Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Effecten op leerprestaties (John Hattie 2009, Visible Learning, meta-analyse 800 studies) Feedback geven .73 Metacognitieve vaardigheden aanleren .69 Strategieën aanleren .60 Directe instructie .59 Sociaal economische status kind .57 Doelstellingen expliciteren .56 Hoge verwachtingen leraar .43 Samenwerkend leren .41 Schoolleider .36 Huiswerk .29 Klassengrootte .21
Groeigerichte feedback Legt de relatie tussen inspanning en resultaat Richt zich op de aanpak, het proces Richt zich op het belang van oefenen en repeteren Richt zich op de noodzaak van fouten Richt zich op het doorzetten na mislukking Richt zich op het belang van focus en concentratie Richt zich op het gestelde en haalbare doel Reflecteert op de noodzakelijke vaardigheden En werkt beter als de relatie goed is, ruimte wordt gelaten, reële verwachtingen worden geuit, waardering wordt uitgesproken en er een doel is.
Hoe interpreteren wij deze woorden eigenlijk? Definieer Talent Capaciteiten Karakter Overtuiging Inzicht
Hoe interpreteren wij deze woorden eigenlijk? statisch groei Talent Iets wat je van jongs af aan hebt (of niet) De potentie die iedereen heeft om iets te ontwikkelen Capaciteiten De lat tot waar iemand kan komen als hij zich inspant Het vermogen om in alle situaties te blijven leren Karakter Genetisch bepaalde eigenschappen Door ervaringen ontwikkelde stijl van handelen Overtuiging Zeker weten dat iets waar is Ervaringsinzicht, kan veranderen Inzicht Bijna niet te leren, je hebt het of je hebt het niet Groeit ‘vanzelf’ door oefening , verwerking, verdieping
Groeimindset opmerkingen “Als je uitdagingen aangaat is het maken van fouten onvermijdelijk.” “Dat was een taaie klus. Ik vind het erg knap hoe je je geconcentreerd hebt en de klus afgemaakt hebt.” “Dit is inderdaad een moeilijk onderwerp. Dat is een van de dingen die het leuk maakt.” “Fouten maken en er van leren is heel belangrijk.” “Heb je er iets van geleerd?” “Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?” “Hoe heb je dit aangepakt?” “Iedereen kan altijd leren.” “Van feedback kun je leren.” “Van succes van anderen kun je vaak iets leren.” “Vond je het leuk om dit te doen?” “Waar wil je je de komende tijd op richten?” “Wat begrijp je al wel en wat begrijp je nog niet?” “Wat kun je de volgende keer beter doen?” “We vinden het belangrijk om elkaar te helpen leren en groeien.” “Zou je me wat feedback kunnen geven op hoe ik dit aangepakt heb?”
Maak statische feedback groeigericht Fixed (statisch) Growth (groei) Slimme opmerking hoor! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Ben je faalangstig?
Feedback vanuit statische en groeimindset Fixed (statisch) Growth (groei) Slimme opmerking hoor! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Ben je faalangstig? Goed geanalyseerd! Je hebt snel door welke aanpak hier werkt Je laat je afleiden waardoor je je niet concentreert Probeer je eens helemaal te richten op de opgave Evenwichtige vlakverdeling in je foto! Je herhaalt jezelf steeds! Zonder inspanning wordt het niets Hoe bang ben je dat het niet lukt?
Austin’s Butterfly https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms
Niveaus van feedback Taakniveau: Voor welke taak sta je, wat wil je (precies) realiseren? Procesniveau: Wat is je gekozen aanpak? Welke vaardigheden vraagt dit van jou (en eventueel van anderen)? Hoe heb je het werkproces ingericht? Zelfregulatieniveau: Hoe hou je zicht en controle op je eigen leerproces? Stuur je jezelf bij als het niet gaat zoals je wil? Leer je van je eigen aanpak? Zelfniveau: Als je ziet hoe het proces loopt, wat zegt dat dan over jezelf? Wat heb je te doen, te ontwikkelen?
Oefening Feedback op de aanpak Casus: Je hebt geconstateerd dat leerling Peter het huiswerk al een paar keer niet gemaakt heeft. Na de les spreek je hem er weer op aan. Hij zegt dat hij het wel probeert, maar eenmaal achter zijn bureau, weet hij niet hoe te beginnen en houdt er snel mee op. ‘Ik denk dat dit vak te moeilijk voor me is’ verzucht Peter. Welke feedback is hier passend?
Feedback boven de waterlijn Vragen stellen eronder
Feedback onder de waterlijn Tanja zit vaak te kletsen. Daardoor concentreert ze zich niet op de les en mist de helft. Je wil haar de spiegel voorhouden en je gevoel is: ‘Als je zoveel kletst, mis je de helft en wordt het niks.’ Bedenk passende feedback ‘onder de waterlijn’.
Feedback geven ‘op maat’ Niet willen Wel kunnen Wel willen Niet kunnen Denk in elk vak aan één specifieke leerling en formuleer groeigerichte feedback.
Effectieve feedbackrelatie Groeimindset fb gever Vaardigheden fb-gever Groeimindset fb ontvanger Vaardigheden fb-ontvanger Taakniveau Procesniveau Zelfregulatieniveau Zelfniveau