‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De natuurwetenschappelijke methode
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Werkgroep Ecologie Verbanden tussen insect en landschap Kennis toepassen in natuurbeheer Introductie van ruimtelijke schalen Methodiek voor ordening gegevens.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
De nieuwe syllabus scheikunde
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Competentiegericht leren vmbo
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
De Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
PLG Interdisciplinariteit
Met de Kennisbasis in zee!
Natuur en Techniek in de Basisschool
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Kritisch denken ‘vertaald’
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Product van TU Delft, SEC
Visie op het economieonderwijs
ECONOMIE en IT (A stroom)
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Faculteit Bètawetenschappen

Outline van de werkgroep Voorgeschiedenis denkwijzen in Nederland Next Generation Science Standards: crosscutting concepts Voorbeelden van denkwijzen Voor/nadelen van deze aanpak Mogelijkheden in de opleiding? 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 2

Rapport cie Boersma et al (2010) Kernconcepten: Expliciete introductie bij: Systeem *biologie Schaal *biologie, natuur en scheikunde Verandering *scheikunde Energienatuur- en scheikunde Materienatuurkunde Ruimte Tijd Wisselwerkingbiologie, scheikunde 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 3

Next Generation Science Standards Dimension 3: Crosscutting Concepts 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 4

Vergelijking Kennisbasis NL met Next Generation Science Standards US 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 5

Voorbeeld 1: schaal, verhouding, hoeveelheid Grootte van objecten: powers of ten Grootte van afstanden: nanometer - lichtjaar Tijdsduur van processen: nanoseconde – millennium – geologische tijd Eigenschappen van materie: (sub)micro – macro – mega Meetmethoden variëren op schaalniveau Logaritmische schalen: Richter, pH, dB Uitdrukken van grootheden in verhoudingen: dichtheid – snelheid – vermogen – concentratie Effecten van verhouding oppervlakte – volume 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 6

Voorbeeld 2: oorzaak en gevolg Contexten: gedrag, milieu, gezondheid, geologie, chemie, elektra Patronen oorzaak-gevolg: Correlationeel versus causaal Rol van mechanismen Beschrijving van mechanismes op verschillend niveau: lichtschakelaar versus submicro fenomeen NGSS video: 2rtZG_L7ho89oFsaYL3kUWqNGSS video: 2rtZG_L7ho89oFsaYL3kUWq 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 7

Leerdoelen oorzaak en gevolg Oorzaak en gevolg kunnen onderscheiden bij verschijnselen Relaties tussen oorzaak en gevolg kunnen leggen Onderscheid kunnen maken tussen correlatie en oorzaak Verschijnselen in natuur en techniek kunnen voorspellen op basis van kennis van mechanismen Herkennen dat verschijnselen meerdere oorzaken kunnen hebben Patronen kunnen verklaren met mechanismen Mechanismen op verschillende schaalniveaus kunnen beschrijven Systematisch kunnen zoeken naar oorzaken van falende systemen Beweringen over oorzaak-gevolg kritisch kunnen beschouwen 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 8

Voorbeelden van vragen bij oorzaak en gevolg Wat heeft dit verschijnsel veroorzaakt? Is er sprake van een of meerdere oorzaken? Is de verklaring op micro- of macroschaal? Welke gevolgen kan X hebben? Mag je wel concluderen dat Y het gevolg is van X wanneer er sprake is van correlatie? Is er wellicht een oorzaak Z voor zowel X als Y? Is er sprake van een direct gevolg of een verhoogde kans op een gevolg? Waarom functioneert een ontwerp niet in de praktijk? Wat zou er gebeuren als het ontwerp op bepaalde punten wordt aangepast? 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 9

Voorbeeld 3: stabiliteit en verandering Processen: klimaat, evolutie, gezondheid, uitdijing heelal, geofysische processen, ecosysteem, fysisch en chemisch evenwicht Rol van krachten en energie Stabiel, cyclisch en dynamisch evenwicht Feedback Tijdschaal Relatie met patronen, systemen, causaliteit 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 10

Leerdoelen stabiliteit en verandering De mate van verandering kunnen uitdrukken in grootheden Verschillende soorten evenwicht (statisch, dynamisch en cyclisch) kunnen onderscheiden De rol van feedback bij stabiliteit kunnen aangeven Verandering op diverse tijdschalen kunnen bezien De oorzaken van veranderingen kunnen aangeven Het belang van een stabiele omgeving voor het functioneren van organismen kunnen onderbouwen 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 11

Voorbeelden van vragen bij stabiliteit en verandering Van welk soort evenwicht is sprake bij stabiliteit? Wat is de aard van de verandering? Wat veroorzaakt veranderingen? Wat veroorzaakt stabiliteit? In welk tempo en op welke schaal vinden veranderingen plaats? Wat bepaalt de snelheid van veranderingen? Wat is het belang van stabiliteit in een bepaalde situatie? 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 12

Voorbeeld 4: denkwijzen bij radioactiviteit 1.Patronen: halveringstijd bij radioactief verval 2.Schaal: verval op micro-niveau; late effecten op macro-niveau 3.Oorzaak/gevolg: oorzaak radioactiviteit; oorzaak van effecten 4.Systemen: vervalschema’s 5.Behoud: aantal kerndeeltjes; energie 6.Structuur/functie: afscherming; focus bij bestraling 7.Stabiliteit/verandering: aard instabiliteit; veranderingen in kern 8.Duurzaamheid: radioactief afval; duurzame energiebronnen 9.Risico’s/veiligheid: natuurlijke radioactiviteit; ALARA-principe 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 13

Vragen over denkwijzen? 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 14

Voor- en nadelen van deze aanpak Biedt mogelijkheden om samenhang te brengen in het bèta- onderwijs Helpt leerlingen om publicaties over onderzoek te interpreteren Kan leerlingen enthousiasmeren Maar: Kan een te theoretische aanpak worden Er is nog niet veel lesmateriaal beschikbaar op dit gebied Vraagt om voorbereiding van docenten 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 15

Mogelijkheden in de lerarenopleiding? Cursus vakdidactiek: Kennismaken met doel en inhoud van de kennisbasis Voorbeelden van lesmateriaal bestuderen Ontwikkelen van activiteiten over denkwijzen door studenten Vakinhoudelijke cursussen: Benoemen van denkwijzen waar mogelijk 21 mei 2014 Crosscutting concepts in de lerarenopleiding 16