PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

NLT Feest zonder katers.
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Risico-onderzoek Nouradine El Baz Afdeling Milieupolitie en bodem Methodologie voor verspreidingsrisico.
Ben Immers - TrafficQuest
Reistijdbetrouwbaarheid
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Jan Mihl Jan Mihl 2 Inleiding Vooral informatief Bestaande modellen tunen Diverse aspecten De methode Het resultaat.
Verkeers- stellingenspel
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
In het verkeer.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Academische vaardigheden - C1.5
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Welkom bij de automatische Salarisbepaler
Autonome auto’s Een onderzoek naar comfort, veiligheid en betrouwbaarheid van autonome functies in automobielen. Abstract In dit onderzoek is onderzocht.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Wie is de modellen man / vrouw van het jaar 2009? De Quiz Test je modelkennis! 9e PLATOS Colloquium Provinciehuis Utrecht.
Wie is de modellen man / vrouw van het jaar 2008? De Quizz Test je modelkennis! 8e PLATOS Colloquium Provinciehuis Utrecht.
Wie is de modellen man / vrouw van het jaar 2011? De Quizz Test je modelkennis! 11e PLATOS Colloquium “Complexiteit van modellen” Provinciehuis Utrecht.
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Gedrag.
Gedrag.
Vwo6 WiskA Toepassing van differentiaalrekenen Extra opgaven.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Innovaties in het LMS/NRM: een nieuw Groeimodel (GM3) Remko Smit (RWS-WVL) & Marits Pieters (Significance) Platos Colloquium 2016, Apeldoorn 9 maart 2016.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Transities in de zorg Draagvlak, Bekendheid en Informeren.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen.
Schatronde.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Meten en meetkunde in het verkeer
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Verkeersvoorspellingen met modellen
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Raaklijn aan een grafiek Grafiek van f’(x)
Rekenen met verhoudingen
Kwantitatief onderzoek
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen

“To get more people riding bicycles, we need to meet their needs; the need to be safe & feel safe, the need to reach a destination conveniently & comfortably, and the need to enjoy yourself while riding a bicycle.” PLATOS Colloquium Hoe effectief is het verhogen van comfort? Hoeveel fietsers gaan gebruiken maken van de fietsroutes? Hoeveel nieuwe fietsers zullen er ‘ontstaan’ bij het verhogen van het comfort?

3 “Er bestaat een ‘blinde vlek’ als het gaat over modellering van fietsverkeer.” PLATOS Colloquium 2016

4 Beschrijvende kant: “In de eerste plaats is het detailniveau van het gehele modelproces voor fietsverkeer niet nauwkeurig genoeg.” Verklarende kant: “Een tweede punt is dat het schatten van de gedragsparameters voor langzaam verkeer een flinke verbeterslag verdient.” - NM Magazine, 2015 PLATOS Colloquium 2016

5 Een theoretische onderbouwing van fietsgedrag, met betrekking tot route-comfort aspecten is gevonden. De invloed van deze comfort aspecten op route-keuze en vervoerswijze-keuze (modal split) is onderzocht. De gevonden gedragsparameters kunnen worden geïmplementeerd in het Aimsun Verkeersmodel. PLATOS Colloquium 2016

6 Een ‘Stated Preference’ keuze experiment is opgezet. Huidige onderbouwingen zijn vaak nog gebaseerd op GPS-data en aannames. Stated Preference maakt de exacte factoren inzichtelijk die bijdragen aan de route-keuzes. PLATOS Colloquium 2016

7 Keuze voorbeeld Route A = 15 minuten Route B = 19 minuten PLATOS Colloquium 2016

8 Keuze voorbeeld Route A = 15 minuten Route B = 19 minuten PLATOS Colloquium 2016

9 Online enquête 728 Respondenten Standaard fiets E-Bike Korte afstand Lange afstand RecreatiefWoon-werk Rit doeleinde Afstandsklasse Type fiets PLATOS Colloquium 2016

