Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Differentiatie in de klas
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
De natuurwetenschappelijke methode
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Methoden van Onderzoek
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wiskunde in Technologie
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
1 Cultureel zelfportret
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Onderzoek doen een methodische aanpak
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Natuurkunde in de bovenbouw
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Lezen: doe het goed voor
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Praktijkgericht onderzoek
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Praktijkgericht onderzoek
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Rekenen in andere vakken
Als de samenleving je laboratorium is
Basiskennis Ondernemerschap
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht

Indeling workshop Zich aan elkaar voorstellen Onderzoeken op school? Onderzoekende houding Een opbouw van de leerlijn OZH Docentcompetenties Afronding

Voorstellen Naam Van welke instelling/school Vakachtergond Uw doel met deze workshop

Wat is ‘onderzoeken’? Op een systematische manier nieuwe kennis maken –Nieuw voor jezelf –Nieuw voor je groep (‘peers’) –Nieuw voor de wereld

‘Onderzoeken’ op school? Activiteit 1 (in duo’s) (Waarom) moet een docent bètavakken kunnen onderzoeken? (Waarom) moeten leerlingen leren onderzoeken? Wat moeten ze precies kunnen?

Onderzoek door leerlingen omdat ‘Onderzoeken’ motiverende werkvorm en context ‘Onderzoeken’ als doel VMBO: wetenschappelijke kennis onderscheiden van andere soorten kennis HAVO: systematisch gebruik kunnen maken van wetenschappelijke kennis in beroep VWO: ervaren hoe het is om “onderzoeker’’ te zijn: oriëntatie op WO

Onderzoeksbekwaamheden Kennis van vakinhoud en onderzoeksmethoden. Vaardigheden: informatie verzamelen, experimenten uitvoeren en wiskundige methoden toepassen etc. Onderzoekende houding: Willen weten, kritisch willen zijn, deelnemen aan onderzoeksgemeenschap.

Stel onderzoekende houding centraal omdat OZH motiveert tot het ontwikkelen van onderzoeks-vaardigheden. OZH is niet beperkt tot onderzoeken Praktisch: Niet eenvoudig een vaardighedenlijn te maken waarin ieder vak zich herkent.

Componenten van OZH Willen weten Goede kennis maken Gebruik maken van kennis: ‘staan op schouders van voorgangers’ Anderen in staat stellen jouw kennis te gebruiken

OZH-component 1: Willen weten Aansluiten op menselijke nieuwsgierigheid Uiteindelijk formaliseren tot (wetenschappelijke) nieuwsgierigheid: –Probleem stellen –Inperken tot onderzoekbaar deelprobleem –Onderzoeksvraag/vragen formuleren Onderzoek uitvoeren –Onderzoeksvraag beantwoorden –Wat betekent dat antwoord voor het probleem?

OZHcomponent 2: kritische houding Kwalitatief goede kennis willen maken –Nauwkeurigheid –Betrouwbaarheid: zou een ander hetzelfde vinden als ik? (eerlijk vergelijken; goede onderzoeksmethoden) –Validiteit: onderzoek ik wat ik wil onderzoeken? (variabelen scheiden; goed gefundeerde begrippen gebruiken) Kritische discussie in onderzoeks- gemeenschap

OZHcomponent 3: staan op schouders van voorgangers Onderzoeksmethoden van anderen gebruiken Theorie van anderen gebruiken Onderzoeksvragen en methode theoretisch funderen Dilemma: beproef versus nieuw Leerlingen gebruiken theorie vaak achteraf Oorzaak: ‘controleren’ van theorie? Noodzaak referenties

Anderen in staat stellen jouw kennis te gebruiken Bijdragen aan de ‘body of knowledge’, dus rapporteren Eisen aan verslag: controle/ beoordeling of het ‘goede’ kennis is Opbouw nodig van informeel verslag/ presentatie naar formeel Voor leerlingen belangrijk: elkaars verslag lezen; presentatie bijwonen

Naar een leerlijn OZH Start in brugklas met nieuwsgierigheid Werk in stappen toe naar stellen en beantwoorden van onderzoeksvraag Van ‘resultaat aan elkaar laten zien’ naar (formeel) rapporteren Geef verslagen/ presentaties een functie (peer feed back) De klas als ‘onderzoeksgemeenschap’ Combineer ‘open’ en ‘gesloten’

Samenwerking tussen bètavakken Bètavakken hebben verschillende tradities op onderzoeksgebied Af te raden: vaardigheden verdelen over secties Aanraders: Overleg: vertel elkaar wat je aan onderzoeken doet Doe twee keer per jaar samen een onderzoeksproject

Begeleiden van open onderzoek Docent met onderzoekende houding Spanning tussen structuur en ruimte Oplossen door ‘scaffolding’ –Algemene structuur –Toespitsen van oz –Voortgang: go/ no go –Formulier voor peer review Onderwijs aan docenten(i.o): hoe scaffolds te gebruiken

Discussie in kleine groepen Concretiseer een leerlijn onderzoeken voor: –Vmbo-t –Havo/vwo onderbouw –Havo bovenbouw –Vwo bovenbouw