Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Imago/perceptiemeting VDAB januari 2015
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Inleiding
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Objectieven 3 In 2012 heeft de VDAB samen met TNS een bekendheids- en perceptieonderzoek uitgevoerd bij 2 belangrijke stakeholdergroepen, namelijk het brede publiek en werkzoekenden enerzijds en de werkgevers anderzijds. Het afgelopen jaar heeft de VDAB samen met het strategisch communicatiebureau RCA sterk ingezet op het verhogen van de merkbekendheid bij deze doelgroepen. VDAB wenst opnieuw poolshoogte te nemen van de toestand bij deze doelgroepen anno Het onderzoek dient een antwoord te formuleren op de volgende vragen: Welke is de naambekendheid van VDAB en ‘concurrerende’ instellingen, voorzieningen (spontaan en geholpen)? Waarvoor staat VDAB (spontane inhoudelijke bekendheid)? Welk beeld heeft men van de VDAB (imago-perceptie)? Welke zijn de motivatoren om zich tot VDAB en ‘concurrerende’ instellingen, voorzieningen, … te richten? Welke zijn de barrières om zich tot de VDAB te richten? Hoe wordt de VDAB geëvalueerd ? Evaluatie van de communicatie van de VDAB Gewenste informatiekanalen. Via welke kanalen haalt men informatie (+ frequentie van gebruik)? Via welke kanalen zou men informatie willen ontvangen? Bij werkgevers, groot publiek en werkzoekenden
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Methodologie – groot publiek 4 Inwoners van Vlaanderen 18-65, maar geen (brug)gepensioneerden, huisvrouwen, invaliden/arbeidsongeschikten + enkel laatstejaarsstudenten die daarna werk gaan zoeken BOOST : werkzoekenden (dus exclusief actieven met vast werk, (brug)gepensioneerden, huisvrouwen, invaliden/arbeidsongeschikten + enkel laatstejaarsstudenten die daarna werk gaan zoeken) Doelgroep Online, TNS Online Access Panel Onderzoeksmethode november 2014 Periode veldwerk N = 1227 interviews (hoofdsteekproef en boost), waarvan n=257 werkzoekenden Hoofdsteekproef n = 1059 Steekproef
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Steekproefbeschrijving - groot publiek 5 Groot publiekWerkzoekenden Ongewogen%Gewogen nGewogen %Gewogen nGewogen % GESLACHT Man 50 %56854 %11545 % Vrouw 50 %48846 %14255 % LEEFTIJD %36134 %12850 % %57154 %8734 % %12412 %4216 % ACTIEF Werkzoekend 10 %10510 % % Niet-werkzoekend 90 %95190 % -- Totaal100% % % Actief zonder vast werk12% Laatste jaarsstudent23% Werkloos62%
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Methodologie - werkgevers 6 Verantwoordelijken HR, zaakvoerders van bedrijven in Vlaanderen Doelgroep Telefonisch, bestand VDAB Onderzoeksmethode november 2014 Periode veldwerk N = 248 interviews Steekproef
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Steekproefbeschrijving - werkgevers 7 Werkgevers Ongewogen nOngewogen %Gewogen* nGewogen* % BEDRIJFSGROOTE 1-9 wns 6325 %21185 % wns 6627 %2912 % wns 5522 %42 % 100+ wns 6426 %42 % CONTACTPERSOON Zaakvoerder 8936 %16165 % HR Manager 8835 %3012 % HR medewerker 5723 %4418 % Andere 143 %125 % *Weging : naar proporties binnen het bestand aangeleverd door VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Actiepunten gedetecteerd in Groot publiek en werkzoekenden De vlot toegankelijke website is een echte troef = vrijwaren Werk maken van persoonlijke begeleiding en de perceptie van de snelheid van de oplossingen Aandacht voor de kwaliteit van het face to face contact voor de werkzoekenden en hun vraag naar meer telefonisch contact Werkgevers Aandacht voor een meer persoonlijke aanpak. Belang van de face to face contacten (account managers). Opportuniteit voor opleidingen = inhoudelijk beter afstemmen op de behoeften, vlot kunnen terugvinden van de gepaste opleidingen op de website
