CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Programma Inleiding Herman Geenen
Welkom.
* * * ONDERWIJSSCHEMA * Verklarende woordenlijst
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Ontwerpprojecten In de praktijk
1.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Informatie avond groep 8
Leerplanontwikkeling VM2
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Onderwijs op maat.
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Presentatie Locatie Lemmer
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Verpleegkundig redeneren
Voortgezet onderwijs HELMOND
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Welkom Leerjaar 2 naar 3.
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Oranje Nassau College Zoetermeer
Competentie gericht onderwijs
ZORPLAN MAKEN!!!.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008 Workshop 16 december 2008 GKC-project 4Cyourway ‘Een taal om door te leren’ Welkom

Programma workshop Welkom en programma workshop Resultaten programma Korte inleiding 4Cyourway 4C Onderwijskolomspel (in groepen van 4 personen) Discussie uitkomsten spel en onderlegger in de praktijk Afsluiting: vragen (voor forum)

Resultaten workshop  inzicht in de ‘ruggengraat’ (onderlegger) van 4Cyourway  discussie over aspecten en criteria van onderlegger  vragen voor forum

Even voorstellen Frank de Jong, lector Stoas Hogeschool/CAH Cees de Jong, adviseur beroepsonderwijs (CPS BVE Groen) en secretaris VBG

HET HUIDIGE STELSEL HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO

HET HUIDIGE STELSEL HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO MET ZIJN DIENSTREGELING ASS.

Geen doorlopende leerlijn

Politieke streefdoelen om mee te kunnen in de Europese competitieve kenniseconomie Enkele kerncijfers onderwijs (Min van OCW mei 2007) 13% dropouts havo, vwo, mbo streven: 8% (zonder diploma) 75,6 % (2005) startkwalificatie 2010 streven: 85% 15,9 % LLL jarigen 2010 streven: 20% 2020 streven: 50% van de beroepsbevolking op hoger onderwijsniveau

Waar zit het potentieel?

Neveneffect van CGO- ontwikkeling Een toren van Babylon met veel spraakverwarring

 één onderwaterscherm  één integrale leerweg  flexibele in- en uitstroom  overstap / instap met EVC’s  diplomering op het hoogste niveau  Europese erkenningen De ideale onderwijskolom

Oplossing: één taal Een gemeenschappelijke ‘taal’ voor de hele onderwijskolom kan de doorstroming van leerlingen en studenten versoepelen. Dit geldt ook voor in- en uitstroom, wanneer vragen ontstaan over wat leerlingen en studenten of afgestudeerden nu precies aan competenties in huis hebben. In het project Ruggengraat van de Groene Kenniscoöperatie heeft een aantal groene vmbo-, mbo- en hbo-scholen en universiteit een prototype van zo’n taal gedefinieerd.

Competenties (Bartram (2005), (8 SHL)-factoren & 25 competenties) 1)Leiden en beslissen 2)Ondersteunen en samenwerken 3)Interacteren, beïnvloeden en presenteren 4)Analyseren en interpreteren 5)Creëren en leren 6)Organiseren en uitvoeren 7)Aanpassen en aankunnen 8)Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen

4Cyourway is géén Python Minimale lengte 1,20 m Het is meetlat voor een waardering van de competenties van mensen in een onderwijsniveaulaag Dus géén beoordeling op basis van een standaard

Onderwijsniveaus Voor elk van de 4 onderwijsniveaus (11 ‘leerwegen’) zijn competentiewaarderingen en - omschrijvingen gegeven. Ook Dublin-descriptoren en de Bologna-beschrijvingen van het HBO passen erin.

Criteria (4): A specten (11): Verantwoordelijkheid-rol -verantwoordelijkheid -zelfstandigheid Reikwijdte-publiek -tijdhorizon Complexiteit-werk -procedures -kennis & inzicht Transfer-ambiguïteit (context) -verandervermogen -bereik bepalen niveau competenties Criteria & Groei-aspecten bepalen niveau competenties

11 KAARTJES: uren maanden urendagenwekendagenweken volgende generatie lange termijn middellange termijn maandenjoker 11 ONDERWIJSLAGEN: HBO-Ad MBO 1 KBL MBO 3 GTL HBO-Bsc MBO 2 LLC WO Msc BBL MBO 4 Voorbeeld: groeiaspect tijdshorizon MATCHENMATCHEN

4Cyourway is géén éénvormigheid van onderwijs maar referentiekader

SHL competentie Q: 'PLANNEN EN ORGANISEREN'

Het -spel Leg de groeiaspecten op de juiste plek in de doorlopende leerweg Check met de waarderingsonderlegger onderwijskolom

Spel bestaat uit:> onderwijskolom > kaartjes van de cellen uit de onderlegger Op elk kaartje staat: 1) criterium; 2) groeiaspect; 3) niveau-informatie van de onderlegger Vorm een groep van 4 personen Elk groepje deelnemers krijgt samen een stapeltje kaartjes van een bepaald (en bepalend) aspect Opdracht in stappen : 1 - leg de kaartjes op de juiste volgorde op de onderwijskolom 2 - plak ze (als de groep het er over eens is) vast met plakband 3 - breng eventueel verbetervoorstellen aan in de bestaande formulering - of gebruik de ‘joker’ voor een wijziging 4 - hang doorlopende leerstrook op en licht het resultaat toe Tezamen maken we de gehele ‘ruggengraat’ (onderlegger) Opdracht Onderwijskolomspel

afsluiting Discussie over aspecten en criteria van onderlegger 4Cyourway Vragen voor forum Bedankt voor uw aandacht

Folder Contactadres Ruggengraat-projectteam: Dr. Frank P.C.M. de Jong Stoas Hogeschool, Hoofdkantoor Aeres groep Postbus 245, 6710 BE Ede T: E: GKC-project Ruggengraat Informatie