Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Taal en rekenen in het mbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Inleiding Regionale Stuurgroep
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Inleiding Landelijk platform
Nieuw Nederlands 4e editie
Op naar…
Project Proceshuis Road show
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
NU ENGELS.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mijn opleidingsbeeld.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Research Centre for Education and the Labour Market
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Research Centre for Education and the Labour Market
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
De rekenvaardige burger
Transcript van de presentatie:

Welkom

Vroeger en nu

Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend geheel Er werd gewerkt aan de hand van cases “Dossier” extrafunctioneel

Ontwikkelingen in vogelvlucht Competentiegericht onderwijs Taal als integraal onderdeel van projecten maar ook… weer/meer aandacht voor afzonderlijke vaardigheden minder frontaal, meer maatwerk

(Nieuw) taalbeleid Wat verstaat men precies onder 'taalbeleid'? Antwoord: In de Nederlandse context wordt met het begrip 'taalbeleid' de opgave van het onderwijs aangeduid om zowel binnen het vak Nederlands als in de overige vakken maatregelen te nemen die leerlingen in staat stellen de taalvaardigheid te verwerven die noodzakelijk is om alle lessen te kunnen volgen. De regiegroep van de 1e fase van het Taalforum

(Nieuw) taalbeleid Wat verstaat men precies onder 'taalbeleid'? Antwoord: In de Nederlandse context wordt met het begrip 'taalbeleid' de opgave van het onderwijs aangeduid om zowel binnen het vak Nederlands als in de overige vakken maatregelen te nemen die leerlingen in staat stellen de taalvaardigheid te verwerven die noodzakelijk is om alle lessen te kunnen volgen. De regiegroep van de 1e fase van het Taalforum

(Nieuw) taalbeleid Het perspectief onderwijs - opgave - verantwoordelijkheid - voorwaarden scheppend - aangeven van context (school/beroepspraktijk) - vormgeven van relevant onderwijs

(Nieuw) taalbeleid Het leerlingperspectief - verantwoordelijkheid - invloed op leerproces - ervaren van context (school/beroepspraktijk) - volgen van relevant onderwijs

taalbeleid Wat zijn kernwaarden van taalbeleid voor u ?

taalbeleid Vanuit de sector - integrale leerlijn en ondersteunende leerlijn - het “wat” spreken we af, het “hoe” is aan de docent - examinering organiseren we samen - vele eilanden maken vaste wal

Positie van taalonderwijs leerling schoolbedrijf

Positie van taalonderwijs Taaleisen zijn geformuleerd in KD Opbouw kwalificatiedossier: A beeld van de beroepengroep B kwalificaties (monteur, eerste monteur etc) C uitwerking van de kwalificaties D verantwoording

Positie van taalonderwijs Deel B kwalificaties (voorbeeld dossier installeren) “Als de wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in werking treedt zullen de voor het mbo vastgestelde referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen van toepassing zijn. Op dat moment vervallen de generieke eisen aan Nederlandse taal zoals geformuleerd volgens het raamwerk Nederlands en opgenomen in het brondocument Leren, Loopbaan en Burgerschap. De toewijzing van referentieniveaus aan mbo-opleidingen is als volgt: het referentieniveau 2F is van toepassing voor kwalificaties op niveaus 1, 2 en 3, het referentieniveau 3F is van toepassing voor kwalificaties van niveau 4.”

Positie van taalonderwijs Deel C uitwerking van de kwalificaties “De Monteur Elektrotechnische installaties informeert de klant over de werkzaamheden en geeft duidelijk aan wat deze kan verwachten, zodat er geen misverstand bestaat over de uit te voeren werkzaamheden.” (monteur niveau 2) “De Leidinggevend Monteur …signaleert meerwerk. Hij meldt wijzigingen tijdig bij de betrokkenen. Als aanspreekpunt beantwoordt hij vragen van het eigen team, de werkvoorbereiding en de ontwerpafdeling en van derden met betrekking tot de werkzaamheden.” (leidinggevend monteur niveau 4)

Positie van taalonderwijs Deel D De verantwoording In deel B zijn de wettelijke referentieniveaus (Meijerink) voor talen, rekenen en wiskunde opgenomen.

Positie van taalonderwijs leerling schoolbedrijf Referentieniveaus Meijerink

Organisatie van taalonderwijs beroepsgerichte deel ondersteunende leerlijn (theorie, taal, burgerschap, rekenen) opleiding/leerlijn – oude situatie

Organisatie van taalonderwijs beroepsgerichte deel ondersteunende leerlijn (theorie, taal, burgerschap, rekenen) taalonderwijs en –examinering (referentieniveaus) opleiding/leerlijn – nieuwe situatie

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Keuze docentteamsector - didactische uitgangspuntenXXX - wijze van toetsingXX - beoordelingssystematiekX - structuur van examineringXX - keuze voor methodeXX

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Didactische uitgangspunten - gericht op behoefte van student - heldere ondersteunende leerlijn, gericht op behalen niveau - relevante geïntegreerde leerlijn gericht op behoefte vanuit beroep - lessen zijn gericht op (verder) ontwikkelen taalvaardigheden - individuele ondersteuning/maatwerk

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Toetsing - aantal toetsen wordt sterk gereduceerd - toetsing loopt in de pas met taaldomeinen - producten uit beroepscomponent wegen mee in taaldossier - elke vaardigheid de juiste toets (methodemix)

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Beoordelingssytematiek - van eigen lijn naar landelijke lijn - eenduidigheid voor hele sector - overstappen naar andere opleiding wordt makkelijker

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Structuur - twee leerlijnen - 0-meting (TNT, maar ook RNT) - onderwijs, veelal op maat - test-hertest - examinering

Organisatie van taalonderwijs Organiseren betekent keuzes maken Methode (vooral de voorwaarden) - maximaal flexibel - afstemming over generiek deel - eigenheid in specifiek deel - vaak zelf ontwikkeld - ontwikkelen, delen, leren, doorontwikkelen

Organisatie van taalonderwijs beroepsgerichte deel ondersteunende leerlijn (theorie, taal, burgerschap, rekenen) 1 e leerlijn – ondersteuning beroepssspecifiek = taalonderwijs

Organisatie van taalonderwijs taalonderwijs 2 e leerlijn – generiek tnt examen = onderwijs toets

Doorlopende leerlijn(en) 1F 1S2F 2S 3F 3S 4F 4S 1F: eind basisonderwijs 2F: eind VMBO/MBO 1t/m3 3F: eind HAVO/MBO 4 4F: eind VWO

Doorlopende leerlijn(en) PO VMBOMBO

Doorlopende leerlijn(en) PO VMBOMBO bavosekwalificatiekerndoelen

Doorlopende leerlijn(en) PO VMBOMBO bavosekwalificatiekerndoelen 1F2F 3F

Doorlopende leerlijn(en) PO VMBOMBO bavosekwalificatiekerndoelen 1F2F 3F

Doorlopende leerlijn(en) Waar liggen de kansen - generiek samen - docentenuitwisseling (= meer dan kennisuitwisseling) - gemeenschappelijk kader - taalportfolio