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB maakt progressie wat betreft een meer gepersonaliseerde aanpak/begeleiding en flexibiliteit Maar communicatie blijft ook anno 2014 verder een werkpunt Groot publiek en werkzoekenden Werkgevers Inhoudelijke bekendheid en ervaring blijven status quo Volgens werkzoekenden zet VDAB meer in op een gepersonaliseerde begeleiding en grondige analyse van de competenties dan 2 jaar geleden Website is het belangrijkste communicatiekanaal, maar vraag naar persoonlijk contact (face to face en telefonisch) blijft Telefonisch contact = vooral via het kantoor Servicelijn = weinig gebruikt en weinig gewenst (bekendheid? – >< persoonlijke begeleiding, vast contact) Aandacht voor kleinere ondernemingen heeft geloond VDAB evolueert gunstig in de perceptie van kennis- en expertisecentrum Positieve evolutie op het vlak van imago en NPS Ook hier blijft de vraag naar face to face contact pertinent 2014
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Groot publiek en werkzoekenden
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bekendheid van VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Spontane bekendheid van VDAB is gestegen zowel bij het groot publiek als bij de werkzoekenden 12 % OP BASIS: ALLEN WERK- ZOEKENDEN SPONTAAN (n=305) Bekendheid 2006 VDAB geholpen bekendheid: 89% 2012 (n=1103) WERK- ZOEKENDEN SPONTAAN (n=257) 2014 (n=1056) significant hoger dan 2012 significant lager dan 2012
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bekendheid van de diensten blijft status quo : Zowel het aanbieden van een job als opleidingen worden door ruim de helft van het groot publiek vermeld. De bekendheid van de diensten is niet hoger bij werkzoekenden. 13 % OP BASIS: KENT VDAB Bekendheid diensten TOTAALWERKZOEKENDEN
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ervaring/contact met VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS De ervaring met de diensten is over het algemeen vergelijkbaar met 2012 : voornamelijk in verband met het zoeken naar een job, opleidingen in 1/5 van de gevallen. Maar voor werkzoekenden loopt dit op tot 4 op 10 (gestegen t.o.v. 2014). 15 % OP BASIS: KENT VDAB TOTAALWERKZOEKENDEN
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Overwogen kanalen voor arbeidsbemiddeling blijven stabiel. VDAB is duidelijk de meest voor de hand liggende optie en dan bij uitstek via de website. 16 % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor arbeidsbemiddeling - TOTAAL *Werkwinkel VDAB: significant meer in Limburg (47%) en minder in West-Vlaanderen (26%).
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bij werkzoekenden zijn zowel VDAB als de interimkantoren toegenomen als overwogen kanaal voor arbeidsbemiddeling 17 % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor arbeidsbemiddeling - WERKZOEKENDEN *Werkwinkel VDAB: significant meer in Limburg (71%)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ook voor het volgen van beroepsopleidingen is de situatie stabiel : VDAB wordt het meest overwogen, kort op gevolgd door opleidingscentra. 18 % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor opleiding - TOTAAL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bij werkzoekenden wint de website van VDAB aan belang als kanaal voor het vinden van een opleiding. 19 % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor opleiding - WERKZOEKENDEN
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Motivatoren en barrières om te kiezen voor VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Arbeidsbemiddeling : Voor werkzoekenden zijn de gratis dienstverlening, een vlot toegankelijke website en meer kansen op de arbeidsmarkt de belangrijkste motivatoren. Sterke vooruitgang op de ‘grondige analyse van de competenties’ 21 TOP 10 motivatoren voor VDAB werkzoekenden – arbeidsbemiddeling - % 2014 de dienstverlening is gratis49 heeft een vlot toegankelijke website, waarop ik snel vind wat ik zoek43 geeft iedereen een kans op een job35 om me in regel te stellen voor mijn werkloosheidsuitkering30 is bij mij in de buurt24 helpt mij met mijn CV op te stellen27 helpt mij met hoe ik moet solliciteren27 laat me toe om discreet en anoniem te zoeken naar interessante vacatures25 geeft me meer kans op een job van onbepaalde duur 24 zijn actief met mij