De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van leren zwemmen naar blijven zwemmen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van leren zwemmen naar blijven zwemmen"— Transcript van de presentatie:

1 Van leren zwemmen naar blijven zwemmen
Congres KNZB - 28 september 2018

2 Agenda Moeilijkheden in kaart brengen Stellingen
Presenteren uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig Goodpractise Behandelen flapover Afsluiting

3 Oefening Flap-over Benoem moeilijkheden waar je tegenaan loopt als het gaat om werven van jonge nieuwe leden/doorstroom van zwemles naar de zwemsport.

4 Stelling 1 Geeft je vereniging zwemles? Rood = Nee Groen = Ja

5 Stelling 2 Zijn jullie tevreden met het aantal nieuwe leden dat geworven wordt? Groen = Ja Rood = Nee

6 Stelling 3 Is er contact met andere aanbieders in de buurt voor het werven van leden (bijv. bij het diplomazwemmen in het zwembad?) Groen = Ja Rood = Nee

7 Stelling 4 Worden er kinderen ‘gescout’ voor de verschillende wedstrijdsporten tijdens de zwemlessen? Groen = Ja Rood = Nee

8 Stelling 5 Is er een doelstelling geformuleerd voor hoeveel leden na de zwemlessen in de vereniging blijven zwemmen? Groen = Ja Rood = Nee

9 Stelling 6 Is er voldoende afstemming tussen de verschillende afdelingen binnen de vereniging op het gebied van ledenwerving? Groen = Ja Rood = Nee

10 Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig
Doorstroom van leszwemmen naar de zwemsport is gering Zwemles gepositioneerd als een af te ronden traject. Kinderen vaak extrinsiek gemotiveerd i.p.v. intrinsiek Verandering van zwemlestraject naar vervolgaanbod is groot.

11 Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig
Factoren blijven zwemmen Zwemlestraject Vervolgaanbod 1) Ervaring van competentie *** 2) Plezier * ** 3) Vrienden en leeftijdgenoten 4) Coaches en trainers 5) Positieve rol van ouders Belangrijkste factor voor kinderen om te sporten is plezier Factoren stoppen met zwemmen Zwemlestraject Vervolgaanbod 1) Te veel controleren en autocratisch coachen *** 2) Promoten van rivaliteit tussen sporters/spelers * ** 3) Te serieus coachen/trainen en te grote nadruk op winnen 4) Creëren van faalangst 5) Negatieve rol van de ouders Stimuleer aanmoediging, leg nadruk op de persoonlijke prestaties en vergelijk dit niet teveel met andere kinderen.

12 Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig
Mogelijke oplossingen: Kinderen intrinsiek motiveren tijdens zwemles. Meer plezier laten ervaren in zwemles. Vervolgaanbod goed in kaart brengen (kennismakingsles) Vervolgaanbod verspelen Invloed van ouders is groot. Wijzen op aspecten van handelen Creëer clubgevoel Flexibel aanbod (bijv. leeftijdsspecifiek aanbod / inschrijven voor modules)

13 Goodpractise De Scheg – Zwem- en Poloclub De IJsel TRB-RES DWK

14 De Scheg – De IJsel Idee van de IJsel, initiatief vanuit het zwembad, De Scheg Project samen met Reddingsbrigade Deventer Zwemvereniging geeft geen zwemles, zwembad geeft SuperSpetters Periode 9 en 10 van SuperSpetters  zwembad stimuleert extra ‘les’ in de week bij vereniging = verlengstuk zwemles + kennismaking zwemsport/zwemvereniging Ondersteuning vanuit zwembad  instructie vrijwilligers + in 1e fase fysiek aanwezig Intentie is start na de herfstvakantie

15 TRB-RES

16 DWK Belangrijkste conclusies intern onderzoek:
Zwemlesmethode verdient meer aandacht t.a.v. onderscheidend vermogen Meer rekening houden met de leeftijden én behoeftes van de kinderen Sterrenplan qua aanbod vereenvoudigen Behoud van leden door aanbod 1x per week én stimuleren andere sport(en) Betere aansluiting op de jeugdopleiding wedstrijd zwemmen en waterpolo

17 2017-2018 start programmering en inhoud (in ontwikkeling):
Sterrenplan is vervangen door SwimFun Aanbod in 2 zwembaden Naast Super Spetters Speciaal ook AquaFun Special : SwimKick+ programma Activiteitenprogramma zwem- en polo (kennismaking wedstrijdelementen) PR en ledenwerving verbeteren

18 Programmering en zichtbaarheid (gelijktijdig in zwembad)
Samenwerking tussen afdeling wedstrijdzwemmen en waterpolo Activiteiten (betrokkenheid ouders) Vaste momenten van instroom en doorstroom Betrokken kader/ trainers + breed inzetbaar Ledenwerving via goede samenwerking en contacten

19 Flapover

20 Geeltjes flapover (probeer vooral oplossingen te bedenken)
Zwemmen is relatief duur Minder opgeleide lesgevers Concurrentie zwembad/zwemscholen Ouders zien zwemles als moetje, traject wat afgerond moet worden Concurrentie intern binnen zwemvereniging Veel ander aanbod/andere sporten Zwemles is niet leuk/niet goed

21 Tips Denk ik mogelijkheden.
Stel doelstellingen en koppel hier activiteiten aan. Maak zichtbaar voor ouders wat de mogelijkheden zijn binnen de vereniging en begin op tijd met het promoten van het vervolgaanbod Ga samenwerkingen aan in de gemeente Lees de uitkomsten van het rapport ‘Van leren zwemmen naar blijven zwemmen’ door. Link volgt in een van de volgende nieuwsbrieven.

22 Contactgegevens Heeft u nog vragen/opmerkingen/tips, wilt u dat we een keer bij ons langskomen, neem dan vooral contact met ons op. We helpen graag Suzan Rutten Alice Schols


Download ppt "Van leren zwemmen naar blijven zwemmen"

Verwante presentaties


Ads door Google