Informatieavond 27 januari 2014 Welkom. Programma 19.45 uur:Inloop met koffie 20.00 uur:Welkom en voorstellen 20.05 uur:Korte informatie over de school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stamgroepavond B5 dinsdag 28 augustus
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
R.K. Jenaplanschool De Oostpoort
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Informatieavond groep 3
“Andere Schooltijden”
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 6. EVEN VOORSTELLEN……..
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Informatieavond schooltijden
Voorlichtingsavond groep 3
Onze kanjers.
Ouderavond groep 1-2 dinsdag 16 september 2014
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Onderwerpen van deze avond
Ouderinformatieavond groep 0/1
Informatieavond groep
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
 Inloop van maandag t/m donderdag 8.15 – 8.30  ‘s Middags mogen de kinderen fruit meebrengen  Gymles: Maandag- en donderdagmiddag ( ) sporthal.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Informatieavond 14 september 2015 Uitleg Groep 0/1 Schooljaar
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Welkom Natasja Berkhout, Frans van Eeden en Kim Legerstee
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
Informatieavond Flora 21 september 2015 Oudervereniging Medezeggenschapsraad.
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatie avond OBS Noord - maart Inhoud van de avond Welkom Algemene informatie obs Noord Video obs Noord Een dag in de kleutergroep Koffie/thee.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatieavond 27 januari 2014 Welkom. Programma uur:Inloop met koffie uur:Welkom en voorstellen uur:Korte informatie over de school.
WelkomWelkom Op deze informatie-avond. Wat gaan we vanavond doen? Vertellen wat we doen in de klas en vragen beantwoorden.
OuderVereniging Oirsbeek OVO Iedere ouder met een kind op basisschool de Sprong is automatisch lid (kostenloos)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
WelkomWelkom Op deze informatie-avond. Even voorstellen…
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Ontmoetingsschool Arum.
De nieuwe school Impressie.
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Medezeggenschap bij De Eshoek
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Informatieavond 27 januari 2014 Welkom

Programma uur:Inloop met koffie uur:Welkom en voorstellen uur:Korte informatie over de school »Korte versie (lange staat op de website) »Informatie van OR en MR uur:eventueel nog kopje koffie/thee uur: 1 e ronde workshops »Leefstijl / PBS »Coöperatief leren uur: Wisselen 21.05uur: 2 e ronde workshops uur: Eventuele vragen uur:Afsluiting »Rondleiding op verzoek

Oude populieren Mondelinge mededeling (ratel)

Motto: Jezelf zijn en iemand worden

Algemene informatie in schoolplan / schoolgids A* –Kernwaarden –Visie van de school op onderwijs –Identiteit –Beleidsvoornemens –Zelfstandig werken –Waar wordt op school aan gewerkt? Sociaal-emotionele ontwikkeling Verstandelijke ontwikkeling –SKOMeN –Klachtenprocedure * Lange versie van deze presentatie staat op

Algemene informatie en kalender in schoolgids B –Adressen –Schooltijden en schoolvakanties –Roosters –Ziekte en verlof –Ouderraad –GGD –Schoolmaatschappelijk werk –Diverse regels/afspraken –Resultaten –Veiligheid –TSO en BSO –Schoolkalender met activiteiten

Verantwoordelijk- heid RustSucces Professionaliteit VertrouwenSamenwerkingOntwikkeling ZelfstandigheidPlezier Respect Kernwaarden van De Ratel:

De Ratel in 2015, …….. Wij, leerlingen en leerkrachten van basisschool de Ratel, leren, werken en spelen in 2015 op een school waar het belangrijk is dat wij respect hebben voor elkaar en onze omgeving. Wij hebben geloof en vertrouwen in onszelf en elkaar en laten dat ook zien en horen. Wij hebben er plezier en voelen ons veilig, zodat wij ons in een rustige en ontspannen sfeer kunnen ontwikkelen, zelfstandig, maar ook samen met anderen. Wij ontwikkelen ons in een sfeer van openheid en professionaliteit. Leren van en met elkaar is belangrijk, alleen dan kunnen we successen boeken. Er is op school ruimte voor eigenheid, eigen keuzes maken mag. Je mag jezelf zijn en we houden daarom rekening met de verschillen die er tussen ons zijn. Wij zijn samen verantwoordelijk voor onze school, elkaar en onze ontwikkeling. Visie (1)