bezig, volgen mij heel regelmatig op 24 Base (n=)223 Significante vooruitgang op : “maakt een grondige analyse van wat voor iemand ik ben en welke competenties ik heb” van 12% (2012) naar 23% (2014) werkzoekenden % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL NIET Barrières voor de VDAB – arbeidsbemiddeling - % VDAB overwegen VDAB niet je bent verplicht om in te gaan op voorstellen die men je doet bieden me functies aan die niet helemaal bij me passen is eerder voor laaggeschoolden ik heb het gevoel er slechts een nummer te zijn de vacatures die men communiceert zijn vaak al ingevuld niet iedereen krijgt er evenveel kansen om geholpen te worden men moet er eerst heel wat testen afleggen (persoonlijkheidstesten,...)65133 geeft mij enkel kans op tijdelijke jobs5462 is betalend2370 Is vooral bedoeld voor hogere profielen2180 is niet officieel, dan ben ik niet in regel voor mijn werkloosheidsuitkering2126 Base (n=) Groot publiekwerkzoekenden Arbeidsbemiddeling – barrières: Niet passende functies en verplichting om in te gaan op voorstellen, reeds ingevulde vacatures belemmeren om voor VDAB te kiezen
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Opleiding -motivatoren: Voor werkzoekenden zijn de gratis opleiding, meer kansen op de arbeidsmarkt en een uitkering blijven ontvangen de belangrijkste motivatoren. Sterke vooruitgang op ‘officiële diploma’ 23 TOP 10 motivatoren voor VDAB werkzoekenden – opleiding- % 2014 de opleidingen zijn gratis59 met deze opleidingen heb ik meer kansen op de arbeidsmarkt44 ik blijf een uitkering ontvangen tijdens mijn opleiding44 de opleidingen zijn praktijkgericht38 biedt een officieel diploma37 heeft een vlot toegankelijke website, waarop ik snel vind wat ik zoek29 de opleidingen sluiten zeer goed aan bij wat ik wens te bereiken28 biedt korte opleiding aan27 zowel laag- als hooggeschoolden kunnen er terecht25 je kan er stages doen23 Base (n=)190 Significante vooruitgang op: van 20% (2012) naar 37% (2014) werkzoekenden % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Opleiding - barrières: Toch blijven heel wat werkzoekenden er van overtuigd dat het diploma niet officieel is en dat de opleiding vooral voor laaggeschoolden zijn. Motivatie van andere deelnemers blijkt minder een probleem te zijn dan 2 jaar geleden. 24 Barrières voor de VDAB – opleiding- % VDAB overwegen de VDAB niet de opleidingen zijn vooral op laaggeschoolden gericht de opleidingen gebeuren enkel tijdens de werkuren biedt geen officieel diploma de andere deelnemers zijn niet al even gemotiveerd de opleidingen zijn te eenvoudig de opleidingen zijn niet praktijkgericht genoeg45710 je kan er geen of weinig stages doen44105 de opleidingen gaan te ver van huis door de opleidingen duren te lang2386 de opleidingen gebeuren ook na de werkuren ('s avonds en weekend)4343 de opleidingen zijn betalend4295 Base (n=) % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL NIET Groot publiekwerkzoekenden
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Beoordeling & imago
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS NPS blijft te laag, zowel voor groot publiek als voor werkzoekenden. % OP BASIS: KENT VDAB Net promotor score: (% score 9-10) – (% score 0-6) Net promotor score: (% score 9-10) – (% score 0-6)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Aanbevelen 27 % ON BASE: KENT VDAB Groot publiekwerkzoekenden
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Imago bij groot publiek is ongewijzigd : VDAB is de referentie in de markt en betrouwbaar maar kan nog sterker voor de dag komen op het vlak van persoonlijke begeleiding en snelheid van de oplossingen % OP BASIS: KENT VDAB (n=1038) Imago van de VDAB – TOTAAL2012 (n=1038)2014 (n=1015)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ook bij werkzoekenden is het imago van VDAB quasi ongewijzigd. Wel is er vooruitgang te merken op ‘goede persoonlijke begeleiding’ % OP BASIS: KENT VDAB (n=1038) Imago van de VDAB – WERKZOEKENDEN2012 (n=277)2014 (n=248)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB wordt als meer flexibel beschouwd dan 2 jaar geleden door het groot publiek. Bij werkzoekenden zien we een vooruitgang op communicatief zijn. 30 % OP BASIS: KENT VDAB VDAB is als organisatie voldoende … TOTAALWERKZOEKENDEN
