Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Beroep Pedagogisch Werker
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
De koers van de St. Josephschool
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
VVE: een doorgaande lijn?
Landelijke LEA-conferentie
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Onderwijs op de Masten in
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Agenda uurKoffie en thee uurVerbeterplannen Floris uurVerkeer – School op seef uurWorkshopronde uurPauze uurWorkshopronde.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Van onderwijzen naar leren
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Groep 7 en 8.  Deel1: algemeen groep 7/8  Deel 2: informatie voortgezet onderwijs.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
IKC Klarendal.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Verschillen in onderwijskansen
Doorlopende leerlijnen PCOU
jaarplan en speerpunten
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door: Margreet Mulder CBS De Rank – Onstwedde

Situatie in Onstwedde De Bast: voor kinderen van 2 – 17 jaar De Bast: voor kinderen van 2 – 17 jaar

Situatie in Onstwedde (2) Peuterspeelzaal (De Peuterkorf), primair onderwijs (CBS De Rank) en voortgezet onderwijs (UBBO Emmius) onder één dak Peuterspeelzaal (De Peuterkorf), primair onderwijs (CBS De Rank) en voortgezet onderwijs (UBBO Emmius) onder één dak Verdeling in 4 units Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO Themagroepen (o.a. VVE) Themagroepen (o.a. VVE)

Pilot VVE-PO  Betrokken organisaties: - Christelijke basisschool - Peuterspeelzaal - Kinderdagverblijf  3 verschillende stichtingen/verenigingen  Inzetten op: - Doorlopende leerlijn taal, rekenen en zorg - Aansluiting didactische aanpak - Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat

Themagroep VVE (PO en Psz) Taal en rekenen Acties: Methode-onderzoek Methode-onderzoek Doelen voor het Jonge Kind (SLO), n.a.v. referentieniveaus Doelen voor het Jonge Kind (SLO), n.a.v. referentieniveaus POPsz LINN-project / RIK²- project Speerpunt: Taal / Woordenschat Opbrengstgericht werken / Effectieve instructie Ontwikkelingsgericht onderwijs Methode: Schatkist Methode: Startblokken

Themagroep VVE (PO en Psz) Zorg  Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat:  Kijkwijzers  Klassenbezoeken  Signaleren van zorgleerlingen en interventies  ‘Leerlingen’ is vast agendapunt in het Themagroep-overleg  Afspraken over de overdracht:  Overdrachtsformulier  Warme overdracht  Cito LOVS  Overleg intern begeleiders psz-po

Ouderbetrokkenheid Organiseren gezamenlijke ouderavond: Organiseren gezamenlijke ouderavond: - taal en lezen - taal, rekenen en sociaal-emotioneel Regelmatig aan een gezamenlijk thema werken Regelmatig aan een gezamenlijk thema werken Ouderhulp bij gezamenlijke activiteit Ouderhulp bij gezamenlijke activiteit

Werkgroep VVE (Gemeentelijk) Stuurgroep Stuurgroep Alle PO-scholen, peuterspeelzalen én kinderopvang Alle PO-scholen, peuterspeelzalen én kinderopvang Convenant Convenant Meerjarenplanning, speerpunten o.a.: Meerjarenplanning, speerpunten o.a.: Professionalisering leidsters en leerkrachten Professionalisering leidsters en leerkrachten Klassenbezoeken m.b.v. kijkwijzers Klassenbezoeken m.b.v. kijkwijzers Overdracht (formulier, Cito LOVS digitaal) Overdracht (formulier, Cito LOVS digitaal) Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. doelen SLO) Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. doelen SLO) Ouderbetrokkenheid vergroten Ouderbetrokkenheid vergroten Werken met clustergroepen Werken met clustergroepen VVE-workshops op de gemeentelijke onderwijsdag VVE-workshops op de gemeentelijke onderwijsdag

Tips en tops  Met elkaar in gesprek zijn!  Goede overlegstructuur (stuurgroep – werkgroep – clustergroep)  Mensen van de praktijk met elkaar in gesprek brengen  Neuzen dezelfde kant op  Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) en de dagelijkse praktijk  Organiseren van gezamenlijke activiteiten  Opstellen convenant en meerjarenplanning: Doel  Neem de tijd voor de bewustwording en professionalisering van de voorschoolse instellingen