Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgevingsdienst Midden- en West- Brabant
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Bewustwording informatiebeveiliging
Aanpak en praktijkervaring
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
bestuurlijke verzelfstandiging Plateau
Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak Rapport Algemene Rekenkamer in oktober 2006.
Van zorgen voor naar zorgen dat
6 stappen in Risico management
Veld analyse Contractering 2016 en Programma Veldanalyse WIJ-teams  Welkom en toelichting programma  Korte presentatie over planning, doel en.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
1 30/07/ Raadsbezoek Wateroverlast Zeeheldenbuurt.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
Sociaal ondernemen; een goede balans tussen winst maken en MVO. Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Plan van aanpak toekomstvisie gemeente Grootegast.
Klankbordgroepen ’Stelselwijziging Jeugd’ VWS en VenJ 13 februari 2012.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Best Value; juridische vraagstukken
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Hervorming medefinanciering
"sizzen is neat, mar dwaen is in ding"
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Privacy 0-meeting Deze rapportage is interactief gemaakt!
Transcript van de presentatie:

Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg in de gemeente  waarborgen van de juridische kwaliteit en een verantwoord juridisch risicomanagement

Aanpak Duidelijk beeld van de huidige juridische kwaliteit Het in kaart brengen van bestaande juridische risico’s Legal audit / juridische scan

Legal Audit Waar wordt bij het uitvoeren van de Legal audit o.a. naar gekeken? Personeel Structuur Werkwijze Publiek/privaatrechtelijk kader Feitelijk kader

Welke werkprocessen worden geaudit? (1) Algemeen Aanbesteding en inkoop Bezwaar en beroep Aansprakelijkstelling Contracten en convenanten Verleende grote structurele subsidies

Welke werkprocessen worden geaudit ?(2) Aangevraagde subsidies Gemeentelijke belastingen Gebouw-, vastgoed- en accommodatiebeheer Grondexploitatie Toezicht en handhaving Europese wetgeving Regelgeving

Hoe wordt de Legal audit uitgevoerd Interviews op basis van vragenlijsten - secretaris - sectormanagers - afdelingshoofden - sleutelposities Eventueel steekproeven De gesprekken + de bevindingen van de steekproeven zijn input voor rapport

Het rapport Analyse met knel- en verbeterpunten Lijst met juridische risico’s met de mogelijke gevolgen, maar wel met een goede balans tussen de investering en het beoogde effect Plan van aanpak met aanbevelingen met waar mogelijk afstemming met de taken van de adviseur AO/IC om eventuele dubbele belasting van de organisatie te voorkomen

Planning september 2011: presentatie afdelingen (MO) oktober-december 2011: houden van interviews januari-maart 2012: verwerken input in rapport april 2012: aanbieden rapport DT en plan van aanpak vaststellen