Informatieavond 27 januari 2014 Welkom
Programma uur:Inloop met koffie uur:Welkom en voorstellen uur:Korte informatie over de school »Korte versie (lange staat op de website) »Informatie van OR en MR uur:eventueel nog kopje koffie/thee uur: 1 e ronde workshops »Leefstijl / PBS »Coöperatief leren uur: Wisselen 21.05uur: 2 e ronde workshops uur: Eventuele vragen uur:Afsluiting »Rondleiding op verzoek
Oude populieren Mondelinge mededeling (ratel)
Motto: Jezelf zijn en iemand worden
Algemene informatie in schoolplan / schoolgids A* –Kernwaarden –Visie van de school op onderwijs –Identiteit –Beleidsvoornemens –Zelfstandig werken –Waar wordt op school aan gewerkt? Sociaal-emotionele ontwikkeling Verstandelijke ontwikkeling –SKOMeN –Klachtenprocedure * Lange versie van deze presentatie staat op
Algemene informatie en kalender in schoolgids B –Adressen –Schooltijden en schoolvakanties –Roosters –Ziekte en verlof –Ouderraad –GGD –Schoolmaatschappelijk werk –Diverse regels/afspraken –Resultaten –Veiligheid –TSO en BSO –Schoolkalender met activiteiten
Verantwoordelijk- heid RustSucces Professionaliteit VertrouwenSamenwerkingOntwikkeling ZelfstandigheidPlezier Respect Kernwaarden van De Ratel:
De Ratel in 2015, …….. Wij, leerlingen en leerkrachten van basisschool de Ratel, leren, werken en spelen in 2015 op een school waar het belangrijk is dat wij respect hebben voor elkaar en onze omgeving. Wij hebben geloof en vertrouwen in onszelf en elkaar en laten dat ook zien en horen. Wij hebben er plezier en voelen ons veilig, zodat wij ons in een rustige en ontspannen sfeer kunnen ontwikkelen, zelfstandig, maar ook samen met anderen. Wij ontwikkelen ons in een sfeer van openheid en professionaliteit. Leren van en met elkaar is belangrijk, alleen dan kunnen we successen boeken. Er is op school ruimte voor eigenheid, eigen keuzes maken mag. Je mag jezelf zijn en we houden daarom rekening met de verschillen die er tussen ons zijn. Wij zijn samen verantwoordelijk voor onze school, elkaar en onze ontwikkeling. Visie (1)
Nogal abstract; Staat uitgewerkt in het Omzetten naar leerkracht- en leerlinggedrag; –Wat zie ik; –Wat hoor ik. Visie (2)
Identiteit Katholieke school Catechese onderwijs Geloven –Is levenshouding –Vertrouwen op elkaar –Op verschillende manieren Vanuit parochie: –Communie en Vormsel –School heeft ondersteunende rol –Pastoor H. Bouman bezoekt 2 á 3 keer per jaar de groep
Invoeren nieuwe rekenmethode S (chool) W (ide) P (ositiv) B (ehaviour) S (upport ) Bieb Op School Verder gaan met –Directe Instructiemodel; –Zelfstandig werken; –Coöperatief leren; Workshop –Leefstijl; Workshop Leerlingenzorg: –groepsplannen –hoogbegaafdheid Beleidsvoornemens:
Directe Instructie Model –Indeling van een les (voorbeeld) Vooraf: (inschatting maken wie kan wat) 5” Terugblik: (voorkennis, wat weten we al) 15” Presentatie: (eerste instructie) 10” Begeleide inoefening 20” (Individuele) verwerking en instructie kleine groep 5” Terugkoppeling
Zelfstandig werken Dagtaak 2 dagentaak Weektaak Regulier werk Zelf kiezen: plannen Differentiëren
Coöperatief Leren In groepjes van 2 of meer leerlingen Op een afgesproken manier samen aan een (leer)taak werken met een gezamenlijk doel Gericht op eigen leren en dat van de andere groepsgenoten Leerlingen leren met elkaar en van elkaar. Leerlingen zijn meer betrokken op hun taak Versterkt het groepsgevoel Voorbeelden –Stilteteken –MixTweetal (aan elkaar iets vertellen bv: wat weet je al van..) –Zoek iemand die...(bv. dezelfde hobby heeft)
Hoe krijgen de kinderen les? In groep 1/2 wordt uitgegaan van ontwikkelingsgericht werken In de groepen 3 t/m 8 volgens het leerstofjaarklassensysteem waarbij er ook in groepjes en individueel gewerkt wordt.
Waar wordt op school aan gewerkt? In grote lijnen komt het neer op: De sociaal-emotionele ontwikkeling De verstandelijke ontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling Leefstijl –Sociale vaardigheden Observatielijsten Gesprekken (november) Gedrag: –T.o.v. leerkrachten –T.o.v. leerlingen Werkhouding
Verstandelijke ontwikkeling Lezen Nederlandse Taal Rekenen Schrijven Kennisgebieden Muziek Bewegingsonderwijs Handvaardigheid/tekenen
School- en vakantietijden 1 e en 2 e bel 5 gelijke dagen model m.i.v Een aantal vrije vrijdagen (1, 2 en 3 ) (onder voorbehoud) Ziekte en verlof Graag vóór aanvang bericht Verlof schriftelijk aanvragen Geen verlenging van vakanties
Teamsamenstelling Directeur M(anagement) T(eam) 2 MT leden en directeur 2 IB’ers Teamleden –Onderbouw –Bovenbouw vakleerkracht (muziek) O(nderwijs)O(ndersteunend)Personeel –Administratief medewerkster –Conciërge (2) –Huishoudelijke Dienst (3)
Schoolvision Nieuwe verlichting: 4 mogelijkheden: –Rust: bevordert de rust / CL –Standaard: normale les –Energie: ondersteunt een fris begin van de dag (ochtend en middag) –Concentratie: ondersteunt de concentratie voor een toets.
