Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Advertisements

Betrouwbaarheid van Competentie Assessments
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
College 3 Meten.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
Het construeren van valide MC-vragen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Academische vaardigheden - C1.5
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
Psychologische Test.
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Voor praktijkonderwijs
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
De Rekenscan van Rekenblokken
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Centraal Examen Nederlands
Toetsing en toetsontwikkeling
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Spel Politiek Nederland
Formatief versus summatief
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toetsen in nieuwe scheikunde
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Titel van wetenschappelijk project
Dick Hennink Kees Beers
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Dick Hennink Kees Beers
Transcript van de presentatie:

Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen

EVALUATIE Waarde oordeel Meting of Assessment Toekenning van getallen TEST of TOETS Meetinstrument

Soorten toetsen Criterium gerichte toetsen Normgerichte toetsen Rijexamen Toets in de klas Praktijkexamen Sportprestatie Eindexamen (slagen of zakken) (doorgaan of afvallen) (slechter of beter) (variabele grens voldoende/onvoldoende)

Toetsscore

EIGENSCHAPPEN VAN EEN TOETS ALS MEETINSTRUMENT 1.Betrouwbaarheid 2.Validiteit 3.Objectiviteit 4.Nauwkeurigheid

Niet betrouwbaar en niet valide Betrouwbaar maar niet valide De relatie tussen betrouwbaarheid en validiteit Betrouwbaar en valide

WAARNEMINGSMETHODE BIJ HET BEOORDELEN DIRECTINDIRECT GEDRAG PRODUCT

WAAROM TOETSEN? Selectie en plaatsing Interne differentiatie Curriculumevaluatie Motivatie Diagnose en remedie Feedback Diplomering en certificering

nauwkeurigheid tijd (werktempo) omgang met gereedschap en machines kwaliteit product veiligheid en materialen attentie voor de factoren (total is 100%) Begin cursus Eerste termijn Tweede termijn Derde termijn Laatste termijn cijfer 1cijfer 2cijfer 3eindcijfer

VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm ……..Opstelvraag

Schrijf de namen van de volgende alkanen achter de formule: aCH 4 ____________________________ bCH 3 CH 3 ____________________________ cCH 3 (HC 2 ) 2 CH 3 ____________________________ dCH 3 (HC 2 ) 6 CH 3 ____________________________ Deze vraagvorm is een combinatie van opdrachtvorm en invulvormen. Associatievraag

VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag

Vierkeuze vraag De hoofdstad van Bolivia is…… a.Bogota b.Brazil c.Quito d.Sucre

VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Waar – Niet waar vraag (Ja – Nee vraag) Combinatievraag Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag

Bij een combinatievraag krijgt leerlingen twee rijtjes met begrippen. Zij moeten zeggen welke begrippen bij elkaar horen. Voorbeeld; Welke stof wordt met welke chemische formule aangeduid: a.CH 2 1.Buthaana._____ b.CH 2 CH 3 2Ethaanb._____ c.CH 3 (CH 2 ) 2 CH 3 3.Methaanc._____ dCH 3 (CH 2 ) 6 CH 3 4.Octaand.____ Combinatievraag

VRAAGVORMEN OPEN VRAGEN GESLOTEN VRAGEN Kort-antwoord vragen Waar – Niet waar vraag (Ja – Nee vraag) Combinatievraag Meerkeuze vraag Lang-antwoord vragen Invulvorm Associatievorm Casus of praktijkprobleem ……..Opstelvraag Rangschikvraag

Nummer de metalen van 1 tot 7 in de volgorde van soortelijk gewicht (van laar naar hoog). ……. goud ……. koper ……. lood ……. platina ……. ijzer ……. zilver ……. zink

Algemene eisen te stellen aan vragen De taal is eenvoudig De vragen worden met hetzelfde lettertype worden weergegeven De vraag moet realistisch zijn De vraag is niet te beantwoorden zonder specifieke kennis Er wordt niet naar meningen gevraagd De vraag bevat geen valkuilen of spitsvondigheden Vragen mogen geen dubbele ontkenningen bevatten De eigelijke vraag is kort De vraag bevat één probleem Het probleem is op te lossen met de informatie Het voorgelegde probleem is correct De vraag bevat geen relatieve begrippen De vraag is eenduidig

Een vraag heeft de volgende structuur INFORMATIE Vraag Antwoordmogelijkheden of antwoordalternatieven Opdrachtvorm Vragende vorm

TOETSANALYSE Moeilijkheidsgraad Spreiding Toets – Item correlatie P - WAARDE A - WAARDE Standaardafwijking Aantal Toetsscore = % goede antwoorden = % antwoorden alternatief

CIJFERS GEVEN

score cijfer 7545 Voorbeeld 2-keuze vragen CIJFERS GEVEN Met meerkeuze vragen Voorbeeld 4-keuze vragen

score cijfer 75 Voorbeeld 1(Score 75 =5,5 Voorbeeld 1 (score 45 = 5,5 45 CIJFERS GEVEN Ceasuur georiënteerd

Beoordelen van competentie Generalisatie naar andere situaties Specifieke vaardigheden Kenmerkende situaties Momenten (juiste c.q. relevante) Operationaliseren van: Observatielijst Kritieke Punten & Momenten Observatie in een kenmerkende situatie Slagen of zakken Feedback Conclusie: Competenties zijn niet te beoordelen met een toets Kwaliteit product &

TOETSMATRIJS