Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Advertisements

De marketingmixstrategie
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Bedrijfsadministratie EcoMo 3.1 De Balans Havo 3.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Productiemiddelen H8 B129 – B131 Stan & Boudewijn.
Logistiek management: begrippen en principes
Welvaart Hoofdstuk 2.
Niet-commerciële organisaties
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 1
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
VWO 4: Vraag & aanbod Hoofdstuk 2: De producent: het bedrijfsleven
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Doelen Soorten vormgeving.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Bedrijfseconomie (De Boer, Brouwers)
Midden in de wereld:.
Boekhouding en administratie
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Aantekeningen hfst 6.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Het geheel van vraag en aanbod
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
Hoofdstuk 11 Vreemd vermogen (11.1 t/m 11.4) 11.1 behoefte aan Vreemd vermogen 11.2 vreemd vermogen 11.3 indeling naar looptijd 11.4 Vreemd vermogen op.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
College 1 Uitleg OWE en studiewijzer Theorie: H10.1 t/m 5 Opgave 10.1 en opgave
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten Basisboek Bedrijfseconomie Sheets hoofdstuk 3 Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers Alle rechten voorbehouden.
Hoofdstuk 6 Productie.
De productiestructuur
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.5 t/m 3.7.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Economie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
3.1 PRODUCTIE.
Midden in de wereld:.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Internationale marketing
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Beste havo 4..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Rekening courant krediet Crediteuren €
Economische kringloop
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Financiering van de onderneming
Nederland en de rest van de wereld
Marktgedrag.
Marktgedrag.
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk © 2012 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer Kracht 2015

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie G RIEKSE OIKONOMIA ( = HUISHOUDMANAGEMENT ) Economie: de wetenschap die bestudeert hoe de mens met schaarse middelen handelt om zijn behoeften te bevredigen. Adam Smith 1776 : An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations begin voor economie als wetenschappelijke discipline. Het begin

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.1 Economie en bedrijfseconomie (1) Algemene economie: bestudeert relaties tussen/ binnen consumenten en producenten  Macro: groot: Land, Maatschappij  Micro: klein: binnen consument/ producent Bedrijfseconomie: bestudeert (productie)organisaties  Financial accounting  Management accounting  Financiering Commerciële economie/ Marketing Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.3

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.1 Economie en bedrijfseconomie (2) Bedrijfsadministratie Boekhouden Vastleggen en verstrekken van niet-financiële feiten Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.4

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.2 Bedrijfshuishouding (1) Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.5 Financieel-economisch zelfstandige productieorganisatie

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Produceren Productieproces Grondstoffen Eindproduct Assembleren Halffabricaten

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Wat is een bedrijf? voorbeeld Samenwerking tussen >2 PAX Samen maken Samen winst maken

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.2 Bedrijfshuishouding (3) Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.8 Het productieproces Input Aanwending van productiemiddelen Omzettingsproces Output Voortgebrachte producten of diensten

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.2 Bedrijfshuishouding (4) Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.9 Leveranciers Werknemers Verschaffers van EV en VV Overige Afnemers Overheid Bedrijfs- huishouding LoonArbeid Producten Ontvangsten i.v.m. verkoop Infrastructuur Subsidies Bijdrage Vermogen Productiemiddelen Gelduitgaven i.v.m. aanschaf productiemiddelen Aflossing Interest Dividend Belasting Prestaties

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.2 Bedrijfshuishouding (5) Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie Inkoopmarkt Bedrijf Verkoopmarkt Overheid Vermogensmarkt Omzettings- proces Liquide middelen Gelduitgaven Producten Geldontvangsten Productiemiddelen BelastingenSubsidies Aantrekken van Vreemd en Eigen vermogen Betaalde interest Betaalde dividend Aflossingen Goederenstroom Primaire geldstroom Secundaire geldstroom

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.2 Bedrijfshuishouding (6) © 2008 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer Kracht 2010

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie uitwerking 1.14 Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie a Uitgaande primaire geldstromen: aankoop gebouwen en machines € inkoop grondstoffen € betaling loon € belasting over de winst € totaal:€ b Ingaande primaire geldstromen: verkoop van eindproducten € ontvangen subsidie € Totaal € c Uitgaande secundaire geldstroom: aflossing vreemd vermogen € betaling interest € totaal€ d Ingaande secundaire geldstromen: uitgifte van aandelen € opnemen van een lening € totaal:€

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Graanboer Graanhandelaar Molenaar Bakker ↓ consument Bedrijfskolom: Overzicht van de productiefasen die een product doorloopt van oerproducent naar consument (vertikaal georganiseerd). Bijvoorbeeld: Brood Bedrijfstak: (branche) alle bedrijven die een zelfde soort product of handelingvoortbrengen; Bijv. graanproducenten, aardappeltelers, tuinders enz. 1.3 Bedrijfstak en bedrijfskolom (1)

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voor:Na: Weverij Kledingfabriek Dames/herenkleding Kledingfabriek Dameskleding KledingwinkelDameskledingwinkel ↓↓ Consument 1.3 bewegingen in bedrijfskolom Specialisatie: Bedrijf legt zich toe op één /enkele onderdelen van de totale productie: NB: De bedrijfskolom wordt smaller.

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voor:Na: Molenaar BroodbakkerBrood en banketbakker ↓↓ Consument Branchevervaging: Een sterke mate van parallellisatie. Bedrijf neemt een ander product (uit een andere bedrijfskolom maar in hetzelfde stadium van verwerking) in assortiment op. NB: De bedrijfskolom wordt breder. 1.3 bewegingen in bedrijfskolom Parallellisatie:

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voor:Na: Fabriek Grossier (groothandel) Fabriekswinkel Winkel ↓↓ Consument Opeenvolgende fasen in bedrijfskolom worden samengevoegd (bijv. uitschakelen van de grossier of fabrieksverkoop) NB: De bedrijfskolom wordt korter. 1.3 bewegingen in bedrijfskolom Integratie:

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voor:Na: Oliemaatschappij/raffinaderijOliemaatschappij TankstationRaffinaderij Tankstation ↓↓ Consument Afstoten van een bewerking naar een andere bedrijfstak. NB: De bedrijfskolom wordt langer. 1.3 bewegingen in bedrijfskolom Differentiatie:

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.3 Bedrijfstak en bedrijfskolom (2) Concrete markt Abstracte markt Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.18

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.4 Doelstellingen van organisaties Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie Doelstelling van de organisatie Strategie Operationele doelen

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Missie Een missie van een bedrijf is een beknopte omschrijving van de hogere doelstelling van een bedrijf. Missie Unilever Wij willen mensen overal ter wereld voorzien van producten die goed zijn voor hen en voor anderen. Missie tempoteam In de snel veranderende wereld maakt Tempo-Team, met een eigentijdse en vernieuwende visie op het gebied van HR en het aanbieden van daaruit voortvloeiende pragmatische oplossingen, mensen en organisaties succesvoller.

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.5 Concurrentieverhoudingen (1) Vijfkrachtenmodel van Porter Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie Potentiële toetreders AfnemersLeveranciers Substituten Concurrentie tussen branchegenoten

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Concurrentiestrategie (Porter) Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Waardeketen (Porter)

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Maatschappelijk verantwoord ondernemen

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie 1.5 Concurrentieverhoudingen (2) Marktvormen Monopolie Oligopolie Monopolistische concurrentie Volledige mededinging Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie -1.25

voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie college/bedrijfseconomie-voor-besturen college/bedrijfseconomie-voor-besturen Hoofdstuk 1 – Betekenis van de bedrijfseconomie