Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Use Case Modelling.
INTERACTION DESIGN Week 3.
Time management in het onderwijs
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Masterclass Informatiekunde, Dominicuscollege, Nijmegen
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
The new Amazon Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Interaction design: structuur en gedrag
Strategie en Indelingsprincipes
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Informatieanalyse.
Informatiesystemen in de Bouw
METADATA DUBLINCORE Beheren van informatie.. Vraag VVKBuO Zoeken naar mededelingen Mededelingen on-line aanbieden Centraal beheren Publiceren.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
HTML De basis-elementen.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Functioneel Ontwerpen
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Minor Internet Marketing
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
MultiMedia Management – WEEK 4 Marcel Jansens 11Mei 2011.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendinsdag 18 september 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Unified Modeling Language 2.0
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Vergadering Personeelsdienst
Transcript van de presentatie:

Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen

2 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie ontwerpen  Ontwerpen van een flow  Sturen van gewenst gedrag Begeleiden van de bezoekers bij het doen van een bepaalde taak Uitsluiten van afleidingen/ sturen op succes User in drivers seat  Ontwerptaal, tools, oefeningen, tips en ervaringen Soms wat oppervlakkiger, soms wat dieper Vragen stellen kan altijd!

3 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Koffie zetten

4 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Taakanalyse  Inventariseer functionaliteit/ taakanalyse  Wat is het doel van de bezoeker  Wat heeft hij nodig om dit doel te bereiken Online boek kopen  Boek zoeken, boek kiezen, boek bestellen  Schrijf usecases + prioritisering  Baseer siteontwerp op usecases  Gebruiker in actie: Kleine stappen, veel controle Stappen allemaal ongeveer even groot Duidelijke, positieve, constructieve foutmeldingen

5 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Usability  Consistentie AanmakenBewerkenVersturen

6 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Richtlijnen  Duidelijkheid  Leerbaarheid  Consistentie  Informatieve feedback & feedforward  Lage belasting korte termijn geheugen  Effectiviteit  Foutmeldingen

7 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Links  Links op websites creëren verwachtingen  Gebruiker kiest ingang/ link met een verwachting Links binnen de site: __, » Links naar andere sites:.nl Downloads:.doc.pdf

8 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Conventies  Leesrichting  Plaats link naar de homepage  Plaats zoekveld onder logo of rechtsboven  Plaats 'annuleren' en 'OK'  Kleurgebruik Voor ordening en groepering in de pagina Rood en groen hebben een betekenis Effect van kleurcodering is zeer zwak

9 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie patronen  Standaard patronen voor verschillene interactie- principes binnen een bepaalde context  Een patroon is niet origineel maar een proven solution  Library van interaction patterns:  Gebruik zo min mogelijk verschillende patronen

10 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Navigatie met tagclouds  Websites die ‘automatisch’ inhoud structureren  Ieder item in de site heeft metadata Geeft de gebruiker een minisamenvatting Laat het systeem gelijkenissen uitrekenen  

11 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Keywords  ‘Vaste’ trefwoordenlijst trefwoorden Krachtig door het maken van combinaties  Vrije ‘tags’  Combineren van trefwoordenlijst en vrije tags

12 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Ajax  Techniek om pagina’s interactiever te maken  Gebruik van applets  Gebruik van webservices zoals Google Maps

13 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Usability van ajax  On the page edit  Lightbox  Content en ‘administratie’ van de UGC

14 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen  Gestandaardiseerde modelleer taal  Documentatie en communicatie Maakt het mogelijk de structuur, navigatie en interactie vast te leggen zodat opdrachtgevers, visueel ontwerpers, interactie ontwerpers, programmeurs en projectleiders begrijpen wat er gemaakt wordt.  Onafhankelijk van proces, programmeertaal etc.  Vastleggen requirements in concept- en ontwerpfase Unified Modelling Language

15 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen  Use case  Use case packages  Flow chart  Activity chart  State chart UML

16 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Use case  Functionele eenheid, beschrijft één taak  Inhoud van een use case Nummer en titel Korte beschrijving, samenvatting Actors Voorwaarden Flow of events Varianten op de flow Betrokken pagina's Status van de usecase

17 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Use case package  Groepering van use cases

18 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Flow chart  Duidelijke structuur  Niet geschikt voor navigatie

19 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Activity chart  Schematische weergave van de activiteiten van een scenario/ use case  Chart toont activiteiten en hun onderlinge relaties  Geschikt om activiteiten van één use case te tonen Scenario's Statische systemen zoals een wizard  Niet geschikt voor hele website

20 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Activity chart notatie  Startpunt  Activiteit  Beslissing  Synchronisatiebalk  Overgang, trigger  Voorwaarde  Opmerking

21 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Koffie zetten en ns-automaat

22 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen State chart  Toont mogelijke toestanden van een systeem  Gebruiker brengt systeem naar andere toestand dmv actie  Geschikt voor notatie van interactie en navigatie  Representatie van systeem en transitie events

23 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen State State = Toestand van het product  Statisch (koffieapparaat staat uit)  Bezig zijn met (koffieapparaat staat te pruttelen)  Mogelijkheden voor de gebruiker

24 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen State chart notatie  Startpunt  State  Voorwaarde  Overgang  State met mogelijke activiteiten

25 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Koffiezetapparaat en pinautomaat

26 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Nesten van states  Navigatie van een website in één figuur  Verzamelingen states met hetzelfde gedrag  Inzoomen

27 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Nesten van states

28 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Domeinmodel  Weergave van de informatiestructuur Welke soorten informatie hebben we Welke relaties hebben deze items

29 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Voorbeeld domeinmodel  Verhalen website

30 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Wireframes  Schematische weergave van een pagina  Snelle manier om de verschillende pagina’s voor de website te visualiseren  Op papier/ in html In html is het een snelle prototypetool

31 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Samenvatting modellen  Activity chart Schema voor activiteiten/ functionaliteit  Statechart Schema voor statussen  Domeinmodel Schema voor informatie representatie  Wireframe Schema voor bovenstaande items samen

32 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Pauze

33 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Oefening domeinmodel  Welke informatiesoorten hebben we op een Eden-blog  Welke relaties kunnen die informatiesoorten hebben?

34 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Oefening Wireframes  Maak op basis van het domeinmodel een ontwerp voor de Eden blog Welke pagina’s heb je nodig Welke informatie staat op welke pagina

35 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Icons  Icons zijn doorgaans onbegrijpelijk  Inhoud site te abstract voor icon en andersom.  Tekst is beter Combineren logo & tekst

36 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Icons   Stadsinfo  Adverteerdersindex  Agenda  De stad  Eten drinken en slapen  Colofon  Winkelen  Info Leiden

37 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Interactie Icons

38 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Tools  Visio/ Conceptdraw/ Omnigraffle voor UML  Fullshot voor screencaptures op PC

39 donderdag 23 augustus 2007Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpen Literatuur  The Unified Modeling Language User Guide, Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson (Addison-Wesley, 1998)  The Unified Modeling Language Reference Manual, Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson (Addison-Wesley, 1998)  Applying use cases - A practical guide Geri Schneider, Jason P.Winters (Addison-Wesley, 1998)  Patterns for Effective Use Cases Steve Adolph, (Addison Wesley, 2002)  UML resource center

Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Einde