Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie
Waar hebben we het over Casus calamiteit
Wet op de jeugdzorg: nieuw in 2005 BJZ als integrale laagdrempelige toegang Recht op jeugdzorg Hulp en dwang in een organisatie Bijzondere relatie met provincie
Wettelijke taken -Vrijwillig: Indicatie, casemanagement -Gedwongen: Jeugdbescherming en jeugdreclassering -AMK -Kindertelefoon
Toegang geïndiceerde jeugdzorg Indicatiestelling volgens referentiewerkmodel Van specifiek naar globaal Van indicatie naar verwijzing Ernst problematiek
Gedwongen kader Jeugdreclassering en jeugdbescherming
Gedwongen kader Landelijke methoden, strak protocol Opleiding en certificering Veiligheidsrisico
AMK Stijging (meldcodes) Strakke planning, normtijden wachttijden Veiligheidsrisico
AMK Route AMK BJZ Voorveld AMK RaadKinderrechterBJZ
Kindertelefoon Telefoongesprekken Chat-gesprekken vrijwilligers Stijging 18% Kosten 2011: € ,-
Prestatie-indicatoren Verbeterplan: 18 indicatoren Landelijke 10 prestatie indicatoren Afspraken met V&J Cliënttevredenheid 7,2
Totale instroom Indicatie vrijwillig 2102 Jeugdreclassering 560 Jeugdbescherming 1788 AWBZ 2010 AMK 1838
Discussies afgelopen jaar Wachtlijsten AMK en doorlooptijden JB Invoeren methode gezinsvoogdij Kostprijs met name van gedwongen jeugdzorg (V&J)
Wat gaat er nu goed en niet Goed: Zicht op veiligheid kinderen Bundeling deskundigheid en methodieken Beeldvorming: onderscheid lichte en zware problematiek Beleidsinformatie Bureaucratie Verbeteren:
Wat gaat er veranderen? Indicatie vervalt Gedwongen hulp verantwoordelijkheid gemeenten (sterke aansturing V&J) Onduidelijkheid positie AMK en Jeugd GGZ
Risico’s gemeenten Veiligheidsrisico: calamiteiten Instroom: drempel, deskundigheid Schaal specialistische zorg Politieke discussie