Nogal abstract; Staat uitgewerkt in het Omzetten naar leerkracht- en leerlinggedrag; –Wat zie ik; –Wat hoor ik. Visie (2)

Identiteit Katholieke school Catechese onderwijs Geloven –Is levenshouding –Vertrouwen op elkaar –Op verschillende manieren Vanuit parochie: –Communie en Vormsel –School heeft ondersteunende rol –Pastoor H. Bouman bezoekt 2 á 3 keer per jaar de groep

Invoeren nieuwe rekenmethode S (chool) W (ide) P (ositiv) B (ehaviour) S (upport ) Bieb Op School Verder gaan met –Directe Instructiemodel; –Zelfstandig werken; –Coöperatief leren; Workshop –Leefstijl; Workshop Leerlingenzorg: –groepsplannen –hoogbegaafdheid Beleidsvoornemens:

Directe Instructie Model –Indeling van een les (voorbeeld) Vooraf: (inschatting maken wie kan wat) 5” Terugblik: (voorkennis, wat weten we al) 15” Presentatie: (eerste instructie) 10” Begeleide inoefening 20” (Individuele) verwerking en instructie kleine groep 5” Terugkoppeling

Zelfstandig werken Dagtaak 2 dagentaak Weektaak Regulier werk Zelf kiezen: plannen Differentiëren

Coöperatief Leren In groepjes van 2 of meer leerlingen Op een afgesproken manier samen aan een (leer)taak werken met een gezamenlijk doel Gericht op eigen leren en dat van de andere groepsgenoten Leerlingen leren met elkaar en van elkaar. Leerlingen zijn meer betrokken op hun taak Versterkt het groepsgevoel Voorbeelden –Stilteteken –MixTweetal (aan elkaar iets vertellen bv: wat weet je al van..) –Zoek iemand die...(bv. dezelfde hobby heeft)

Hoe krijgen de kinderen les? In groep 1/2 wordt uitgegaan van ontwikkelingsgericht werken In de groepen 3 t/m 8 volgens het leerstofjaarklassensysteem waarbij er ook in groepjes en individueel gewerkt wordt.

Waar wordt op school aan gewerkt? In grote lijnen komt het neer op: De sociaal-emotionele ontwikkeling De verstandelijke ontwikkeling

Sociaal-emotionele ontwikkeling Leefstijl –Sociale vaardigheden Observatielijsten Gesprekken (november) Gedrag: –T.o.v. leerkrachten –T.o.v. leerlingen Werkhouding

Verstandelijke ontwikkeling Lezen Nederlandse Taal Rekenen Schrijven Kennisgebieden Muziek Bewegingsonderwijs Handvaardigheid/tekenen

School- en vakantietijden 1 e en 2 e bel 5 gelijke dagen model m.i.v Een aantal vrije vrijdagen (1, 2 en 3 ) (onder voorbehoud) Ziekte en verlof Graag vóór aanvang bericht Verlof schriftelijk aanvragen Geen verlenging van vakanties

Teamsamenstelling Directeur M(anagement) T(eam) 2 MT leden en directeur 2 IB’ers Teamleden –Onderbouw –Bovenbouw vakleerkracht (muziek) O(nderwijs)O(ndersteunend)Personeel –Administratief medewerkster –Conciërge (2) –Huishoudelijke Dienst (3)

Schoolvision Nieuwe verlichting: 4 mogelijkheden: –Rust: bevordert de rust / CL –Standaard: normale les –Energie: ondersteunt een fris begin van de dag (ochtend en middag) –Concentratie: ondersteunt de concentratie voor een toets.

SKOMeN Stichting Katholiek Onderwijs Maas en NiersStichting Katholiek Onderwijs Maas en Niers –Scholen in Gennep en Mook en Middelaar –College van Bestuur (T. van den Hanenberg) –Raad van Toezicht –GMR –MR –Ouderraad –Leerlingenraad

Klachtenprocedure Allereerst bij problemen contact op nemen met de leerkracht Als dit wat moeizaam gaat: contact opnemen met de directie Kan dit niet: 3 contactpersonen. Zij bemiddelen niet maar wijzen op de weg die ouders dan kunnen volgen.

