Professioneel Opdrachtgeverschap bij de Overheid (Te) langzaam volwassen George Leih, DII seminar, 24 oktober 2011 © inspearit – George Leih – Bilthoven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verder met de persoonlijke aanpak
Advertisements

Het gevolg van transitie naar de cloud SaMBO-ICT & KZA
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Grip op ICT door grip op architectuur
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
“Ten halve verdwaald…?”
Workshop De ingenieur als projectmanager 11 maart 2008.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
1 Activiteiten Platform. 2 Structuur IPMA-NL 3 Doelstelling AP ●Het AP is de spin in het web van IPMA-NL. Het platform activeert en stimuleert de contacten.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Strategische Personeelsplanning
Organisatie(s) van betekenis
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
© de vries business consultancy, 2008
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Business & Informatieplanning (BIP)
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
COMPUTEST BORREL – 2 Mei 2014 Van Performancetesten naar Performance Assurance TestNet Najaarsevenement 2014 Versie: 1.0 Datum: 30 oktober 2014.
IT-audit in de praktijk
Insights & Essentials Willem van Putten
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Klein Lef en IB Bart de Jongh & Carel Aalbers SO RvIG.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
CIO’s en opdrachtgevers Directie Informatisering & Inkoop Verbinden van mensen, met betrouwbare techniek en de juiste informatie.
24 oktober 2011 De groei van de CIO Seminar V&J DI&I Erald Kulk.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Business Process Management
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Grip & Controle op digitalisering
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Inrichting van het ICT Portfoliomanagement
Transcript van de presentatie:

Professioneel Opdrachtgeverschap bij de Overheid (Te) langzaam volwassen George Leih, DII seminar, 24 oktober 2011 © inspearit – George Leih – Bilthoven

Grote ICT-projecten bij de overheid – onze betrokkenheid 2007 ARK rapporten Brieven Tweede Kamer Onderzoek Eerste seminar Tweede seminar Professionaliseren 2006 Audits & reviews

Opdrachtgeverschap en regievoering – onze ervaring Leerprogramma’s Belastingdienst, UWV BZK, EL&I SZW, I&M Aegon, Post NL, Van Oord, Van Ganzewinkel Rijksacademie Bedrijfsvoering Ruim 40 audits & reviews DJI, UWV, vtsPN, DUO CBS, ICTU, Logius, BD, EL&I Provincies, gemeentes, waterschappen Informatie analyse, requirements Business case, SLA Project assurance, acceptatie Architectuur Procesverbetering IT management Projectmanagement & regie DWBI Risk & security Organisatie & processen inrichten UWV, Defensie Achmea, ING, Rabobank Thales, BNP Paribas, AXA professio- naliseren uitvoering opleiding audits & reviews

Getroffen beheersmaatregelen – een effectieve balans? management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag Hergebruik bestaande systemen Rijksoverheid Cloud Kleinere projecten Projectplannen Business cases Gateway reviews Risico beheersing I-Interim Aanstelling CIO’s Programmaraden Architectuur standaarden Portfolio management I-Strategie ICT Dashboard Professionaliseren personeel Afstemming actoren Samenwerken bedrijfsleven Kennismanagement control

Professionaliseren opdrachtgeverschap en regievoering - waar staan we nu ? 4 uitdagingen Level 2 - managed 1.Leveranciersmanagement 2.Project planning en bewaking 3.Requirements en change management 4.Quality assurance Level 3 - defined 1.Samenhang tussen managementlagen 2.Samenhang in het projectenportfolio 3.Samenhangende inzet van techniek 4.Continue trainingsprogramma

Uitdaging 1 – samenhang tussen managementlagen Organisatorische complexiteit is inherent groot Lange lijnen Hiërarchie aan opdrachtgevers Extra regielaag Concentratie  extra complexiteit Zorgt voor veel discussies Ophanging project Kleine pet, grote pet Rol van CIO Centrale versus decentrale bevoegdheden management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag

Uitdaging 2 – samenhang in het projectenportfolio Van defensief naar offensief Focus naar “meer waarde halen uit projecten” Focus naar “bezuinigen mét ICT” Focus naar “gezonde risico’s nemen” Voorwaarden Minder mislukkingen Hoge mate van proces discipline management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag

Uitdaging 3 – samenhangende inzet van techniek IT is a commodity (Nicholas Carr, 2003) Rijksbrede infrastructuur Hergebruik bestaande systemen Rijksoverheid Cloud Consequenties Standaard versus specials Technische kennis lekt weg Technology push leveranciers Wist u dat Hergebruik vaak mislukt Voorwaarden Hoge mate van proces discipline Excellente architectuurvisie management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag

Uitdaging 4 – continu trainingsprogramma Komt langzaam op gang Diversiteit aan doelgroepen Opdrachtgevers: lastige doelgroep Regievoerders: ontheemd Kruisbestuiving werkt Voorwaarden Afstemming initiatiefnemers Samenhang in trainingsportfolio Geleerde lessen vanuit level 2 management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag

Conclusies Professionalisering komt langzaam op gang Governance school  geen samenhang in managementlagen Management school  geen procesdiscipline Sociologische school  fragmentarisch Analytische school  te weinig aandacht Agile school  stille opmars Geen regie op professionalisering Gebrek aan visie/ richting Niet planmatig Heel veel tegelijk Professionalisering en consolidatie Wie brengt ze samen ? management school proces governance school regels & toezicht analytische school inhoud agile school flexibiliteit sociologische school mens & gedrag

Vooruitblik Tweede seminar Opleiden Quality Assurance Procesdiscipline Experimenteren & leren Bereiken level 2 Besturingsprocessen Portfoliomanagement Werken onder architectuur

© inspearit – George Leih – Den Haag