De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding"— Transcript van de presentatie:

1 Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: Mag het gezonder?! DeMeter, 21 maart 2017 Carolien Martens, relatiemanager public affairs

2

3 Voorbeeld (1) 20 van de 76 pagina’s: Advertenties voor ongezonde producten

4 Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden
Voorbeeld (2) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden

5 Voorbeeld (3) Regel industrie:
Product “Frosties” & “Cocopops” voldoen niet Honeypops met 29 gram suiker / 100 gram vreemd genoeg wel

6 Verpakking uitgezonderd
Voorbeeld (4) Regel industrie: Verpakking uitgezonderd Kindermarketing mag, ook wanneer product NIET voldoet aan voedingscriteria

7 Voorbeeld (5)

8 Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden
Voorbeeld (6) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden

9 Maatschappelijke raadpleging Alliantie is opgericht
Oprichting Alliantie Februari 2014 Februari 2015 Maatschappelijke raadpleging Centrale vraag: Is de urgentie er nog steeds om te blijven acteren op dit dossier? Antwoord: JA Alliantie is opgericht Formulering: Uitgangspunt Standpunt Wetenschappelijke onderbouwing

10 Basisvraag: Wat wordt onze focus? BEPERKEN STIMULEREN VERSTERKEN
Ongezonde voedingsmiddelen STIMULEREN Gezonde voedingsmiddelen VERSTERKEN Reclamewijsheid

11

12 Beïnvloedt Voedingskennis Voedingsvoorkeuren koopgedrag en consumptie

13 Deze voettekst veranderen

14 Deze voettekst veranderen

15 Deze voettekst veranderen

16 Deze voettekst veranderen

17 Deze voettekst veranderen

18 Geen uitzondering verpakking & POS Betere bescherming online
Standpunt Alliantie (samengevat) Aanscherping voedingscriteria Geen uitzondering verpakking & POS Tijdslot TV & radio 06.00 – uur Betere bescherming online

19 Partners - Alliantie groeiende

20 Wat doet de Alliantie? K3-actie
Brief aan woordvoerders preventie ivm Algemeen Overleg Lancering Klachten gehonoreerd Brief & gesprek staatssecr. Van Rijn, VWS + ambtelijk niveau Gesprekken met fabrikanten, retailers & licentieverstrekkers Minions ongezondste kinderidool Contact met diverse politieke partijen (oa verkiezingen): Onderzoek mening ouders Continue: beantwoording persvragen – columns – presentaties

21 Wat bereikt? Op de politieke agenda PLUS, Albert Heijn, Jumbo
Stichting Ik Kies Bewust Opdracht staatssecretaris Van Rijn van VWS aan voedingsindustrie: kinderidolen Onafhankelijk onderzoek voedingscriteria door Voedingscentrum In 10 verkiezingsprogramma’s Industrie zoekt contact op met Alliantie


Download ppt "Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding"

Verwante presentaties


Ads door Google