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Communicatie
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ook anno 2014 blijft communicatie een werkpunt. Situatie is status quo. % OP BASIS: MAAKT GEBRUIK VAN AANBOD ‘goed’ Werk- zoekenden (n=199) Communicatie
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Website is ook in 2014 veruit het meest gebruikte kanaal. Mijn loopbaan online is meer gebruikt dan in % OP BASIS: KENT VDAB (n=1038) Groot publiek Gebruikt communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website is veruit het meest gebruikte en gewenste kanaal. % OP BASIS: KENT VDAB (n=1038) Groot publiek Gebruikt communicatiemiddel Gewenst communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website blijft veruit het meest gebruikte en gewenste kanaal. % OP BASIS: KENT VDAB (n=1015) Groot publiek Gebruikt communicatiemiddel Gewenst communicatiemiddel Gewenst bij diegenen met ervaring
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bij werkzoekenden merken we vooral een stijging in het gebruik van mijn loopbaan online. % OP BASIS: KENT VDAB (n=277) Werkzoekenden Gebruikt communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website is veruit het meest gebruikte en gewenste communicatiemiddel, maar bij werkzoekenden is ook het face to face contact belangrijk en wensen ze meer telefonisch contact % OP BASIS: KENT VDAB (n=277) Werkzoekenden Gebruikt communicatiemiddelGewenst communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website is veruit het meest gebruikte en gewenste communi- catiemiddel, maar bij werkzoekenden is ook het face to face contact belangrijk en wensen ze meer telefonisch contact % OP BASIS: KENT VDAB (n=248) Werkzoekenden Gebruikt communicatiemiddelGewenst communicatiemiddel Gewenst bij diegenen met ervaring
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Frequentie van gebruik van de kanalen is stabiel. % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL Groot publiek Frequentie van gebruik van de communicatiemiddelen
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Frequentie van gebruik van de kanalen is stabiel. Bij werkzoekenden worden de website en Mijn loopbaan online meest frequent gebruikt. % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL Werkzoekenden Frequentie van gebruik van de communicatiemiddelen
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Evaluatie van de kanalen is ook vrij stabiel, behalve servicelijn = gedaald. Hoogste tevredenheid over Mijn loopbaan online. Stijging voor beurzen(maar is beperkte groep). Tevredenheid van de communicatiemiddelen Groot publiek % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ook bij werkzoekenden is de evaluatie van de kanalen vergelijkbaar met 2 jaar geleden. Tevredenheid van de communicatiemiddelen Werkzoekenden % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Focus Laatste jaarstudenten 43 Kennis: Noemen VDAB minder vaak spontaan (62% vgl met 74% voor totaal van de werkzoekenden) Weten in mindere mate dat VDAB aan loopbaanbegeleiding doet en hulp biedt bij solliciteren Ervaring: 4 op 10 hebben reeds contact gehad met VDAB. Face to face is ook voor deze groep het meest gebruikte kanaal, nochtans ligt dit beduidend lager dan bij andere werkzoekenden. Doorgaans hebben zij minder ervaring met elk van de communicatiekanalen. Overwogen kanalen voor arbeidsbemiddeling: meer websites van bedrijven zelf en linkedin + eigen netwerk Imago VDAB: Deze doelgroep heeft doorgaans een positiever imago van VDAB dan andere werkzoekenden, vooral wat betreft ‘professionalisme’, ‘oplossingsgericht zijn’, ‘ervoor zorgen dat men snel een juiste job of opleiding vindt’ heeft deze groep een positiever beeld. Ook vinden zij VDAB dynamischer. NPS score is beter (-11) dan voor de overige werkzoekenden.