SKOMeN Stichting Katholiek Onderwijs Maas en NiersStichting Katholiek Onderwijs Maas en Niers –Scholen in Gennep en Mook en Middelaar –College van Bestuur (T. van den Hanenberg) –Raad van Toezicht –GMR –MR –Ouderraad –Leerlingenraad
Klachtenprocedure Allereerst bij problemen contact op nemen met de leerkracht Als dit wat moeizaam gaat: contact opnemen met de directie Kan dit niet: 3 contactpersonen. Zij bemiddelen niet maar wijzen op de weg die ouders dan kunnen volgen.
Schoolgruiten Groente en fruit = Gruiten op school Onze school doet mee aan het project Schoolgruiten van de GGD Limburg-Noord. De kinderen mogen tijdens de pauzes alleen nog fruit en groenten mee naar school nemen en opeten. Ook drinken mag niet meer meegenomen worden naar school. In fruit zit voor kinderen voldoende vocht en de kinderen krijgen op school natuurlijk altijd de gelegenheid om water te drinken. Kijk voor meer informatie op:
Hoe houden we u op de hoogte? Schoolgidsen A en B Rateljournaal en rateljournaal extra Incidentele brieven/informatie Mailcontact Website ( )
Contacten tussen school en ouders Inloopavond Informatieavond Voorlichtingsavond Open dag Huisbezoek groepen 1/2 Rapportavonden Algemene ouderavond Incidentele contacten Altijd mogelijkheid afspraak met directeur te maken
Binnenkomen Grote kring De filmpjes die op de informatieavond getoond zijn, kunnen hier helaas niet bekeken worden
D.I.M.Fruit
WerklesGym, dans
Buiten spelen
Passend Onderwijs Zo veel mogelijk in de klas IB’ers Extra hulp (leerlingenzorg) Met ingang van 1 augustus 2014 Zorgplicht voor scholen In schoolgids staat ondersteuning die school kan bieden Aanmelding minimaal 10 weken van te voren Inschrijfformulieren Entreeformulieren Eventueel intakegesprek op verzoek van: Ouders IB’er Binnen 6 tot 10 weken antwoord: Plaatsing Voorstel voor een passende plek in overleg met de ouders
Tussenschoolse en buitenschoolse opvang TSO: Spring (tot 1 augustus 2014) BSO: –Spring –Madelief
Ouderraad Als ouder van een kind op De Ratel bent u automatisch lid van de oudervereniging; De ouderraad vormt het bestuur van de oudervereniging.
Activiteiten voor de Kinderen Sinterklaas Carnaval Boekenweek Kerstmis Kleine traktatie (bij gelegenheden) Pasen Sportdag Eindweek Afscheid groep 8 Creatieve ochtend / middag kamp groep 8 Oliebollen (tijdens eerste schooldag in Januari) Schoolreisje ( 1x per 2 jaar)
De ouderraad vergadert!
De Ouderbijdrage Deze is voor het schooljaar vastgesteld basisbedrag per leerling€ 18,00 per jaar Bijdrage schoolkamp (leerlingen groep 8)€ 37,50 per jaar Hoewel dit een vrijwillige bijdrage is, acht de school het zeer gewenst, dat deze bijdrage betaald wordt. Kijkend op de website lezen we het volgende; “De hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage verschilt per school. In het primair onderwijs wordt meestal tussen de € 15 en de € 30 per leerling gevraagd, exclusief de schoolreisbijdrage of de werkweek.” Contributie schoolreisje € 12,50 per jaar (1x per 2 jaar, bijdrage verplicht)
MR de Wet Medezeggenschap op Scholen SKOMeN: –Iedere school een MR –1 GMR MR De Ratel Vergaderingen
Bevoegdheden Initiatiefbevoegdheid MR Informatieverstrekking Instemmingbevoegdheid MR Adviesbevoegdheid MR
WorkshopsWorkshops Coöperatief leren Coöperatief leren Leefstijl / SW PBS Leefstijl / SW PBS Coöperatief leren Coöperatief leren Leefstijl / SW PBS Leefstijl / SW PBS
Coöperatief Leren In groepjes van 2 of meer leerlingen Op een afgesproken manier samen aan een (leer)taak werken met een gezamenlijk doel Gericht op eigen leren en dat van de andere groepsgenoten Leerlingen leren met elkaar en van elkaar. Leerlingen zijn meer betrokken op hun taak Versterkt het groepsgevoel Voorbeelden –Stilteteken –MixTweetal (aan elkaar iets vertellen bv: wat weet je al van..) –Zoek iemand die...(bv. dezelfde hobby heeft)
Sociaal-emotionele ontwikkeling Leefstijl / S (chool) W (ide) P (ositive) B (ehaviour) S (upport ) –Sociale vaardigheden Gedrag: –T.o.v. leerkrachten –T.o.v. leerlingen Werkhouding
Vragen??Vragen??
Informatieavond 27 januari 2014 RONDLEIDING