Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Advertisements

TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Marketing voor ZZP-ers
10 tips voor een gouden start Groeitips
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Ondernemen in de praktijk
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Een startersgids voor innovatie
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Lieve vriend(in)!.
Social Media.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Tatiana Constandse John Ouderling.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
 Blogs  Toepassing  Goede/slechte blogs  Kosten  Samenvatting.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Inbound marketing en bloggen
De marketing van kennis
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Maak je website beter vindbaar!
Meer communiceren met een klein budget
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Wie ben ik?  .
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Nee Zeggen!.
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1

Marketing voor Starters AGENDA 1.Voorstellen 2.Onderscheiden, onderscheiden, onderscheiden 3.Marktonderzoek 4.SWOT-analyse 5.Marketingmix 6.Jouw vragen 2

1. Voorstellen WIE BEN JE, WAT DOE JE EN WAT VERWACHT JE? 3

1. Voorstellen OVER MONIQUE 4 ►Monique Wassens

2. Onderscheiden!!! WAAROM ►Wat is marketing? 5

2. Onderscheiden!!! WAAROM Succesvolle marketing = meerwaarde bieden (dan komen die vijf p’s daarna wel…) 6..

2. Onderscheiden!!! WAAROM 7

2. Onderscheiden!!! WAAROM 8

2. Onderscheiden!!! WAAROM 9

2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = als een stel koeien in een weiland 10

2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = opvallen 11

2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = wél bij je eigen kracht blijven 12

2. Onderscheiden!!! HOE We doen een hele hoop, maar we staan nergens voor. Wat je doet, daar kan je klant niets mee… Waar je voor staat, wél! 13 Ik geef advies, ik coach, ik geef workshops, ik ben marketeer, ik ben consultant, ik ben organisatieadviseur, ik ben….. Ik help je aan klanten waar je blij van wordt.

2. Onderscheiden!!! HOE 14 Jouw kracht Waar ga jij van kwispelen? Koopmotieven specifieke volggroep Waarom heeft jouw klant een probleem als jij er niet meer bent? Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat

2. Onderscheiden!!! HOE 15 Jouw kracht Alle ins- en outs journalistiek Koopmotieven specifieke volggroep Komt niet meer snel in het nieuws Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat

2. Onderscheiden!!! HOE 16 Jouw merkverhaal Resultaat (dit koopt je klant ervoor) Bewijzen (van je claim) Claim (ik sta voor….)

2. Onderscheiden!!! HOE 17 Jouw merkverhaal Resultaat (beter imago, meer omzet) Bewijzen (journalist, netwerker, referenties) Claim (vaker positief in het nieuws)

2. Onderscheiden!!! EEN EERSTE AANZET 18 Jouw kracht ……. Koopmotieven specifieke volggroep ……… Jouw meerwaarde ………

3. Onderzoek PAK HET SLIM AAN ►Kwantitatief vs kwalitatief ►Koopmotieven en klanttevredenheid ►Zelf doen of uitbesteden? 19

4. SWOT-analyse HANDIG! 20 positiefnegatief intern extern sterkteszwaktes bedreigingenkansen Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago

4. SWOT-analyse EERST INVULLEN 21 positiefnegatief intern extern S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig conversie uit website Z3: Eigenaar is slechte manager B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten

4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 22 sterkteszwaktes kansen bedreigingen oplossingen

4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 23 S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig omzet vanuit website Z3: Eigenaar is slechte manager K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? O1 Klantreferenties op site en in pers 02 …. 03…. 04 Google analytics  site verbouwen Originele campagne om naamsbekendheid te verhogen 09 Cursus management 06 Klanten vragen om 2 e graadsnetwerk 07 Investeren in innovatie concept

5. Marketingmix AMBITIES 24 Strategie om dit probleem op te lossen: …….. Grootste probleem om ambitie te realiseren: …….. (Omzet)ambitie: ……..

5. Marketingmix STARTEN – STOPPEN - DOORGAAN 25 STARTENSTOPPENDOORGAAN Product/concept Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online Uitstraling

5. Marketingmix COMMUNICATIE: EFFECTIEF HOEFT NIET DUUR TE ZIJN 26

5. Marketingmix TIPS 27 ►Durf te zijn wie je bent. ►Krampachtig anders willen zijn dan je concurrenten heeft geen zin. Elke organisatie en ieder mens is uniek. ► Brief je ontwerper pas nadat je kracht + claim + merkpersonality helder is ►Doe dat waar je goed in bent en link naar de rest. Laat je concurrent maar druk zijn met dingen die jij niet leuk vindt. ►Check: is jouw merkverhaal echt uniek? Heeft jouw klant een probleem als jij er niet meer bent?

5. Marketingmix TIPS 28 ►Maak jaarlijks een top 5 van opdrachtgevers die je wilt binnenhalen. En ga ze volgen! ►Neem eens wat interviews af met je doelgroep. Of zit er in ieder geval zelf bij. Juist de intonatie, bijzinnen en non-verbale communicatie geven een schat aan informatie. ►Ken je klant Gouden klant: ++ rendabel (in potentie) en leuk Zilveren klant: +- rendabel en niet leuk Zwarte klant: niet rendabel (in potentie) en niet leuk

5. Marketingmix TIPS 29 ►Investeer in fans: radicale klantgerichtheid. ►Ervaar de waarde van gratis: laat potentiële klanten gratis ervaren hoe leuk jij bent! ►Vergeet verloren klanten niet. Is belangrijke vijver om in te vissen! ►Maak nieuws (doe een onderzoek, word een autoriteit, schrijf een wedstrijd uit) ►Nieuwsmaken 2.0: je maakt nieuws en plaats het gewoon lekker zelf online. Videobloggen kost weinig tijd!

5. Marketingmix TIPS 30 ►Social media: Je merk staat in de etalage. Doe dus alles wat je belooft! Individuele klager  collectieve klager. ►Volg jezelf online (google heeft gratis programma’s). ►Pas je profielen aan. ►Vraag om aanbevelingen. ►Vraag eens aan je klant wat er de laatste tijd allemaal niet goed ging? ►Vraag eens de mening van iemand waarvan je vreest dat hij het niet met je eens is.

5. Marketingmix TIPS 31 ►Bedank je klant voor de deal: stuur hem een kaartje. ►Bedank een fan voor het leggen van een contact. ►Betrek je klanten bij je zaak! Ze willen je meer helpen dan je denkt!

Marketing voor Starters AFSLUITING ►Nog vragen onbeantwoord? ►Evaluatie (geeltjes) ►Presentatie: moniquewassens.nl 32