Schoolgruiten Groente en fruit = Gruiten op school Onze school doet mee aan het project Schoolgruiten van de GGD Limburg-Noord. De kinderen mogen tijdens de pauzes alleen nog fruit en groenten mee naar school nemen en opeten. Ook drinken mag niet meer meegenomen worden naar school. In fruit zit voor kinderen voldoende vocht en de kinderen krijgen op school natuurlijk altijd de gelegenheid om water te drinken. Kijk voor meer informatie op:

Hoe houden we u op de hoogte? Schoolgidsen A en B Rateljournaal en rateljournaal extra Incidentele brieven/informatie Mailcontact Website ( )

Contacten tussen school en ouders Inloopavond Informatieavond Voorlichtingsavond Open dag Huisbezoek groepen 1/2 Rapportavonden Algemene ouderavond Incidentele contacten Altijd mogelijkheid afspraak met directeur te maken

Binnenkomen Grote kring De filmpjes die op de informatieavond getoond zijn, kunnen hier helaas niet bekeken worden

D.I.M.Fruit

WerklesGym, dans

Buiten spelen

Passend Onderwijs Zo veel mogelijk in de klas IB’ers Extra hulp (leerlingenzorg) Met ingang van 1 augustus 2014 Zorgplicht voor scholen In schoolgids staat ondersteuning die school kan bieden Aanmelding minimaal 10 weken van te voren Inschrijfformulieren Entreeformulieren Eventueel intakegesprek op verzoek van: Ouders IB’er Binnen 6 tot 10 weken antwoord: Plaatsing Voorstel voor een passende plek in overleg met de ouders

Tussenschoolse en buitenschoolse opvang TSO: Spring (tot 1 augustus 2014) BSO: –Spring –Madelief

Ouderraad Als ouder van een kind op De Ratel bent u automatisch lid van de oudervereniging; De ouderraad vormt het bestuur van de oudervereniging.

Activiteiten voor de Kinderen Sinterklaas Carnaval Boekenweek Kerstmis Kleine traktatie (bij gelegenheden) Pasen Sportdag Eindweek Afscheid groep 8 Creatieve ochtend / middag kamp groep 8 Oliebollen (tijdens eerste schooldag in Januari) Schoolreisje ( 1x per 2 jaar)

De ouderraad vergadert!

De Ouderbijdrage Deze is voor het schooljaar vastgesteld basisbedrag per leerling€ 18,00 per jaar Bijdrage schoolkamp (leerlingen groep 8)€ 37,50 per jaar Hoewel dit een vrijwillige bijdrage is, acht de school het zeer gewenst, dat deze bijdrage betaald wordt. Kijkend op de website lezen we het volgende; “De hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage verschilt per school. In het primair onderwijs wordt meestal tussen de € 15 en de € 30 per leerling gevraagd, exclusief de schoolreisbijdrage of de werkweek.” Contributie schoolreisje € 12,50 per jaar (1x per 2 jaar, bijdrage verplicht)

MR de Wet Medezeggenschap op Scholen SKOMeN: –Iedere school een MR –1 GMR MR De Ratel Vergaderingen

Bevoegdheden Initiatiefbevoegdheid MR Informatieverstrekking Instemmingbevoegdheid MR Adviesbevoegdheid MR

WorkshopsWorkshops Coöperatief leren Coöperatief leren Leefstijl / SW PBS Leefstijl / SW PBS Coöperatief leren Coöperatief leren Leefstijl / SW PBS Leefstijl / SW PBS

Coöperatief Leren In groepjes van 2 of meer leerlingen Op een afgesproken manier samen aan een (leer)taak werken met een gezamenlijk doel Gericht op eigen leren en dat van de andere groepsgenoten Leerlingen leren met elkaar en van elkaar. Leerlingen zijn meer betrokken op hun taak Versterkt het groepsgevoel Voorbeelden –Stilteteken –MixTweetal (aan elkaar iets vertellen bv: wat weet je al van..) –Zoek iemand die...(bv. dezelfde hobby heeft)

Sociaal-emotionele ontwikkeling Leefstijl / S (chool) W (ide) P (ositive) B (ehaviour) S (upport ) –Sociale vaardigheden Gedrag: –T.o.v. leerkrachten –T.o.v. leerlingen Werkhouding

Vragen??Vragen??

Informatieavond 27 januari 2014 RONDLEIDING