CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober 2015. Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Structuur secundair onderwijs
Geletterdheid….. Wat is dat?
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Ante Groep 14.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Structurele projectwerking in de Wingerd
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Overgang basis naar secundair
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Gelijke kansen op school: het kan!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Dag van het SO – workshop CLIL
voor Rotterdamse kinderen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
het katholiek basisonderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober 2015

Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren op de kaart van Europa. Zich meer gemotiveerd voelen om CLIL in te voeren in de eigen school.

10 jaar CLIL in Poperinge De geboorte De proeftuin De bestendiging Onderwijsdecreet XIII en het CLIL traject

CLIL: liefde op het eerste gezicht Voorjaar 2005 in Durbuy Les projets d’immersion in Wallonië sedert 1998 Succes van meertalig onderwijs in heel Europa behalve… CLIL is GOK

De keuze voor Frans Thuistaal Nederlands Tegen de taalgrens Tegen de Franse grens Liefst geen Engels (David March)

De geboorte: moeilijke bevalling Strikte taalwet van 1968 Enkel marge met de complementaire uren Mediastorm juni 2005 Start op 1 september 2005

De baby 1 ste leerjaar A handel

De baby 2 ste leerjaar handel

De kleuter 1 september 2007 – 30 juni proeftuinscholen Beperkte middelen Deelname aan wetenschappelijk onderzoek Verlenging tot juni 2014, zonder extra middelen

De kleuter 2 de graad handel 3+4 Handel CLIL Bedrijfseconomie4+2u4u Bedrijfseconomie-CLIL 3u Frans4+1u4u

De kleuter 2 de graad handel-talen 3+4 Handel- talen CLIL Bedrijfseconomie2+2u2u Bedrijfseconomie-CLIL 3u Frans4+1u4u

De kleuter 4 jaar CLIL

De basisschool: CLIL decreet 1 september scholen Aanpassing van ons traject alleen in het eerste jaar

CLIL decreet: opportuniteit 1 ste leerjaar A handel 1 Handel1 Handel- CLIL Handel2u Handel-CLIL 2u Aardrijkskunde1+1u1u Aardrijkskunde-CLIL 1u Techniek1+1u1u Techniek-CLIL 1u

CLIL: innovatief proces Proeftuin: Experimenteerruimte om op beperkte schaal uit te testen vooraleer algemeen in te voeren Beperkt in duur Voldoende breed om besluiten te kunnen trekken. Bottom-up (= versterking beleidsvoerend vermogen) – Eventueel op initiatief van scholen – Kansen tot eigen inbreng van de school – Aandacht voor elk proces Top –down – Afgelijnd inhoudelijk kader – Regelluwe omgeving – Ondersteuning en begeleiding – Controle

CLIL een voorbeeld van innovatie Niets is lastiger om aan te pakken, hachelijker om er de leiding over te nemen, of minder zeker van succes, dan het invoeren van nieuwe dingen, omdat degene die nieuwe dingen invoert, hen die het in de oude toestand goed ging, tot vijanden maakt en hen die het onder de nieuwe omstandigheden goed zou gaan, als lauwe verdedigers heeft. (Machiavelli)

CLIL: veranderingsmanagement Behoefte Visie Strategie Communicatie Gedragenheid Implementatie Evaluatie Inbedding

CLIL: behoefte Communicatieve vaardigheden verbeteren voor iedereen. – Zowel eerste taal – Alle moderne vreemde talen Leerlingen leven (bijna) uitsluitend in een Angelsaksische cultuur. Meer ‘natuurlijk’ en spontaan leren.

OLVi: visie op moderne vreemde talen Troef van de Vlamingen: meertaligheid (niet alleen Engels) behouden. Meer aandacht voor Frans t.o.v. Engels. Belang van goede communicatieve vaardigheden in meerdere talen voor alle leerlingen BSO en TSO. – Minstens 2 jaar minstens 1 complementair uur Engels in BSO en TSO. – Studiegebied handel: extra complementaire uren Frans. – Secretariaat-talen 2 uur Spaans. – Verzorging BSO stage in het Frans. – Klavertje 3 uitwisselingsproject ISC Barvaux. CLIL

CLIL: strategie Informeren om te kopiëren: – Google: alleen niet in Portugal, Ijsland en Vlaanderen – Literatuur: David Marsh – Pedagogische begeleiding/koepel – Wetenschappelijke studies – Ga kijken en luisteren Vorm een kleine groep

