Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
ZINDELIJKHEIDSTRAINING ervaringen van ouders en kind
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentation Of Learning
De theorie van de dramadriehoek
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PAD Mindfulness en Yoga
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Regels en afspraken.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onze doelen en visie in beeld
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Reminiscentie Levensboeken
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Heel gewoon maar toch anders.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Eindpresentatie module 5
© UNIEK IN DE KLAS.
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Welkom Module Autisme in de Sport

Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen

Voorstelrondje Wie bent u? Vanuit welke functie/hoedanigheid bent u hier? Wat is uw verwachting?

Doel van deze ochtend Cursist kan: Gedragingen die voortkomen uit autisme herkennen en begrijpen. Zijn/haar communicatie aanpassen aan een sporter met autisme. Structuur aanbrengen in de tijd, activiteit, ruimte en zichzelf binnen een training of wedstrijd.

Verwachting Welke verwachting(en) heeft u? Welke vragen heeft u, aan de hand van de opdrachten, reader en/of e-learning? Noteer op flap in groepen van 4

Interview Welke vreemde/grappige/moeilijke/ vervelende situaties maakte u mee met een bijzonder kind? Of deel uw ervaring aan de hand van de opdracht. Groepen van drie

Anders leren kijken! Vasthouden en loslaten

Stelling Kinderen met autisme kunnen alleen aan individuele sporten deelnemen. Kinderen met autisme kunnen niet mee in reguliere leeftijdsgroepen. Kinderen met autisme zijn altijd lastig, ze luisteren nooit.

Autisme en sport Filmpje judo uit E-learning:

Vormen van autisme Bron: Colette de Bruin, Geef me de 5,2004

Wat is autisme?

Chaos

Wat is autisme? Autisme is: Een stoornis in het verwerken van informatie. De wereld in losse deeltjes waarnemen. Sporters me autisme zien, horen, proeven en ruiken maar kunnen deze informatie niet goed met elkaar in verband brengen.

Wat is autisme? Door zich dwangmatig vast te houden aan gewoontes, routines, regels, afspraken, fixaties proberen mensen met autisme greep te krijgen op de onoverzichtelijke en chaotische leefwereld om hen heen. Bij (plotselinge) veranderingen kunnen ze snel in paniek raken.

Hoe te herkennen? Problemen bij begrijpen wat een ander bedoelt of voelt (inlevingsvermogen). Beschermen zichzelf door: – Afzijdig te houden – Passief te reageren – Actief maar vreemd te reageren – Formalistisch reageren (taalgebruik)

Zo maar een voorbeeld

Dezelfde taal spreken tijdens: Communiceren De belevingswereld Non-verbale communicatie Concrete taal

Moeite met: Verbeelding Creatieve verbeelding Flexibiliteit Vloeiendheid Symboliek (spreekwoorden)

Typerende situaties Teaser E-learning:

Groepsopdracht Een sporter komt bij de club en dan? Wat hebben sporters met autisme nodig binnen uw training/wedstrijd? Met wie heb je allemaal te maken? Groepen van 4

Pauze

Structuren Structuur in tijd Structuur in plaats en ruimte Structuur in materiaal en activiteiten Structuur in jezelf

Wat is structuur ? Regelmaat Duidelijkheid Vaste manier van handelen – Wat (moet er gebeuren)? – Wanneer? – Hoe? – Waar? – Wie?

Onduidelijkheid Onzekerheid = Stress Wat als angst ervaren kan worden waardoor er probleemgedrag kan ontstaan en een negatief zelfbeeld veroorzaakt kan worden.

Doel van verduidelijken Voorspelbaar maken Probleemgedrag en stress verminderen Maakt zelfstandig handelen beter mogelijk Zorgt voor een positief zelfbeeld

Verduidelijken van tijd

Achterkant

Verduidelijken van organisatie en regels Als ik wat wil vragen, waar moet ik dan staan? Als ik klaar ben, waar moet ik dan heen? Wat komt er daarna? Hoe moet ik het doen? Als ik het goed doe, hoe weet ik dat dan? Beloning

Structuur in jezelf Iedere keer zelfde plaats starten. Begin met de oefening waar je vorige week mee geëindigd bent. Kinderen hebben eigen plek. Kinderen hebben een rust plek Gebruik het zelfde teken voor …

Groepsopdracht (2) Groepen presenteren Kijk eens door de ogen van een sporter met autisme. Wat bespreek je met ouders? Wat bespreek je met de groep sporters?

Conclusie Breng structuur aan Kort en concreet Zonder emotie Tekenen

Wat kunnen zij? Kijk naar wat kinderen goed kunnen. Wat interesseert kinderen.

Evaluatie en vragen

Contact Paul Voois M T