Voorstelling Spel- en ontmoetingsruimte Speelhuis Huppel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Pastoraal op school.
Vlaams congres opvoedingsondersteuning
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Psychotherapie en armoede
Opvoedingsondersteuning
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Crisis en het domino-effect
Zorgen in de basisschool
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Voortijdig schoolverlaten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Pedagogische theorieën
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
HUIS VAN HET KIND EEKLO. Huis van het Kind Eeklo Een huis met 2 poten: De Zuidkaai Gezondheidscentrum Het Meetjesland En diverse infopunten verspreid.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Schoolopbouwwerk Menen
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Kansarmoede in de kleuterschool
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Samen door de schoolpoort
Mamagroep ‘Wel in je vel’
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Voorstelling Spel- en ontmoetingsruimte Speelhuis Huppel

S ITUERING H UIS VAN HET K IND S INT -N IKLAAS Partners Kind en Gezin regioteam Sint-Niklaas Vzw De Keerkring – opvoedingslijs CKG Het Open Poortje – STOP 4-7 Sint-Niklaas Vzw Thuishulp Vzw Kind en Preventie Vrij CLB Waas en Dender CLB Waasland Gezinsbond Vormingplus Aanbod: Fysiek huis: alle werkingen gecentraliseerd onder 1 dak buiten het schoolaanbod: LIFT & Traject Op Maat (TOM) Divers aanbod ifv leeftijd (0 – 24 jaar) Werkingen Kind & Gezin: consultatiebureau Spelotheek Spel- en ontmoetingsruimte Speelhuis Huppel Opvoedingswinkel: onthaal & spreekuur Groepswerking: oudergroepen voor kwetsbare gezinnen Schoolgerelateerde projecten: Stop 4-7, Traject 8-12, Time-Out Kansenwerkers Informatie- en vormingsaanbod

C ONSULTATIEBUREAU K IND & G EZIN

6-tal raadplegingen per week voor jonge kinderen tot 30 maanden. samenwerking tussen: Vzw Thuishulp of Vzw Kind en preventie  Vrijwilligers en dokter. & Regioteam Kind&Gezin Sint-Niklaas  Verpleegkundigen.

S PELOTHEEK

Voor wie? Voor kinderen van 0-12jaar. Personen met een beperking. Ook voor onthaalouders, leerkrachten. Wanneer? Woensdagnamiddag: 14u – 17u Vrijdagnamiddag: 15u – 19u Kostprijs? Inwoners van SN: 5 euro Inwoners buiten SN: 8 euro Kansenpas: 2,5 euro  Per lidkaart: 2 stuks gedurende 4 weken. Groepstarief: 10 euro (School of maatschappelijke zetel in SN)  Per lidkaart: 6 stuks gedurende 4 weken.

O PVOEDINGSWINKEL Wat? Onzekerheden, vragen, twijfels over opvoeding bespreken. Onthaal Woensdag namiddag tijdens de openingsuren van de spelotheek. Spreekuur Voor ouders, op afspraak, o psplitsing 4 jaar Opvoedingslijn

I NFOAVONDEN - VORMINGEN In samenwerking met: Vormingplus de gezinsbond vzw Zitstil VVA

S CHOOLGERELATEERDE PROJECTEN LIFT & TOM lesjes sociale vaardigheden in de 3e kleuterklas en in de lagere school. STOP 4-7, Traject 8-12, Time-Out Stop 4-7 & Traject 8-12 Programma’s die zich richten naar kinderen met gedragsproblemen, hun ouders en leerkrachten. Time-Out Begeleiding van jongeren uit het secundair onderwijs bij wie het op school moeilijk gaat. Bedoeld als een positieve ervaring om een negatieve periode te doorbreken.

G ROEPSWERKINGEN Voor: INLOOPteam: Ouders met jonge kinderen (0 tot 6 jaar) Ouders met schoolgaande kinderen (6 tot 18jaar) Wat? Om de 14 dagen ontmoeten ouders elkaar. Zij praten over de opvoeding van hun kinderen en wat het betekent om ouder te zijn. Er wordt steeds vertrokken van de inhoud die zij aanbrengen. Verzorgd door De Keerkring vzw

K ANSENWERKERS

Twee kansenwerkers met de middelen van Lieten/Homans sinds het najaar Er is nog steeds een nood aan extra ondersteuning voor gezinnen die in armoede leven.  Rechten uitputten.

K ANSENWERKER Samen met ouders Hulpvraag Luisteren Gesprekken voorbereiden Vergezellen bij… Eigen tempo

S PEL & ONTMOETING : S PEELHUIS H UPPEL

S PEELHUIS H UPPEL Voor alle kinderen tot en met 4 jaar die door een ouder, grootouder of opvoedingsverantwoordelijke worden vergezeld Gegroeid uit samenwerkingsverband tussen Regioteam K&G Sint-Niklaas, De keerkring vzw, Kind & Preventie vzw, vzw Thuishulp Nu ‘denktank’ Speelhuis Huppel Inspirerende voorbeelden - Maison vertes (F. Dolto) – Frankrijk < erkenning van de allerkleinsten als volwaardige subjecten. Individuatie & separatie (psychoanalystisch denkkader) - Spazio insieme – Italië < relationeel burgerschap centraal concept binnen socialisatieproces - Autonomie gaat steeds gepaard met verbondenheid en het is belangrijk om te erkennen dat we allen afhankelijk zijn van elkaar. Afhankelijkheid is inherent aan ons menselijk bestaan. In deze verbondenheid geven we vorm aan onze identiteit : wie ben ik in relatie tot anderen en wat is mijn plaats in deze wereld < continu proces Achterliggende visies Speelhuis Huppel Reggio Emilia pedagogiek Systeemtheoretisch referentiekader ~ relationeel burgerschap

S PEELHUIS H UPPEL : VISIE Reggio Emilia Krachtig kindbeeld centraal Honderd talen van kinderen Pedagogiek van het luisteren Pedagogisch documenteren Drie pedagogen (kind, volwassenen, de ruimte) Systeemtheoretische visie De term ‘systeem’ verwijst binnen de hulpverlening naar het sociale systeem waartoe mensen behoren (kennen en band). Ieder mens maakt deel uit van verschillende sociale systemen. Zowel thuis, op school, op het werk en in onze vrije tijd hebben we contact met anderen. Meestal is het gezin van herkomst het eerste belangrijke sociale systeem. Later komen daar andere sociale systemen bij, n.l. eigen gezin met partner en/of kinderen, werk, vriendenkring, vereniging, buurt, … Binnen een sociaal systeem beïnvloeden mensen elkaar. Gedachten, gevoelens en gedrag ontstaan in wisselwerking met anderen uit onze omgeving. Van hieruit verlenen mensen ook betekenis aan de dingen die rondom hen gebeuren. Tijdens intervisiemomenten maken we denkoefeningen rond sociale systemen die bezoekers mogelijks beïnvloeden.

S PEELHUIS H UPPEL IN PRAKTIJK Vrije spel- en ontmoetingsmomenten Deuren staan open tijdens de openingsuren, je blijft zo lang je er zin in hebt. Er is een onthaalmedewerker aanwezig Gestructureerde activiteiten Interactieve doesessies voor (groot-)ouders en (klein)kinderen Geleide activiteit, inschrijving noodzakelijk Huppel turnt, Huppel maakt muziek, Huppel leest,… Samenwerkingsverbanden met Speelhuis Huppel Huppel leest (dienst samenleving Sint-Niklaas) Zwangerschapscentrum De Kiem (wijkgezondheidscentrum De Vlier vzw)

S PEELHUIS H UPPEL IN BEELD