CLIL: communicatie en gedragenheid Zo breed mogelijk – Schoolbestuur – Personeel (pedagogische raad, LOC) – Ouders (ouderraad en infomoment) – Koepel/departement – CLB – Pers Continue informatiestroom In alle openheid voor heel het team

CLIL: keuze van de CLIL-vakken In principe elk vak Afhankelijk van de context, visie (en het personeel) Handel:zeer geschikt ICT:minder geschikt Bedrijfseconomie:geschikt Aardrijkskunde:geschikt Techniek:zeer geschikt

CLIL: de leraar maakt het verschil Vakspecialist Taal o Leraar Frans, met competentie voor het zaakvak o Vakleraar, met competentie voor het taalvak o Native speaker, met competentie voor het zaakvak Didactisch / pedagogisch: o creatief, werker o teamspeler o inzicht in CLIL

CLIL: de leraar een knelpuntberoep Leraren o Witte raaf o Vervangen o Werkdruk -> betere verloning? Lerarenopleidingen Pedagogische begeleiding

CLIL: didactisch materiaal Probleem: de leerplannen Eigen cursus Vertaling van de Nederlandse cursus Voordelen: o Inhoud: gelijk o Vakjargon identiek met zaakvak in het Nederlands o Realisatie van het leerplan o Bij overstap wordt de manier van werken onmiddellijk herkend.

CLIL: in de les Integratie van: o Didactiek van het zaakvak o Didactiek van het taalvak Leerinhouden sterk visueel ondersteunen Aandacht voor de motivatie – Actief leren – Goede feedback – Snoepjes (humor, spel)

CLIL: blijvende motivatie 80% CLIL67% CLIL 20% niet-CLIL33% niet-CLIL Overgang van CLIL naar niet-CLIL: zeer beperkt Eerste graad:zeer grote motivatie Tweede graad:moeilijker Leerlingenmotivatie blijvend ondersteunen want grotere leerinspanning noodzakelijk CLIL attest

CLIL: evaluatie van de leerling Toetsen en examens uitsluitend in het Frans Zelfde vragen voor CLIL en niet-CLIL Bonus voor de mate waarin leerling bij het Frans blijft o Leerling kan de vertaling van een vraag krijgen. o Leerling mag in het Nederlands antwoorden. Mondelinge proef: o Op het einde van het tweede leerjaar o Derde + vierde leerjaar: 2x/jaar

CLIL: de resultaten voor de leerling Meerwaarde van de didactische methode Intensievere verwerking van zaakvakmaterie en taal Sterk verhoogde taalcompetentie o Lezen:vlotter tekstbegrip, o Spreken:geen spreekvrees, zelfzeker o Luisteren:gesproken boodschappen begrijpen o Woordenschat: veel uitgebreider

CLIL: evaluatie van het OLVi o Evolutie onderzocht door de KUL binnen de proeftuin o Visitatie door Departement Onderwijs o Doorlichting 2014:Het onderwijsaanbod in Handel en Handel- talen is identiek. In beide studierichtingen wordt een hoog beheersingsniveau gerealiseerd. Al zijn de uitbreidings- en verdiepingsdoelen in Handel facultatief, toch worden ze daar eveneens bereikt. De communicatieve vaardigheid wordt zonder twijfel opgekrikt door de drie lestijden bedrijfseconomie die in het Frans verlopen in het kader van het CLIL-project (Content and Language Integrated Learning). Daarbij komen overvloedig onderwerpen aan bod die aansluiten bij de specificiteit van de studierichting, wat in het leerplan sterk aanbevolen wordt als voorbereiding op de derde graad. De leerlingen die niet ingestapt zijn in het CLIL-project, missen dit richtingsspecifiek aanbod en starten in de derde graad met een ongelijke beginsituatie.

CLIL: trofeeën Elit school eerste prijs in 2008 Bezoek van onderwijsminister van Vandenbroucke Jaarlijks talrijke bezoeken van scholen, hogescholen, studenten,… Fiere leerlingen en ouders

CLIL: voorstellen Decreet: – Minder beperkende regels personeel – Soepeler instap/uitstap van de leerlingen tijdens het schooljaar – Toelatingsklassenraad? Beperkte steun in de vorm van extra omkadering voor goedgekeurde trajecten Betere samenwerking met de hogescholen Specifieke lerarenopleiding: speciale aandacht voor de CLIL didactiek

CLIL: voorstellen Oprichting van een CLIL cel CLIL vanaf de kleuterklas

CLIL: komen leren Kom CLIL live ervaren Een halve dag CLIL in Poperinge, de stad van het goede leven Inclusief 2 lessen bijwonen In samenwerking met

Besluit: CLIL Ga ervoor!