SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Advertisements

Verder met de persoonlijke aanpak
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Records management en informatie-architectuur
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Digitale dienstverlening
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Zaakgericht Werken.

Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Nieuwe Wmo – Platform VO
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
GIDEON op weg Dirk van Barneveld VROM July 21, 2014.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Gemeenten kleuren de BGT in
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Digitaal mei 2014.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Subsidiebeleid Barendrecht
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Nederlandse Lokale Overheid. Overheid Centrale overheid (Den Haag) – Regering – Ministeries en departementen – Agentschappen – Zelfstandige bestuursorganen.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
30 mei 2016 BGT: De handen uit de mouwen Alive & Kicking Ruud van Rossem, Programmamanager BGT.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Presentatie Informatiebeleids- en realisatieplan e-overheidsvoorzieningen Fred Trimp e-adviseur EGEM-I Gemeenten Gulpen-Wittem, Voerendaal en Vaals.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Het E-depot van Rotterdam
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Private Kwaliteitborging
Gemeenten kleuren de BGT in
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Transcript van de presentatie:

SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur

2 De elektronische overheid Doel: twee effecten bereiken Burger en bedrijf kunnen de dienstverlening van de overheid langs elektronische weg afnemen De overheid gebruikt elektronische communicatie om anders te gaan werken. Niet alleen dienstverlening, ook handhaving, effectiviteit en efficiency, betere beleidsinformatie zijn doelen die worden nagestreefd.

3 Digitalisering processen Vindbaarheid Omgevings loket Digitale Aanvraag VOG Digitaal Klanten Dossier Basis Register Topografie Basisregister Adressen Nieuw Handels Register Basis Registratie Kadaster Webrichtlijnen Vergunningen Op internet Publicaties op internet Fraude bestrijding Verzuim Registratie Mobiel CRM Eenmalige Vastlegging Multi Channeling (De)centra- lisatie Shared Services Regionale Samen werking DIGID WOZ administratie Wet werk en Bijstand Betalings Mogelijkheden Smart Migration Keten Samenwerking GBA Terrorisme Bestrijding Call centra De brede School Ruimtelijke Inrichting Burger Participatie eProcurement Bedrijfs proces Optimalisatie Dienst verlening Aan burger Model Risicokaart Deregulering Onderwijs nummer Wet Puber Rampen bestrijding Digitale Duurzaam heid Open source PKI Veiligheids regio’s Kiezen op Afstand WOB Burgerservice Nummer Uitbesteding IT beheer Hergebruik Software Identificatie en Authenticatie Admini- stratieve Lasten verlichting Schaal vergroting Leefbaarheid Veiligheid Keten Samenwerking Register gevaarlijke Stoffen AWB PIP eFormuliereb Bedrijven loket Overheids Transactie poort BIN Stroomlijning Basis gegevens Bouw loket NORA Beveiliging ENIK Digitale Loketten DURP WKPB Omgevings loket Basis Register Gebouwen Ontsluiting overheidsinfo Samen werkende catalogi WMO Digitaal Kind Dossier © Het Expertise Centrum

4 Bestuurlijke Verklaring Afspraak tussen BZK, IPO, VNG en UvW over: Inzet van I-teams in gemeenten (provincies en waterschappen) ter invoering van de Andere Overheid. Nu NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en E-overheid) De afspraak is neergelegd in de zgn. Verklaring, die prioriteiten stelt in de ondersteuning door de I-teams.

5 KAN EN MOET MAKKELIJKER Burgers en bedrijven beschouwen overheid als één Geen onnodige last Taak overheid: makkelijker maken Ingrijpende modernisering informatiehuishouding héle overheid meer samenhang meer tempo gezamenlijk schouders er onder Dan …minder regels, meer kwaliteit Dus … makkelijker!

6 UITGANGSPUNTEN Overheid transparant Éénmalige gegevensverstrekking Niemand “van het kastje naar de muur” Minder administratieve lasten Alle kanalen open voor burgers en bedrijven Gemeenten: dé poort tot de totale overheid

7 VISIE-ONTWIKKELING Tempo maken met elektronische overheid Slim gebruik van technologische mogelijkheden Gezamenlijke visie: dienstverlening en burgercontact

8

9 … MAAR WEL EFFICIENT Ontwikkeling Realisatie Aansluiting →→→ ondersteuning door i-TEAMS

10 REALISATIE E-gemeente vraagt flinke investeringen en heeft grote impact (van aanbodgedreven naar vraaggericht) Business-case EGEM VALKUIL: schilder geen voordeur zonder ook de rest te doen

11 Intake gemeente Nuth (Propositie) De doelen zijn: Een doelgerichte aanpak e-overheid te realiseren Investeren in de e-overheid en vereenvoudig en vermindering van vergunningen en regelgeving Verplichting diverse basisvoorzieningen te realiseren en aan te sluiten Aangrijpen moment: informatie te verbeteren tbv maatschappelijke taken en lokale thema’s Dus: betere dienstverlening, minder administratieve lasten, transparantie en grotere doelmatigheid

12 Concreet betekent dit: Invoering van de wettelijke basisregistraties: personen (GBA), gebouwen en adressen (BAG). Deze drie registraties moeten door de gemeente worden beheerd Aansluiten op andere basisregistraties zoals: WOZ, NHR, Kadaster en Topografie Invoering van enkele landelijke registratienummers zoals BSN en BIN Realiseren van allerlei digitale loketten zoals voor de WMO, Wabo, Bedrijven De kwaliteit van de gemeentelijke website sterk verbeteren en toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden Realiseren van minimaal 10 digitale transacties voor P&D De start maken met de realisering van een gemeentelijke Klant Contact Centrum volgens concept ANTWOORD© Start maken met digitaliseren van documenten en dossiers

13 Achterliggend doel gemeente Nuth Een kans om de dienstverlening richting burgers en afnemers klantgerichter in te richten door de kwaliteit van de organisatie te verbeteren

14 Realisatie Gebruik Voorbereiding Inventarisatie Ontwerp Verwerving draagvlak Inrichting programma en vaststelling budget Inrichting programmaorganisatie Overgang programma naar beheerorganisatie Borging gebruik Inventarisatie huidige situatie gegevenshuishouding en processen Ontwerp toekomstige situatie Fit/gap-analyse Vaststelling ontwerp Opstelling realisatieplan Uitvoering realisatieplan Informatie & ICT Processen Aspectgebieden per fase: Personeel & Organisatie Regelgeving Verandermanagement & Communicatie Besturing Hoe pakken we dit aan?

15 Wat is hiervoor nodig? Betrokkenheid van het bestuur (gemeenteraad en college van B&W) Een goed opgeleide en gemotiveerde ‘crew’ van betrokkenen binnen en buiten de gemeente Nuth, die echt samenwerkt om te komen tot een vlotte implementatie van de projecten in het kader van de elektronische overheid Externe begeleiding door een Egem-i adviseur

SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING