De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari 2014
AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning: Starterspakket Vraag & Antwoord 2
Project De Gezonde Sportkantine Samenwerking met: – Convenant Gezond Gewicht – Voedingscentrum – NOC NSF – MVV Nederland Doelstellingen: – Draagvlak creëren bij sportbonden, verenigingsbesturen en beheerders van kantines – In het kader van het creëren van een gezonde leefomgeving waar de gezonde keuze de gemakkelijke keuze is: stimuleren en ondersteunen van sportverenigingen om een gezonde keuze in de sportkantine mogelijk te maken 3
KNHB Gezonde Sportkantine Gezonde leefstijl bij hockeyverenigingen staat centraal Hockeyverenigingen inspireren en motiveren een gezond en divers assortiment aan te bieden in de sportkantine: Meer variatie, meer gezonde keuze Een verantwoord alcoholbeleid Breed traject met concrete oplossingen en praktische modules voor sportkantines Aanpak: werkbaar en praktisch In kleine stappen: geen radicale verandering Maar: mag niet ten koste gaan van winst Ondersteuning in de vorm van starterspakket voor kantinebeheerder met informatie en zichtbaarheidsmaterialen voor clubhuis èn oplossingen van leveranciers/partners 4
Deeltrajecten KNHB Enquête bij hockeyverenigingen Nationaal Hockeycongres WK als showcase en communicatie platform Pilot verenigingen voor structurele opzet Samenwerking met private partijen 5
WK Hockey als showcase Westland Hockey Greenhouse – kas waarin gezonde voeding centraal staat Demo van De Gezonde Sportkantine Activiteiten voor kinderen waarbij sport en bewegen en gezonde voeding centraal staat Gezonde lunch boxes voor de kinderen Gezonde voeding & beweging als rode draad over WK terrein (bijv. brainfood bij schaaktafels, fruitbomen, boeken over gezonde voeding in boekwinkel etc.) Uitingen over verantwoord alcolholgebruik Thema-uitzendingen van Omroep West 6
Westland Hockey Greenhouse 7
Pilot Verenigingen 13 Pilot verenigingen opgelijnd Stappen: beleidsmatig, organisatorisch, activiteiten Huidig assortiment – Inspiratielijst Voedingscentrum Introduceren van gezonde(re) alternatieven Bijhouden verkoop en reacties gezonde(re) alternatieven Meer zichtbaar maken van gezond! Uitingen en zichtbaarheidsmaterialen voor in clubhuis Quick wins / stappenplan Delen ervaringen met projectteam om tot verbeteringen te komen Delen ervaringen met andere verenigingen voor de uitrol 8
Samenwerking met private partijen Gesprekken met (potentiële) partners: – Groothandels – Vrumona (Holy Soda en Sisi) – Heineken (verantwoord alcoholgebruik) – Willem & Drees (Hockey Fruit) 9
Hockeyverenigingen inspireren en motiveren een gezond en divers assortiment aan te bieden in het clubhuis: - Meer variatie, meer gezonde keuze - Een verantwoord alcoholbeleid
Uitkomsten leden enquête >1200 leden / 12 verenigingen
Leden geven aan een gezonde keuze belangrijk te vinden… 12 49% van de leden scoort 8 of hoger
…maar rapportcijfer voor het huidige aanbod geeft ruimte voor verbetering 13 16% van de leden scoort 8 of hoger
Wat stelt men zich voor bij de gezonde sportkantine? 14
Helft van de leden heeft perceptie dat gezond(er) aanbod duurder zal zijn… 15 Wat gebeurt er met de prijs als de gezonde sportkantine wordt ingevoerd?
… maar 38% geeft aan vaker te zullen kopen – kans voor vereniging? 16 Vaker kopen bij gezond(er) aanbod?
Hoe kan vereniging zorgen dat er meer gezonde(re) produkten worden verkocht? Meer gezond aanbod (fruit en snoepgroenten) Gezond aanbod zichtbaar maken (en goede presentatie) ! Acties Prijs! - Gezond aanbod goedkoper maken dan ongezond Voorbeeldfunctie eerstelijns teams en ouders 17
Voorkeur voor fruit of snoep 18
“Hockeyfruit” 19 69% van de leden is bereid meer contributie te betalen indien “gratis” fruit wordt geintroduceerd (gem. 8 euro op jaarbasis).
Conclusies De vraag naar gezond(er) is er Geef de leden een gezonde keuze Marketing campagne om de gezonde keuze te promoten – maak zichtbaar en leuk! Werk met leveranciers en groothandels om prijs en marge aantrekkelijk te maken Signalen van de leden + “pull” van verenigingen + interesse van de groothandel = succes! 20
21