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Werkgevers
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bekendheid van VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Als het gaat om tewerkstelling, opleidingen en loopbaandienstverlening blijft VDAB de referentie bij werkgevers. Spontane bekendheid voor VDAB stabiel, maar de Werkwinkel is heel wat minder gekend. 46 % OP BASIS: ALLEN significant hoger dan 2012 significant lager dan 2012 Bekendheid 2012 (n=242)2014 (n=248)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Spontane bekendheid van VDAB is stabiel in alle subgroepen qua bedrijfsgrootte 47 % OP BASIS: ALLEN significant hoger dan totaal significant lager dan totaal Bekendheid - Spontaan wns10-49 wns50-99 wns100+ wns VDAB wns10-49 wns50-99 wns100+ wns VDAB significant hoger dan 2012 significant lager dan 2012 Acerta31072 Cevora11074 Hudson0008 Interimkantoren OCMW0022 Partena---- PWA0500 RVA SD Worx39912 Syntra Werkwinkel0222 Base (n=) Acerta91618 Cevora1147 Hudson0026 Interimkantoren OCMW0222 Partena0662 PWA0020 RVA SD Worx Syntra Werkwinkel0220 Base (n=)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB wordt anno 2014 meer gezien als een informatiecentrum rond werk en opleiding dan 2 jaar geleden. ‘Zoeken van een geschikte kandidaat’ neemt af. 48 % OP BASIS: KENT VDAB Bekendheid diensten significant hoger dan 2012 significant lager dan
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Ervaring/contact met VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS De ervaring met de diensten van de VDAB is uitgebreid, maar concentreert zich toch voornamelijk rond aanwerving en informatie. Meer informatieverstrekkende functie in % OP BASIS: KENT VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS wns10-49 wns50-99 wns100+ wns Heeft contact gehad AANWERVING (VACATURE PLAATSEN+KANDIDAAT ZOEKEN) Voor het zoeken van een geschikte kandidaat, iemand aan te nemen Voor het aanbieden van een job\vacature INFORMATIE Informatie rond tewerkstellingsmaatregel en van de overheid Informatie rond subsidies, opleidingscheques Informatie rond werk en opleiding Informatie rond arbeidswetgeving Informatie rond HR- beleid Informatie en advies bij de carrière van onze werknemers OPLEIDING (ZOEKEN+VOLGEN) Voor het volgen van een VDAB-opleiding Voor het zoeken naar opleidingsmogelijkheden voor het personeel Geen van deze31754 Weet niet1002 Basis (n=) In 2012 hadden grote bedrijven hebben meer ervaring met de dienstverlening van de VDAB % OP BASIS: KENT VDAB significant hoger dan totaal significant lager dan totaal
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS wns10-49 wns50-99 wns100+ wns Heeft contact gehad AANWERVING (VACATURE PLAATSEN+KANDIDAAT ZOEKEN) Voor het zoeken van een geschikte kandidaat, om iemand aan te nemen Voor het aanbieden van een job\vacature INFORMATIE Informatie rond werk en opleiding Informatie rond tewerkstellingsmaatregel en van de overheid Informatie rond arbeidswetgeving Informatie rond subsidies, opleidingscheques Informatie rond HR- beleid Informatie en advies bij de carrière van onze werknemers OPLEIDING (ZOEKEN+VOLGEN) Voor het volgen van een VDAB-opleiding Voor het zoeken naar opleidingsmogelijkheden voor het personeel geen van deze23743 Basis (n=) Grote bedrijven hebben meer ervaring met de dienstverlening van de VDAB % OP BASIS: KENT VDAB significant hoger dan totaal significant lager dan totaal
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Bij het naar op zoek gaan naar een nieuwe werknemer blijft is VDAB ongewijzigd top of mind en gaat dit contact in de eerste plaats via de website. Werkwinkel in 2014 wordt meer overwogen dan servicelijn. % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor arbeidsbemiddeling Contact: 2012 : 68% 2014 : 73% *Werkwinkel VDAB: het meest in kleine bedrijven (bij 1-9 werknemers: 50% <> bij 100+ werknemers: 34%).