10 Type fietspad PLATOS Colloquium 2016

11 Wegdek kwaliteit PLATOS Colloquium 2016

12 Kruispunt zonder voorrang Kruispunt met verkeerslicht Kruispunt met voorrang Helling Visualisatie van aspecten PLATOS Colloquium 2016

13 Route-keuze factoren van meest naar minst belangrijk: 1.Type Fietsvoorziening 2.Wegdek Kwaliteit 3.Helling 4.Reistijd verkorting op korte afstanden 5.Kruispunt zonder voorrang 6.Snelheid van overig autoverkeer 7.Reistijd verkorting op lange afstanden 8.Kruispunt met verkeerslicht 9.Kruispunt met voorrang PLATOS Colloquium 2016

14 Vervoerswijze-keuze factoren van meest naar minst belangrijk: Fiets 1.Fiets parkeervoorziening 2.Route-comfort 3.Reistijd verkorting Auto 1.Reistijd verkorting 2.Auto parkeervoorziening 3.Reistijd vertraging Openbaar Vervoer 1.Reistijd verkorting 2.Reistijd vertraging PLATOS Colloquium 2016

15 Verschillen gevonden tussen sub- groepen in onderzoek: Fietsers / E-Bikers: E-Bikers hechten meer waarde aan de aanwezigheid van een vrijliggend fietspad en voelen meer impact bij het ontbreken van een voorziening Afstandsklassen: Reistijd winning van 1 minuut is belangrijker op korte afstanden, op langere afstanden wordt comfort belangrijker PLATOS Colloquium 2016

16 Verschillen gevonden tussen sub- groepen in onderzoek: Afstandsklassen: Wegdek kwaliteit heeft meer invloed op de route-keuze naarmate de afstand toeneemt. Leeftijdsgroepen: Oudere mensen hechten meer waarde aan vrijliggende fietspaden. PLATOS Colloquium 2016

17 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: PLATOS Colloquium 2016

18 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: 50% Voorkeur: PLATOS Colloquium 2016

19 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: 50% Voorkeur: Conventioneel Model: PLATOS Colloquium 2016

20 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Nut-waarde: β Kruispunt zonder voorrang Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Nut-waarde: β Kruispunt met verkeerslicht Kruispunt 1:Kruispunt 2: 46%54% Voorkeur: Volgens resultaten:Volgens Resultaten: PLATOS Colloquium 2016

21 Toepassing van de resultaten PLATOS Colloquium 2016

22 Toepassing van de resultaten PLATOS Colloquium 2016

23 Toepassing van de resultaten 15 minuten 17 minuten A B PLATOS Colloquium 2016

24 Toepassing van de resultaten Verkeer Toedeling: Op basis van kortste route voorkeur aanname in conventionele modellen: Route A: 67,5% Route B: 32,5% PLATOS Colloquium 2016

25 Toepassing van de resultaten Utility Route A: V = Utility Route B: V = Invullen van de Logit formule geeft: Route A = Route B = Verkeer Toedeling: Op basis van kortste route voorkeur aanname in conventionele modellen: Route A: 67,5% Route B: 32,5% Volgens gevonden parameters: Route A: 43,8% Route B: 56,2% PLATOS Colloquium 2016

26 Een uitgebreide set van comfort aspecten is onderzocht en kwantitatief onderbouwd. Antwoord kan worden gegeven op: Waarom fietsers ergens fietsen En hoe veel belangrijker het ene aspect is ten opzichte van het andere Een gedetailleerder netwerk voor de fiets kan worden gecreëerd in het verkeersmodel Route keuze gedrag kan worden gesimuleerd, rekening houdend met de omgevingsfactoren De effecten van omgevingsfactoren op de vervoerswijze keuze zijn gevonden en kunnen worden gebruikt in multimodale modellen PLATOS Colloquium 2016

Bedankt voor uw aandacht! 27