Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een bericht speciaal voor jouw m’n
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoe kun je Geloven? 1.
Wat maakt het leven zinvol?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Johari venster & feedback
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
De kunst van het fouten maken
CanDo Coaching.
Presentatie Bijeenkomst 4
Schrijven met een strategie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Woord van Leven Juli 2014.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Om soms eens dieper over na te denken
Altijd online!.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Verschillende rollen en stijlen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Centraal Examen Nederlands
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Loopbaancompetenties
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
LOB zeven stappen naar succes
Ze kunnen het omdat jij dat denkt
Prestatiegedrag.
De FoutenFabriek Frank Deuring
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven

Effecten op leerprestaties (John Hattie 2009, Visible Learning, meta-analyse 800 studies)   Feedback geven .73 Metacognitieve vaardigheden aanleren .69 Strategieën aanleren .60 Directe instructie .59 Sociaal economische status kind .57 Doelstellingen expliciteren .56 Hoge verwachtingen leraar .43 Samenwerkend leren .41 Schoolleider .36 Huiswerk .29 Klassengrootte .21

Groeigerichte feedback Legt de relatie tussen inspanning en resultaat Richt zich op de aanpak, het proces Richt zich op het belang van oefenen en repeteren Richt zich op de noodzaak van fouten Richt zich op het doorzetten na mislukking Richt zich op het belang van focus en concentratie Richt zich op het gestelde en haalbare doel Reflecteert op de noodzakelijke vaardigheden En werkt beter als de relatie goed is, ruimte wordt gelaten, reële verwachtingen worden geuit, waardering wordt uitgesproken en er een doel is.

Hoe interpreteren wij deze woorden eigenlijk? Definieer Talent Capaciteiten Karakter Overtuiging Inzicht

Hoe interpreteren wij deze woorden eigenlijk? statisch groei Talent Iets wat je van jongs af aan hebt (of niet) De potentie die iedereen heeft om iets te ontwikkelen Capaciteiten De lat tot waar iemand kan komen als hij zich inspant Het vermogen om in alle situaties te blijven leren Karakter Genetisch bepaalde eigenschappen Door ervaringen ontwikkelde stijl van handelen Overtuiging Zeker weten dat iets waar is Ervaringsinzicht, kan veranderen Inzicht Bijna niet te leren, je hebt het of je hebt het niet Groeit ‘vanzelf’ door oefening , verwerking, verdieping

Groeimindset opmerkingen “Als je uitdagingen aangaat is het maken van fouten onvermijdelijk.” “Dat was een taaie klus. Ik vind het erg knap hoe je je geconcentreerd hebt en de klus afgemaakt hebt.” “Dit is inderdaad een moeilijk onderwerp. Dat is een van de dingen die het leuk maakt.” “Fouten maken en er van leren is heel belangrijk.” “Heb je er iets van geleerd?” “Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?” “Hoe heb je dit aangepakt?” “Iedereen kan altijd leren.” “Van feedback kun je leren.” “Van succes van anderen kun je vaak iets leren.” “Vond je het leuk om dit te doen?” “Waar wil je je de komende tijd op richten?” “Wat begrijp je al wel en wat begrijp je nog niet?” “Wat kun je de volgende keer beter doen?” “We vinden het belangrijk om elkaar te helpen leren en groeien.” “Zou je me wat feedback kunnen geven op hoe ik dit aangepakt heb?”

Maak statische feedback groeigericht Fixed (statisch) Growth (groei) Slimme opmerking hoor! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Ben je faalangstig?

Feedback vanuit statische en groeimindset Fixed (statisch) Growth (groei) Slimme opmerking hoor! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Ben je faalangstig? Goed geanalyseerd! Je hebt snel door welke aanpak hier werkt Je laat je afleiden waardoor je je niet concentreert Probeer je eens helemaal te richten op de opgave Evenwichtige vlakverdeling in je foto! Je herhaalt jezelf steeds! Zonder inspanning wordt het niets Hoe bang ben je dat het niet lukt?

Austin’s Butterfly https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms

Niveaus van feedback Taakniveau: Voor welke taak sta je, wat wil je (precies) realiseren? Procesniveau: Wat is je gekozen aanpak? Welke vaardigheden vraagt dit van jou (en eventueel van anderen)? Hoe heb je het werkproces ingericht? Zelfregulatieniveau: Hoe hou je zicht en controle op je eigen leerproces? Stuur je jezelf bij als het niet gaat zoals je wil? Leer je van je eigen aanpak? Zelfniveau: Als je ziet hoe het proces loopt, wat zegt dat dan over jezelf? Wat heb je te doen, te ontwikkelen?

Oefening Feedback op de aanpak Casus: Je hebt geconstateerd dat leerling Peter het huiswerk al een paar keer niet gemaakt heeft. Na de les spreek je hem er weer op aan. Hij zegt dat hij het wel probeert, maar eenmaal achter zijn bureau, weet hij niet hoe te beginnen en houdt er snel mee op. ‘Ik denk dat dit vak te moeilijk voor me is’ verzucht Peter. Welke feedback is hier passend?

Feedback boven de waterlijn Vragen stellen eronder

Feedback onder de waterlijn Tanja zit vaak te kletsen. Daardoor concentreert ze zich niet op de les en mist de helft. Je wil haar de spiegel voorhouden en je gevoel is: ‘Als je zoveel kletst, mis je de helft en wordt het niks.’ Bedenk passende feedback ‘onder de waterlijn’.

Feedback geven ‘op maat’ Niet willen Wel kunnen Wel willen Niet kunnen Denk in elk vak aan één specifieke leerling en formuleer groeigerichte feedback.

Effectieve feedbackrelatie Groeimindset fb gever Vaardigheden fb-gever Groeimindset fb ontvanger Vaardigheden fb-ontvanger Taakniveau Procesniveau Zelfregulatieniveau Zelfniveau