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB wordt in vergelijking met 2 jaar geleden vaker overwogen voor opleidingen (via werkwinkel). Er blijven, vergeleken met huidig contact, nog heel wat opportuniteiten. % OP BASIS: ALLEN Overwogen kanalen voor opleiding Contact: 2012 : 25% 2014 : 27% *Werkwinkel VDAB: het meest in kleine bedrijven (bij 1-9 werknemers: 48% <> bij 100+ werknemers: 27%).
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Motivatoren en barrières om te werken met VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Arbeidsbemiddeling : De motivatoren om voor VDAB te kiezen worden intensiever. Vooral de grondige analyse van de competenties van de kandidaat, de snelheid en professionaliteit van reageren en de behulpzaamheid zijn troeven. 56 TOP 10 - Motivatoren voor de VDAB – arbeidsbemiddeling maken een grondige analyse van wat voor iemand de kandidaat is en welke competenties deze heeft 2345 reageert snel en professioneel op mijn vragen2543 de contactpersonen zijn zeer behulpzaam2943 komt snel met een aanbod2642 mijn vacature wordt snel gepubliceerd2540 heeft pro-actieve werknemers die een extra inspanning doen om mijn bedrijf te leren kennen 1437 biedt mij goed advies rond het opstellen van functieprofielen en doet een kwaliteitscontrole van de vacature 1937 bieden gemotiveerde mensen aan1835 biedt mij de meeste kans op de juiste kandidaat voor de job2334 je hebt er een vaste contactpersoon1733 % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Arbeidsbemiddeling – barrières : Indien men niet voor VDAB kiest, ligt dit vooral aan de overtuiging dat men ervoor moet betalen, maar ook omdat de kandidaten niet aansluiten bij de vacature. T.o.v. 2 jaar geleden is dit minder omdat men zich slechts een nummer voelt. 57 Barrières voor de VDAB – arbeidsbemiddeling is betalend833 bieden me kandidaten aan die niet helemaal bij de vacature passen2425 is eerder voor laaggeschoolden1524 bieden niet echt gemotiveerde kandidaten aan2918 ik heb het gevoel er slechts een nummer te zijn2910 niet elk bedrijf krijgt er evenveel kansen om geholpen te worden79 is vooral bedoeld voor hogere profielen71 de dienstverlening is te traag70 % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL NIET Overwegen VDAB niet 27 % Overwegen VDAB niet 31 %
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Opleiding : De motivatoren om voor VDAB te kiezen die gestegen zijn t.o.v zijn – opleidingen tijdens de werkuren, maar ook de grondige analyse van de noden van het bedrijf. 58 TOP 10 - Motivatoren voor de VDAB – opleiding zowel laag- als hooggeschoolden kunnen er terecht7383 de opleidingen zijn betaalbaar7783 de opleidingen worden gesubsidieerd7280 de opleidingen zijn praktijkgericht8179 de opleidingen gebeuren tijdens de werkuren5375 biedt korte opleiding aan6971 de opleidingen sluiten zeer goed aan bij wat we wensen te bereiken 7565 heeft een vlot toegankelijke website, waarop ik snel vind wat ik zoek 7964 maakt een grondige analyse van de noden en welke opleiding bij ons bedrijf past 4262 de opleidingen vinden dicht bij de onderneming plaats7059 % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Opleiding-barrières : Voor zij die VDAB niet overwegen blijft dit vooral door het niet aangepast zijn aan de behoeften van de onderneming. Worden meer aangehaald dan in 2012: vooral op laaggeschoolden gericht, te eenvoudig, enkel tijdens de werkuren, te duur. 59 Barrières voor de VDAB – opleidingen de opleidingen sluiten onvoldoende aan bij wat mijn bedrijf nodig heeft3750 de opleidingen zijn vooral op laaggeschoolden gericht1229 de opleidingen zijn niet praktijkgericht genoeg2028 de opleidingen zijn te eenvoudig928 de opleidingen vinden te ver van de onderneming plaats2524 de opleidingen gebeuren enkel tijdens de werkuren923 de opleidingen gebeuren ook na de werkuren1120 de opleidingen zijn te duur417 de opleidingen kunnen niet in de onderneming zelf plaats vinden510 de opleidingen duren te lang85 de opleidingen zijn vooral op hooggeschoolden gericht22 % OP BASIS: OVERWEGEN DIT KANAAL NIET Overwegen VDAB niet 56% Overwegen VDAB niet 34%
