Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen
EVALUATIE Waarde oordeel Meting of Assessment Toekenning van getallen TEST of TOETS Meetinstrument
Soorten toetsen Criterium gerichte toetsen Normgerichte toetsen Rijexamen Toets in de klas Praktijkexamen Sportprestatie Eindexamen (slagen of zakken) (doorgaan of afvallen) (slechter of beter) (variabele grens voldoende/onvoldoende)
Toetsscore
EIGENSCHAPPEN VAN EEN TOETS ALS MEETINSTRUMENT 1.Betrouwbaarheid 2.Validiteit 3.Objectiviteit 4.Nauwkeurigheid
Niet betrouwbaar en niet valide Betrouwbaar maar niet valide De relatie tussen betrouwbaarheid en validiteit Betrouwbaar en valide
WAARNEMINGSMETHODE BIJ HET BEOORDELEN DIRECTINDIRECT GEDRAG PRODUCT
WAAROM TOETSEN? Selectie en plaatsing Interne differentiatie Curriculumevaluatie Motivatie Diagnose en remedie Feedback Diplomering en certificering
nauwkeurigheid tijd (werktempo) omgang met gereedschap en machines kwaliteit product veiligheid en materialen attentie voor de factoren (total is 100%) Begin cursus Eerste termijn Tweede termijn Derde termijn Laatste termijn cijfer 1cijfer 2cijfer 3eindcijfer
VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm ……..Opstelvraag
Schrijf de namen van de volgende alkanen achter de formule: aCH 4 ____________________________ bCH 3 CH 3 ____________________________ cCH 3 (HC 2 ) 2 CH 3 ____________________________ dCH 3 (HC 2 ) 6 CH 3 ____________________________ Deze vraagvorm is een combinatie van opdrachtvorm en invulvormen. Associatievraag
VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag
Vierkeuze vraag De hoofdstad van Bolivia is…… a.Bogota b.Brazil c.Quito d.Sucre
VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Waar – Niet waar vraag (Ja – Nee vraag) Combinatievraag Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag
Bij een combinatievraag krijgt leerlingen twee rijtjes met begrippen. Zij moeten zeggen welke begrippen bij elkaar horen. Voorbeeld; Welke stof wordt met welke chemische formule aangeduid: a.CH 2 1.Buthaana._____ b.CH 2 CH 3 2Ethaanb._____ c.CH 3 (CH 2 ) 2 CH 3 3.Methaanc._____ dCH 3 (CH 2 ) 6 CH 3 4.Octaand.____ Combinatievraag
VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Waar – Niet waar vraag (Ja – Nee vraag) Combinatievraag Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag Rangschikvraag
Nummer de metalen van 1 tot 7 in de volgorde van soortelijk gewicht (van laar naar hoog). ……. goud ……. koper ……. lood ……. platina ……. ijzer ……. zilver ……. zink
Algemene eisen te stellen aan vragen De taal is eenvoudig De vragen worden met hetzelfde lettertype worden weergegeven De vraag moet realistisch zijn De vraag is niet te beantwoorden zonder specifieke kennis Er wordt niet naar meningen gevraagd De vraag bevat geen valkuilen of spitsvondigheden Vragen mogen geen dubbele ontkenningen bevatten De eigelijke vraag is kort De vraag bevat één probleem Het probleem is op te lossen met de informatie Het voorgelegde probleem is correct De vraag bevat geen relatieve begrippen De vraag is eenduidig
Een vraag heeft de volgende structuur INFORMATIE Vraag Antwoordmogelijkheden of antwoordalternatieven Opdrachtvorm Vragende vorm
TOETSANALYSE Moeilijkheidsgraad Spreiding Toets – Item correlatie P - WAARDE A - WAARDE Standaardafwijking Aantal Toetsscore = % goede antwoorden = % antwoorden alternatief
CIJFERS GEVEN
score cijfer 7545 Voorbeeld 2-keuze vragen CIJFERS GEVEN Met meerkeuze vragen Voorbeeld 4-keuze vragen
score cijfer 75 Voorbeeld 1(Score 75 =5,5 Voorbeeld 1 (score 45 = 5,5 45 CIJFERS GEVEN Ceasuur georiënteerd
Beoordelen van competentie Generalisatie naar andere situaties Specifieke vaardigheden Kenmerkende situaties Momenten (juiste c.q. relevante) Operationaliseren van: Observatielijst Kritieke Punten & Momenten Observatie in een kenmerkende situatie Slagen of zakken Feedback Conclusie: Competenties zijn niet te beoordelen met een toets Kwaliteit product &
TOETSMATRIJS