in elk leerjaar en in elke leerweg waarin je als school met het lokale en regionale bedrijfsleven en dienstensector hebt samengewerkt?

REGIO EN ONDERNEMENDE WERKNEMERS EN WERKGEVERS De regio heeft ondernemende werknemers en werkgevers nodig. Om in het toekomstige (groene) beroepenveld een plek te veroveren zullen alle leerlingen moeten beschikken over een ondernemende houding als werknemer of werkgever Welke gegevens zijn er in de regio boven tafel te halen die iets zeggen over de behoefte van de regio aan ondernemende werknemers en werkgevers? Zoek naar diverse documenten, websites van regionale instellingen en het bedrijfsleven, waarin aantoonbaar is dat ondernemendheid een behoefte is van die partijen

VERBINDINGEN MET VMBO MET TOPSECTOREN, LLI, MVO Het doel is de ondernemendheid bij leerlingen, docenten, teamleiders en locatiedirectie te vergroten en verbindingen te zoeken vanuit vmbo- perspectief met de topsectoren, lll, mvo en (levens)loopbaanleren Op welke manier kun je aantonen dat de ondernemendheid bij leerlingen, docenten, teamleiders en locatiedirectie is vergroot? Op welke manier heb je als vmbogroenschool een verbinding kunnen leggen met de topsectoren? Op welke manier kun je dit aantonen? Op welke manier heb je als vmbogroenschool gewerkt aan lll en op wellke manier kun je dit aantonen? Op welke manier heb je werk gemaakt van maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe kun je dit aantonen? Op welke manier heb je werk gemaakt van lob in relatie met ondernemendheid en hoe kun je dit aantonen?

SCHOOLS EN BUITENSCHOOLS LEREN: EEN KLOOF Schools lerenBuitenschools leren Individuele wetenGedeelde weten Mentale activiteitInstrumentele bemiddeling Symbool bewerkingContextueel redeneren Generaliserend lerenSituatiespecifieke competenties Resnick, 1989

Contextrijkheid Laag hoog formalisering hoog Laag betekenisverlening Codificatie hoog Laag Schools leren Buitenschools leren

LOB EN ONDERNEMENDHEID Loopbaancompetenties ontwikkelen als voorbereiding op Leven Lang Leren Op welke manier wordt binnen lob zichtbaar dat de school werk maakt van lll en ondernemendheid? Welke instrumenten worden gebruikt om ondernemendheid in LOB zichtbaar te maken? Welke actoren (vakdocenten, mentoren, decaan) in de school zijn betrokken bij LOB en ondernemendheid

PROFESSIONALISEREN DOCENTEN Ondernemendheid entameren bij leerlingen en docenten binnen groene vmbo-scholen in onderbouw en bovenbouw van alle leerwegen in het vmbo Op welke manier is gewerkt aan de professionaliseren van docenten rondom ondernemendheid in het vmbo

LEERVRAGEN LEERLINGEN ONDERNEMENDHEID De individuele leervragen van leerlingen mbt ondernemendheid staan zoveel mogelijk centraal Op welke manier is vorm gegeven aan de individuele leervragen van leerlingen? Op welke manier heb je gedifferentieerd rondom ondernemendheid?

INTERNE PROJECTGROEP OP SCHOOL Is het bedrijfsleven partij geweest in een projectgroep?

MBO NIVEAU IV DEELNEMERS BETROKKEN Zijn er mbo niveau IV deelnemers betrokken geweest in het project? Zo ja hoe en wat zijn de resultaten?

CURRICULUM EN OGW -Op welke manier krijgt ondernemendheid een plaats in het curriculum? -Hoe wordt OGW gebruikt om ondernemendheid te verankeren?

OGW EN ONDERNEMEND VMBO Nr.DoelIIIIIIIV 1Ik weet wat Opbrengstgericht werken is in een ondernemend vmbo. 2 Ik kan argumenten noemen voor het gericht zijn op OGW en ondernemend leren. 3 Ik heb een goed beeld van de indicatoren, die staan voor kwalitatief goed onderwijs bij ondernemend leren. 4Ik kan inhoud geven aan de term ‘goed onderwijs’ en ondernemend leren 5 Ik begrijp welke rol de toetsmatrijs in mijn lesaanpak speelt bij ondernemend leren. 6 De opbouw van mijn projecten ondernemendheid zijn opbrengstgericht / gericht op resultaat. 7 Ik kan voor ondernemend leren bepalen wat een vaardigheid inhoud en tot welk niveau een leerling zich heeft ontwikkeld. 8 Ik ben in staat een analyse te maken op basis van een gegeven toets en behaalde resultaten bij ondernemend leren. 9Ik kan mijn analyse baseren op minstens 10 elementen / onderdelen. 10Ik kan op basis van mijn analyse mogelijke interventies aangeven om ondernemend leren aan te passen

WAT IS OGW ? Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgerichtdoelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende prestatiemetingen op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.’

OGW EN ONDERNEMENDHEID IN HET VMBO Systematische aanpak Doelgericht werken Maximaliseren onderwijsprestaties Prestatiemetingen Doelstellingen en activiteiten aanpassen

OPBRENGSTGERICHT WERKEN EN ONDERNEMEND VMBO met welke overtuiging sta je in je werk? welk doel heb je je gesteld? hoe geef je daar – volgens goed onderwijs – inhoud aan? welke kengetallen hanteer je (op de achtergrond – de kengetallen van de inspectie) hoe zorg je ervoor dat je aanpak opbrengstgericht is...

3 x 3 = 10 !

KWALITEITSCIRKEL – P D C A

Dimph Rubbens APS