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Beoordeling & imago
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS NPS is een flink stuk verbeterd (maar enkel bij de kleinere ondernemers). % OP BASIS: KENT VDAB (n=237) Net promotor score: (% score 9-10) – (% score 0-6) Net promotor score: (% score 9-10) – (% score 0-6)
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS De gemiddelde score wat betreft het aanbevelen van de VDAB aan collega’s ligt hoger dan in % ON BASE: KENT VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB maakte progressie op betrouwbaarheid en behulpzaamheid % OP BASIS: KENT VDAB Imago van de VDAB
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS VDAB is beter qua flexibiliteit. % OP BASIS: Kennen VDAB VDAB is als organisatie voldoende …
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Communicatie
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS De gepersonaliseerde aanpak is behoorlijk gestegen. % OP BASIS: MAAKT GEBRUIK VAN AANBOD Communicatie
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Website en telefonisch contact zijn even belangrijk in het contact nemen met VDAB. In 2014 zowel meer en als face to face contact. % OP BASIS: KENT VDAB (n=237) Gebruikt communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website en telefonisch contact zijn even belangrijk in het contact nemen met VDAB. De wens om meer face to face contact is heel duidelijk. % OP BASIS: KENT VDAB (n=237) Gebruikt communicatiemiddelGewenst communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS : Website en telefonisch contact zijn even belangrijk in het contact nemen met VDAB. De wens om meer face to face contact blijft duidelijk. % OP BASIS: KENT VDAB (n=244) Gebruikt communicatiemiddelGewenst communicatiemiddel
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Meest intensief gebruikt : VDAB website, mijn VDAB online en pers- en mediaberichten. Face to face contact is eerder occasioneel. % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL Frequentie van gebruik van de communicatiemiddelen
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Men is minder uitgesproken tevreden over sommige communicatie- kanalen (VDAB online, face to face), maar ontevredenheid stijgt niet. Algemeen is men meer tevreden over de seminaries en beurzen. % OP BASIS: GEBRUIK COMMUNICATIEMIDDEL Tevredenheid van de communicatiemiddelen
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Conclusies
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Breed publiek en werkzoekenden (1/2) 73 Kennis en ervaring Wat inhoudelijke bekendheid en ervaring met VDAB betreft is de situatie vrij vergelijkbaar met Nochtans zien we positieve signalen in de spontane bekendheid en hebben meer werkzoekenden de weg naar VDAB gevonden voor een opleiding. Bij werkzoekenden wordt VDAB meer dan in 2012 overwogen als kanaal voor arbeidsbemiddeling (maar zo ook de interimkantoren). Zowel de website als de werkwinkel stijgen. Ook voor opleiding zit bij werkzoekenden de website in de lift als overwogen kanaal om een opleiding te zoeken. De servicelijn blijft achter in gebruik, maar ook als gewenst kanaal. Telefonisch contact gebeurt eerder naar de kantoren, dan naar de servicelijn, wat de verwachting van een vaste contactpersoon benadrukt. Voor werkzoekenden zijn de gratis dienstverlening, een vlot toegankelijke website en meer kansen op de arbeidsmarkt de belangrijkste motivatoren om voor VDAB te kiezen. Maar het meest opvallende is een sterke vooruitgang op de ‘grondige analyse van de competenties’ Imago Geen grote verschuivingen op het vlak van imago. Wel een vooruitgang bij werkzoekenden voor ‘goede persoonlijke begeleiding’ VDAB wordt als meer flexibel beschouwd dan 2 jaar geleden door het groot publiek. Bij werkzoekenden zien we een vooruitgang op communicatief zijn.
