Professioneel Opdrachtgeverschap bij de Overheid (Te) langzaam volwassen George Leih, DII seminar, 24 oktober 2011 © inspearit – George Leih – Bilthoven
Grote ICT-projecten bij de overheid – onze betrokkenheid 2007 ARK rapporten Brieven Tweede Kamer Onderzoek Eerste seminar Tweede seminar Professionaliseren 2006 Audits & reviews
Opdrachtgeverschap en regievoering – onze ervaring Leerprogramma’s Belastingdienst, UWV BZK, EL&I SZW, I&M Aegon, Post NL, Van Oord, Van Ganzewinkel Rijksacademie Bedrijfsvoering Ruim 40 audits & reviews DJI, UWV, vtsPN, DUO CBS, ICTU, Logius, BD, EL&I Provincies, gemeentes, waterschappen Informatie analyse, requirements Business case, SLA Project assurance, acceptatie Architectuur Procesverbetering IT management Projectmanagement & regie DWBI Risk & security Organisatie & processen inrichten UWV, Defensie Achmea, ING, Rabobank Thales, BNP Paribas, AXA professio- naliseren uitvoering opleiding audits & reviews
Getroffen beheersmaatregelen – een effectieve balans? management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag Hergebruik bestaande systemen Rijksoverheid Cloud Kleinere projecten Projectplannen Business cases Gateway reviews Risico beheersing I-Interim Aanstelling CIO’s Programmaraden Architectuur standaarden Portfolio management I-Strategie ICT Dashboard Professionaliseren personeel Afstemming actoren Samenwerken bedrijfsleven Kennismanagement control
Professionaliseren opdrachtgeverschap en regievoering - waar staan we nu ? 4 uitdagingen Level 2 - managed 1.Leveranciersmanagement 2.Project planning en bewaking 3.Requirements en change management 4.Quality assurance Level 3 - defined 1.Samenhang tussen managementlagen 2.Samenhang in het projectenportfolio 3.Samenhangende inzet van techniek 4.Continue trainingsprogramma
Uitdaging 1 – samenhang tussen managementlagen Organisatorische complexiteit is inherent groot Lange lijnen Hiërarchie aan opdrachtgevers Extra regielaag Concentratie extra complexiteit Zorgt voor veel discussies Ophanging project Kleine pet, grote pet Rol van CIO Centrale versus decentrale bevoegdheden management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag
Uitdaging 2 – samenhang in het projectenportfolio Van defensief naar offensief Focus naar “meer waarde halen uit projecten” Focus naar “bezuinigen mét ICT” Focus naar “gezonde risico’s nemen” Voorwaarden Minder mislukkingen Hoge mate van proces discipline management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag
Uitdaging 3 – samenhangende inzet van techniek IT is a commodity (Nicholas Carr, 2003) Rijksbrede infrastructuur Hergebruik bestaande systemen Rijksoverheid Cloud Consequenties Standaard versus specials Technische kennis lekt weg Technology push leveranciers Wist u dat Hergebruik vaak mislukt Voorwaarden Hoge mate van proces discipline Excellente architectuurvisie management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag
Uitdaging 4 – continu trainingsprogramma Komt langzaam op gang Diversiteit aan doelgroepen Opdrachtgevers: lastige doelgroep Regievoerders: ontheemd Kruisbestuiving werkt Voorwaarden Afstemming initiatiefnemers Samenhang in trainingsportfolio Geleerde lessen vanuit level 2 management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag
Conclusies Professionalisering komt langzaam op gang Governance school geen samenhang in managementlagen Management school geen procesdiscipline Sociologische school fragmentarisch Analytische school te weinig aandacht Agile school stille opmars Geen regie op professionalisering Gebrek aan visie/ richting Niet planmatig Heel veel tegelijk Professionalisering en consolidatie Wie brengt ze samen ? management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag
Vooruitblik Tweede seminar Opleiden Quality Assurance Procesdiscipline Experimenteren & leren Bereiken level 2 Besturingsprocessen Portfoliomanagement Werken onder architectuur
© inspearit – George Leih – Den Haag