Internationale marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingplanning en -strategie
Advertisements

De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
strategie als een proces
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
International Business Adviser
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marktsegmentatie en positionering
Presentatie bedrijfsplan
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Nederland en de rest van de wereld
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Internationale marketing H7 – Internationale marktselectie H8 – Het kiezen van een entreestrategie Internationale marketing

Avondprogramma: H7 Internationale Marktselectie A. Een model in 4 stappen; Peter B. SWOT-analyse, Marktexpansie- strategieën en het internationaal product-/marktportfolio; Sander C. Activerende werkvorm H8 Het kiezen van een entreestrategie; Ben

Internationale marktselectie: MKB-bedrijven versus grote bedrijven Internationale marktselectie vaak een reactie op een prikkel van buitenaf. In andere gevallen IMS gebaseerd op: Een geringe “mentale” afstand; Een gering “culturele” afstand; Een geringe geografische afstand

Internationale markselectie: MKB-bedrijven versus grote bedrijven Internationale marktselectie: MKB-bedrijven versus grote bedrijven Internationale markselectie: MKB-bedrijven versus grote bedrijven Grote bedrijven: Een proactievere en systematischere benadering. Verschillende factoren bepalend voor de selectie van een of meer buitenlandse markten (Figuur 7.1) Bedrijfskenmerken Omgevingskenmerken

Figuur 7.1 Potentiële bepalende factoren bij de selectie van buitenlandse markten

Internationale Marktsegmentatie

Stap 1: Stap 2: Criteria definiëren Effectieve segmentatie Meetbaarheid Toegankelijkheid Omvang/winstgevendheid Haalbaarheid Hoofdstuk 5 en 6: PEST-model Poltiek/juridisch Economisch Sociaal/cultureel technologisch

Stap 1: Stap 2: Criteria definiëren Algemene criteria/kenmerken Specifieke criteria/kenmerken Geografische locatie Culturele kenmerken Taal Levensstijlen Politieke factoren Persoonlijkheid Domografie Opvattingen Economie Vooroordelen Industriële structuur Smaak Technologie Sociale organisatie Religie Scholing

Stap 3: De screening van markten/landen Screeningproces in 2 delen: De preliminaire screening De fijnmazige screening Ad 1. Grofmazig terugbrengen van het aantal markten. BERI en BMI Ad 2. Competenties van het bedrijf worden in aanmerking genomen. (preliminaire: inleidend,voorafgaand)

Stap 3: De screening van markten/landen Figuur 7.3 De marktaantrekkelijkheid/concurrentiekrachtmatrix

Stap 4: De ontwikkeling van subsegmenten in Stap 4: De ontwikkeling van subsegmenten in landen en over landsgrenzen heen. Standaardtechnieken om markten binnen landen te segmenteren; secundaire segmentatie door: Demografische/economische factoren Levensstijlen Consumentenmotivaties Geografie Afnemersgedrag Psychografische factoren, Enz.

Figuur 7.4 Transnationale clustering van de West-Europese markt

Avondprogramma: H7 Internationale Marktselectie A. Een model in 4 stappen; Peter B. SWOT-analyse, Marktexpansie- strategieën en het internationaal product-/marktportfolio; Sander C. Activerende werkvorm H8 Het kiezen van een entreestrategie; Ben

SWOT-analyse Strength Weakness Opportunities Threats sterkte zwakte kansen Threats bedreigingen

SWOT-analyse Strength Intern Weakness Opportunities Extern Threats Micro-omgevingsfactoren Opportunities Extern Threats Meso-omgevingsfactoren Macro-omgevingsfactoren

SWOT-analyse

Marktexpansiestrategieën

Marktexpansiestrategieën Betreding volgens: Watervalmethode (beperkt aantal markten of één markt) Regenbuimethode (meerdere markten tegelijk) Toetreding over internationale markten: Geconcentreerd (beperkt aantal producten) Gediversifieerd (meerdere producten)

Internationale product-/marktportfolio Portfolioanalyse Manier om de internationale marktselectie met de productdimensie te combineren.

Internationale product-/marktportfolio

Avondprogramma: H7 Internationale Marktselectie A. Een model in 4 stappen; Peter B. SWOT-analyse, Marktexpansie- strategieën en het internationaal product-/marktportfolio; Sander H8 Het kiezen van een entreestrategie; Ben

Hoe toe te treden? Welke strategie? Entreestrategie kiezen 100% geëxternaliseerd. (weinig controle, risico, veel flexibiliteit) Gedeelde controle, risico en eigenaarschap 100% Geïnternaliseerd. (Veel controle, risico, weinig flexibiliteit)

Keuze-regels werkwijze entree Naïeve regel: Dezelfde strategie voor diverse buitenlandse markten. Pragmatische regel: Voor elke markt een werkbare strategieregel. Doorgaans te beginnen met een weinig risicovolle entreestrategie. Strategische regel: Voor elke markt strategie bepalen d.m.v. vergelijken en evalueren.

Transactiekostenbenadering De transactie staat centraal, niet het bedrijf. (Winst maken staat centraal) Wie de tussenpersoon ook is, frictie kan ontstaan tussen producent en tussenpersoon.

Transactiekostenbenadering Opportunistisch gedrag tussenpersonen Kostenverdeling als bijv. tussenpersonen beweren te veel geld moeten uitgeven ter bevordering van de verkoop of proberen lagere fabrieksprijzen te krijgen. Opportunistisch gedrag producenten Dreiging dat producent van strategie veranderd.

Transactiekostenbenadering Hoe kan tussenpersoon deze dreiging het hoofd bieden: Persoonlijke relatie vormen. Creëren eigen, onafhankelijke identiteit (imago) voor het product. Toevoegen meerwaarde aan het product, zoals VTN (voor-tijdens-na) service.

Keuzefactoren entreestrategie Interne factoren Externe factoren Gewenste kenmerken van de methode Transactiespecifieke factoren

Keuzefactoren entreestrategie 1. Interne factoren Bedrijfsgrootte: Beschikbaarheid middelen. Internationale ervaring bedrijf/managers Product/dienst: Fysieke kenmerken zoals gewicht/waarde.

Keuzefactoren entreestrategie 3. Gewenste kenmerken van de methode Risico-aversie Controle Flexibiliteit

Keuzefactoren entreestrategie 2. Externe factoren Sociaal culturele afstand thuis- en gastland Landrisico/vraagonzekerheid Marktomvang en groei Directe en indirecte handelsbarrières Concurrentie-intensiteit Klein aantal relevante tussenpersonen

Keuzefactoren entreestrategie 3. Transactiespecifieke factoren De ontastbare aard van van de knowhow, ofwel door specifieke kennis moeilijk over te dragen aan derden.

Internationale marketing H7 – Internationale marktselectie H8 – Het kiezen van een entreestrategie Internationale marketing