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Breed publiek en werkzoekenden (2/2) 74 Communicatie Toch blijft ook anno 2014 communicatie een werkpunt. Website is ook in 2014 veruit het meest gebruikte kanaal. Mijn loopbaan online is meer gebruikt dan in Persoonlijk contact (face to face of telefonisch) blijft voor de werkzoekenden belangrijk als gewenst kanaal. Frequentie van gebruik van en tevredenheid over de kanalen is status quo. Actiepunten De Servicelijn dient bekeken te worden. Deze wordt door weinigen gebruikt, wat eventueel zou kunnen wijzen op een bekendheidsprobleem. Echter als we deze communicatiemogelijkheid voorstellen, scoort deze ook niet goed als gewenst contactkanaal. Bij personen die de Servicelijn gecontacteerd hebben zijn er 6 op 10 die dit kanaal opnieuw wensen te gebruiken, maar ook dit aantal ligt lager dan bij de andere meer gebruikte kanalen. Telefonisch contact gebeurt eerder naar het kantoor, wat de verwachting van een vaste contactpersoon benadrukt. Online is het belangrijkste kanaal en dient optimaal te worden ingezet met de anno 2015 mogelijkheden en toepassingen (maximale interactiviteit) Blijvende verwachting van face to face contact en een stijging van het bezoek aan de werkwinkel in sommige regio’s geven aan dat dit kanaal de nodige aandacht verdient.
Imago/perceptiemeting VDAB 2014 © TNS Werkgevers 75 Kennis en ervaring Spontane bekendheid van VDAB bij werkgevers is stabiel (over alle groepen van bedrijfsgrootte heen). VDAB wordt anno 2014 meer gezien als een informatiecentrum over werk en opleiding dan 2 jaar geleden. ‘Zoeken naar een geschikte kandidaat’ neemt af. Dit is ook zichtbaar in de ervaring van deze werkgevers met de VDAB (vaker in informatieverstrekkende functie). Positieve evolutie op grondige analyse van de noden van het bedrijf als motivator om voor de VDAB te kiezen. Voor arbeidsbemiddeling wordt VDAB meer dan in 2012 via de werkwinkel en in minder via de servicelijn overwogen, ook als overwogen kanaal voor opleiding is de werkwinkel gestegen. Imago NPS is een flink stuk verbeterd (maar enkel bij de kleinere ondernemers). VDAB maakte progressie op betrouwbaarheid, behulpzaamheid en flexibiliteit en kent een betere evaluatie op gepersonaliseerde aanpak. Communicatie De wens om meer face to face contact blijft ook in 2014 gelden. Seminaries en beurzen werden zeer gesmaakt. Actiepunten De aandacht voor kleinere ondernemers heeft geloond. Deze piste heeft zeker verdere toekomst. De perceptie van de meer gepersonaliseerde aanpak (+ positieve evaluatie van de grondige analyse van de noden van het bedrijf) moet zeker gevrijwaard blijven. Ook bij de werkgevers komt het minder gebruiken en overwegen van de servicelijn aan het licht.